Två under två - överlevnadsråd?!
Hej ☺️
Jag har två grabbar, en som nu är 3 år och 3 månader och en liten som är 1 år och 7 månader, så 20 månader mellan dem ❤️
Det gick riktigt bra, bättre än vad jag trodde. Var rädd för att det skulle bli jobbigt med två barn i blöjor. Vi samsov dessutom också 😌 Vi hade inte heller vänner eller familj som kunde passa direkt, så vi stod mycket på egna ben.
PLANERING och FRAMFÖRHÅLLNING 🙏🏼
Men framförallt är det något med andra barnet! Den hänger med, och bara följer. Faller in i samma rutiner.
Jag möblerade om ?barnens rum? till ett vuxen rum under amningsperioden. så jag sov med den lille och pappa med den store. vi ville inte riskera att väcka hela familjen under amning och uppvak på natten. Det funkade galant!
jag Såg alltid till att ha flaskor redo på diskbänken, kläder för bägge barn och mig själv framtagna. bytte blöjor lite här och där och var inte låst till badrum. Hade underlägg och korg med alla tillbehör som fylldes på varje kväll.
storebror fick en docka för att förklara att han skulle bli storebror, enda sättet jag kunde komma på då han inte heller hade talet och förståelsen.
storebror kan inte sitta still heller och har aldrig kunnat ???? så vi gjorde en lekhörna i vardagsrummet (finns kvar än idag) så han kunde leka och jag kunde tex amma men samtidigt vara med honom i hans lekande.