• Anonym (Uppgiven)

Hur hanterar man en narcissist?

Jag har två barn med en man med narcissistiska och psykopatiska drag. Vi är inte ihop längre men det känns ändå som att han fortfarande styr mitt liv.
    Min självkänsla har blivit skadad vilket gör att jag klarar inte av diskussioner med honom. Hatar att känna mig svag och maktlös!!
    Några andra kvinnor eller män som känner igen sig?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur hanterar man en narcissist?
  • Anonym (Ugglan)

Minimera kontakt, försök håll er till skriftligt så att det finns kvar som förmedlas.

Ge honom inte uppmärksamhet eller information om vad du gör eller vem du träffar.

Läs om Grey rocking, dvs bete dig lika ointressant som en grå sten, så tröttnar narcissisten till slut.

• Anonym (Kvinna 39)

Diskutera aldrig något som har med ditt liv att göra, inte ens minsta obetydliga detalj. Håll er till att prata om barnen, det räcker.

Ta så mycket som möjligt skriftligt och se till att spara meddelanden där han är otrevlig, tjurig, motarbetande osv. Spela in samtal om han håller på även där.

När ni möts så ha ett så intetsägande ansiktsuttryck som möjligt. Avslappnade ögon, nästan trötta. Avslappnad mun, inte tillstymmelse till leende eller snörp eller någonting. Alla ansiktsmuskler så avslappnade som möjligt. Ner med axlarna. Se till att hålla mötena så korta som möjligt. Vill han börja prata, be honom ta det via meddelande och gå därifrån.

Om han skriver eller säger något som triggar dig - var bara tyst! Ge inga svar alls! Håll dig bara på noll, ingen reaktion.

Sådana där personer lär sig tyvärr aldrig, de har samma mönster oavsett. Det bästa du kan göra är att lära dig att hantera mötena så smidigt som möjligt.

• Anonym (Uppgiven)

Tack för era goda råd, inser nu att jag behöver förändra väldigt mycket!

• Anonym (!!!)

Framförallt! Lär känna dig själv då det är dina svaga punkter de manipulerar. Ge honom inte makten att göra dig arg osv.

• Anonym (Ui)

Har levt med en sån. Ge dig inte in i några diskussioner. De kommer vrida det så de vinner, oavsett. Mitt ex kunde ibland säga A, jag sa B, när mitt argument höll så drog han till med C och hade helt "glömt"/förträngt att han sagt A och blånekade. Det var jag som ljög och var orimlig.
    Ibland kunde jag säga X och det passade jättebra. Sen sa jag Y och det var också jättebra. Nästa gång jag sa X var det helt åt helvete och X hade aaaaaldrig varit okej och han blånekade till det. Jag hittade på.
    Dessutom ville jag ha konflikter, jag ville gräla. Och grät jag så var det bara för att jag ville ha uppmärksamhet. När jag blev arg gjorde han handrörelser att jag skulle lugna mig, satte fingret framför läpparna, etc. Så ingen reaktion funkade. Reagerade jag som honom, genom samma handrörelser, frågade han drygt om det var något fel på mig. 
    Det går inte att vinna, ge dig inte in i några diskussioner. 

• Anonym (Hej)

Var tillsammans med en narcissist Länge 
    förlorade kontakt med nästan alla vänner , för det är nästan alltid fel på någon annan .
    Man blir isoleras och ibland börjar man i ifrågasätta  om man själv är dum i huvudet .
    Det jag lärt mig är att det är inte lönt att ifrågasätta .
    Du kan ha svart på vitt att något är på ett visst sätt , men ändå har personen en helt annan historia som man bara va .
    jag märkte jätte ofta hur han sa andra ? sanningar ? till andra .
    Man ska gärna följa exakt deras ? pipa? med allt annars är det ditt fel .

Du ska aldrig säga något som är jobbigt eller något som hänt då får det 10 gånger tillbaka och att det du som orsakat problemet .
    jJag fick jämt höra att jag inte klarar saker . Detta trots jag är högpresterande tränar på hög nivå inom min idrott då satte han diagnosen autism på mig . Han nästan Tog i från mig ni. Idrott och börja begränsa den .
    när jag börja plugga till ingenjör sa han att Jag aldrig kommer klara har  Topp betyg , när jag visade min betyg så sa han att det är bara papper , det är inte verkliga livet . Sen att jag sköt om mina betyg .
    Det kunde va så att han fråga om råd men sa jag något han inte gillade va jag IQ befriad .
    va som att hela tiden gå på nålar att inte säga fel , inte göra fel .
    man vinner inte över en narcissist , det ända man kan göra är att ta avstånd och bara säga exakt det som behövs sägas
    Då saknar du förmodligen socialfömåga.
    Det fick jag när jag ändas börja säga så lite som möjligt om saker .  
    Behöver man ha kontakt se till att ha den begränsad 
    jag och mitt ex har gjort slut men han kan skriva ändå och hota med om inte jag ringer inom 5 min eller något 
    tänker någon ta bort honom över allt. Dom hittar alltid vägar 
    mitt ex kontaktade mina vänner min familj
    nu är jag bara kort o säger gud vad kul , vad bra för dig så slipper jag bråk .

Svar på tråden Hur hanterar man en narcissist?