Rätt att skippa möhippa?
Helt rätt av dig. Klart du inte ska bidra till något du inte är med på alls. Ibland kanske man bokar saker och räknar in att det ska komma in pengar men så kan ju inte vara fallet här.
En del har svårt att tänka från annat än sin egen synvinkel. Jag skulle på en möhippa en gång och de hade planerat så att svensexan och möhippan var samtidigt.
Det var min man som var vän med mannen och jag var inbjuden för att vi var gifta och jag var inte så nära vän med bruden. Jag blev uppringd av brudens (barnlösa) syster som skötte möhippan för att se om jag ville vara med. Vi hade småbarn så jag sa som det var: maken får gå på svensexan men jag får avstå. Det här kunde hon knappt ta in. Hon började argumentera om att det var så praktiskt att allt var samtidigt. Jag förklarade att för oss är det inte det, jag har aldrig varit med om att man planerar sakerna samtidigt (jag hade ändå varit på några möhippor) och nu råkar vi ha småbarn så det går inte. Hon tyckte jag skulle ordna barnvakt (det sa jag inte, men det hade jag nog gjort om det varit min nära vän, men nu var det makens nära vän som gifte sig). Vi bodde dessutom 2 timmar ifrån deras ort. Jag svarade bara att tyvärr, vi löser det inte den här gången.
Han var smått sur när hon lade på, men jag fick veta från bruden sen att hennes syrra ofta var sådär. Allt skulle vara som hon ville, och annars blev hon lite sur.