Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 15:17:05 följande:
Rasister och andra som diskriminerar eller har en avvikande människosyn kommer alltid ha sin inställning oavsett ord och de människorna lär fortsätta använda n-ordet mm. De här nya sätten att uttrycka sig är mer för den stora massan av människor som inte tänker så och är ett sätt för dem att visa respekt för olika grupperingar, istället för att använda nedsättande ordalag. Genom att använda bättre termer bidrar man till ett mer tillåtande klimat istället för att upprätthålla olika koloniala, patriarkala och på andra sätt olikvärderande ideologier.
Språkvetare och PK till max. Att säga att folk som använder ord som "indian" och "eskimå" upprätthåller koloniala ideologier tycker jag är härskarteknik. Ett sätt att trycka ned människor som inte hänger med i de senaste orden.
Hur vet du ens att alla indianer och eskimåer tar illa upp av de orden? Det är klart att man kan använda irokes etc, men om inte vet vilket indianfolk det gäller?
Jag har f ö för mig att det olika PK-ord för indianer som används i USA och Kanada. Och vad säger man i Sydamerika? Vad som är PK kan ju vara olika i olika länder och kulturer.
Träffar jag en indian som förklarar hur jättesårad hen blir av ordet så är det en annan sak. Nu misstänker jag att det överdrivet PK vita som vill visa hur PK de är.
Det var en universitetslärare som på frågan hur man hittar material om diskriminering av svarta förr i tiden sade att man får leta på "neger". Då anmälde fyra studenter (vita studenter sårade by proxy) henne för att hon sagt det kränkande ordet. Då har det verkligen gått för långt.