• Anonym (Klimakteriekossan)

Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?

Är 45 och tror att jag kan vara i förklimakteriet eller klimakteriet. Jag tror det för att jag HELT tappat sexlusten. Brukade känna mig sugen varenda dag, nu när jag har semester upptäckte jag att jag inte tänkt på sex en enda gång. Känner närmast en stark äckelkänsla när jag tänker på sex. Har inte heller något som helst intresse för män. Är det klimakteriet som gör att jag känner så? Kommer det att gå över eller är detta det nya normala? Hur var det för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-12 15:51
    Jag undrar främst om kvinnor som tappat sexlusten under klimakteriet har fått tillbaka den efter klimakteriet.

• Svar på tråden Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?
  • Anonym (Fiffi)

Jag är 44 och har känt av förklimakteriet i 5-6 år. Har inte kommit i klimakteriet än men började känna av det vid 38-39. Vid 42 började jag känna av en minskning av sexlusten och nu vid 44 är den nästan helt borta. Förr hade jag extremt hög sexlust och ville ha sex dagligen, när jag var ledig gärna flera gånger om dagen. Nu klarar jag mej bra utan. Som tur är så är jag singel och ingen lust att träffa någon. Sen blöder jag oftare än jag inte blöder så kanske tur att sexlusten är borta för jag vill inte ha sex när jag blöder. 

• Anonym (men jag jobbar på det)

Nej, tvärtom. 

Och det håller på att välta hela mitt liv över ända.

Anonym (Fiffi) skrev 2023-07-09 19:57:34 följande:

Jag är 44 och har känt av förklimakteriet i 5-6 år. Har inte kommit i klimakteriet än men började känna av det vid 38-39. Vid 42 började jag känna av en minskning av sexlusten och nu vid 44 är den nästan helt borta. Förr hade jag extremt hög sexlust och ville ha sex dagligen, när jag var ledig gärna flera gånger om dagen. Nu klarar jag mej bra utan. Som tur är så är jag singel och ingen lust att träffa någon. Sen blöder jag oftare än jag inte blöder så kanske tur att sexlusten är borta för jag vill inte ha sex när jag blöder. 

Ja, jag var också väldigt sexuell, men nu känner jag inte alls igen mig själv. Också singel, så det är väl bra. Men samtidigt lite sorgligt. Har noll lust att träffa någon. Undrar om det alltid kommer att vara såhär.

Oj, det låter jobbigt med blödningarna. Ja, det kan förstås påverka sexlusten.
  • Anonym (Menopaus)

Jag är 48 år och på väg in i klimakteriet. Min sexlust har också minskat men inte försvunnit. Tidigare var jag sugen flera gånger i veckan, nu har det minskat till några gånger i månaden. Å andra sidan brukar jag få 3-5 sköna orgasmer när jag väl sätter igång
    Har ingen partner utan sköter mina behov själv så att säga, är nöjd så och längtar inte efter att träffa en man.

Anonym (Menopaus) skrev 2023-07-09 20:14:07 följande:

Jag är 48 år och på väg in i klimakteriet. Min sexlust har också minskat men inte försvunnit. Tidigare var jag sugen flera gånger i veckan, nu har det minskat till några gånger i månaden. Å andra sidan brukar jag få 3-5 sköna orgasmer när jag väl sätter igång
    Har ingen partner utan sköter mina behov själv så att säga, är nöjd så och längtar inte efter att träffa en man.

Oj, det var värst Tungan ute Har jag nog aldrig lyckats med.
    Du känner inte att det är tråkigt att längtan efter en man är borta?
  • Anonym (Menopaus)
    Anonym (Klimakteriekossan) skrev 2023-07-09 20:21:50 följande:
    Oj, det var värst Tungan ute Har jag nog aldrig lyckats med.
    Du känner inte att det är tråkigt att längtan efter en man är borta?
    Har alltid varit sådan som kan komma flera gånger, dock mer sällan nuförtiden då. Flört
    Visst skulle det vara trevligt att träffa någon men utbudet för kvinnor i min ålder är minst sagt skralt?.de jag kan tänka mig springer efter yngre förmågor så det blir bara desperata, öldrickande gubbar kvar och då avstår jag hellre. Betvivlar att de skulle orka med mitt aktiva liv ändå. Drömmer
  • Anonym (57)

Ökade för mig. Men jag skilde mig samtidigt så det är svårt att se vad som är orsak. Men min sexlust är hög ff. 

• Miss Sunny
    Anonym (57) skrev 2023-07-10 12:36:52 följande:

Ökade för mig. Men jag skilde mig samtidigt så det är svårt att se vad som är orsak. Men min sexlust är hög ff. 

Anonym (57) skrev 2023-07-10 12:36:52 följande:

+ 1

Vet inte varför det blev dubbelt, sidan "hoppade".
                           Solig
  • SkogsTjej
    Anonym (men jag jobbar på det) skrev 2023-07-09 20:03:41 följande:

Nej, tvärtom. 

Och det håller på att välta hela mitt liv över ända.

Av såväl nyfikenhet som intresse, hur går/är lustkänslorna? 👀

Och vad är vält-över-ända risken?
  • Anonym (Ohno)

Nej inte alls, har snarare blivit mer sexuell av mig och kåt. Så pass att det är jobbigt då jag inte har någon partner och har svårt att träffa någon som jag gillar och klickar med.

Svar på tråden Kvinnor 40 plus, tappade ni sexlusten vid klimakteriet?