• Anonym (Fyrklövern)

    Rätt att skippa möhippa?

    Min äldsta barndomsvän gifter sig i sommar. Vi bor sedan många år i olika delar av landet, lever väldigt olika liv och hörs och ses sällan nuförtiden, men när vi väl får tillfälle att ses är det alltid trevligt och som tiden stått stilla.

    Hennes nuvarande tjejgäng har länge planerat en möhippa och jag blev inte inbjuden förrän för några dagar sedan. Jag tog det inte personligt för jag har full förståelse för att man inte kan hålla koll på alla gäster eller hur de känner bruden.

    Sen kom det konstiga.

    Arrangören har valt att lägga möhippan med start nio på morgonen en fredag. Förvisso har väl många semester nu, men långt ifrån alla. Jag jobbar men råkar vara ledig just den fredagen.

    Sen visade det sig att trots att de ännu inte vet hur många som kan vara med, har arrangören bokat flera aktiviteter för max 8 personer. När jag fick min inbjudan var det fullt på alla aktiviteter utom själva upphämtningen med frukost och en svindyr festival som arrangören bestämt att bruden skulle få gå på ihop med så många deltagare som möjligt. "Tyvärr är det ju fullt på x och y och z - men du kanske kan tänka dig att köra oss? Vi vill gärna dricka bubbel och så behöver vi en bil till x och y".

    Det kändes  verkligen som att jag blev inbjuden bara för att fixa logistik åt de personer som de tyckte var de "riktiga" deltagarna. Och som att de medvetet krånglat till möjligheterna att vara med så att bara deras egna lilla gäng kan komma.

    Jag drog en vit lögn om att jag fått förhinder och tyvärr inte kunde komma, men att jag önskade dem en fantastisk dag. Då svarade hon "okej, men kan du swisha 300-500 kronor ändå för alkohol och annat? Det börjar dra iväg med kostnader för oss". Då surnade jag till och svarade vänligt men bestämt att jag inte hade lust att betala för en fest som jag inte kan gå på, med aktiviteter jag aldrig fick vara med i, och att jag köper henne och maken en bröllopspresent istället för de pengarna. Hon blockerade mig efter det...

    Är det bara jag som tycker att det är otroligt fräckt att bjuda in någon på en möhippa utan att den får vara med på samma villkor som alla andra?

  • Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?
  • Anonym (Stina)

    sjukaste jag hört. Klart du inte ska betala ett öre. Det drar iväg med kostnader?! Jaha, och vad har det med dig att göra? Du gör helt rätt!

  • Anonym (Haha)

    Både och, jag har förståelse för att de inte kan veta om brudens alla äldre vänner, särskilt om man träffas sällan. Och då kanske man har valt aktiviteter som det är en maxgräns på som funkar med dem man tänkt är med. Många har ju en rätt låg maxgräns.

    MEN.

    Deras beteende mot dig är ju skrattretande bedrövligt. Tala om att bara se dig som chans till gratis skjuts och lite lägre omkostnader själva!

    Bjuder man in någon sent som man insett borde ha varit med får man ju försöka fixa något vettig. Som att nån av de andra avstått sin plats på en av aktiviteterna till förmån för dig tex. Man kanju inte bjuda med nån med tanken ?oj vi glömde dig, men vill du vara med? Allt är tyvärr fullbokat men du kan gärna få betala och vara chaufför!?

  • Anonym (trist)
    Anonym (Fyrklövern) skrev 2023-07-10 13:37:04 följande:
    Rätt att skippa möhippa?

    Min äldsta barndomsvän gifter sig i sommar. Vi bor sedan många år i olika delar av landet, lever väldigt olika liv och hörs och ses sällan nuförtiden, men när vi väl får tillfälle att ses är det alltid trevligt och som tiden stått stilla.

    Hennes nuvarande tjejgäng har länge planerat en möhippa och jag blev inte inbjuden förrän för några dagar sedan. Jag tog det inte personligt för jag har full förståelse för att man inte kan hålla koll på alla gäster eller hur de känner bruden.

    Sen kom det konstiga.

    Arrangören har valt att lägga möhippan med start nio på morgonen en fredag. Förvisso har väl många semester nu, men långt ifrån alla. Jag jobbar men råkar vara ledig just den fredagen.

    Sen visade det sig att trots att de ännu inte vet hur många som kan vara med, har arrangören bokat flera aktiviteter för max 8 personer. När jag fick min inbjudan var det fullt på alla aktiviteter utom själva upphämtningen med frukost och en svindyr festival som arrangören bestämt att bruden skulle få gå på ihop med så många deltagare som möjligt. "Tyvärr är det ju fullt på x och y och z - men du kanske kan tänka dig att köra oss? Vi vill gärna dricka bubbel och så behöver vi en bil till x och y".

    Det kändes  verkligen som att jag blev inbjuden bara för att fixa logistik åt de personer som de tyckte var de "riktiga" deltagarna. Och som att de medvetet krånglat till möjligheterna att vara med så att bara deras egna lilla gäng kan komma.

    Jag drog en vit lögn om att jag fått förhinder och tyvärr inte kunde komma, men att jag önskade dem en fantastisk dag. Då svarade hon "okej, men kan du swisha 300-500 kronor ändå för alkohol och annat? Det börjar dra iväg med kostnader för oss". Då surnade jag till och svarade vänligt men bestämt att jag inte hade lust att betala för en fest som jag inte kan gå på, med aktiviteter jag aldrig fick vara med i, och att jag köper henne och maken en bröllopspresent istället för de pengarna. Hon blockerade mig efter det...

    Är det bara jag som tycker att det är otroligt fräckt att bjuda in någon på en möhippa utan att den får vara med på samma villkor som alla andra?


    Vilken trist och uteslutande möhippa. Och att de har mage att föreslå att du ska köra dem när du inte är inkluderad i roligheterna känns ju fruktansvärt dåligt.

    Jag skulle skippa den, eller vara med på någon del som kändes ok, om det kändes viktigt för brudens skull. 
  • Anonym (Anna)

    Du gör helt rätt i att tacka nej. och naturligtvis ska du inte betala något. Vilken knäpp människa. 

  • Hjelm
    Anonym (Stina) skrev 2023-07-10 13:39:48 följande:

    sjukaste jag hört. Klart du inte ska betala ett öre. Det drar iväg med kostnader?! Jaha, och vad har det med dig att göra? Du gör helt rätt!


    Helt otroligt. Och planera aktiviteter som kräver bilresa INNAN man vet att man har en bil eller en chaufför...

    Jag tycker det borde vara självklart att alla som deltar i möhippan ska kunna dricka OM de vill. Nån som inte deltar i möhippan - kanske en pappa eller bror till bruden - får ställa upp och köra. I brist på annan person får den som arrangerat möhippan offra sig och köra. Jag skulle aldrig lägga det på en av de inbjudna gästerna.
  • Anonym (Thessie)

    Alltså, what!?

    Nej, herre min je! Du gjorde helt rätt! 

    Kommer förmodligen bli en lätt sval stämmning er emellan på bröllopet, men det finns ju många fler gäster än den snorkiga utpressaren. 

    Om några år kanske du och bruden kan skratta åt historien, det kanske inte blir en så långvarig vän. 

  • Anonym (Thessie)

    Just det - om ni är några stycken som du känner som inte är med på möhippan kan ni ju fixa en liten enkel fruhippa i efterskott. Behöver inte vara så avancerat. En picnic, en överraskningsmiddag med nåt litet roligt inslag typ. 

    Då kan de andra stå där med långa näsor. 

  • Anonym (111)

    Helt rätt av dig. Klart du inte ska bidra till något du inte är med på alls. Ibland kanske man bokar saker och räknar in att det ska komma in pengar men så kan ju inte vara fallet här.

    En del har svårt att tänka från annat än sin egen synvinkel. Jag skulle på en möhippa en gång och de hade planerat så att svensexan och möhippan var samtidigt.
    Det var min man som var vän med mannen och jag var inbjuden för att vi var gifta och jag var inte så nära vän med bruden. Jag blev uppringd av brudens (barnlösa) syster som skötte möhippan för att se om jag ville vara med. Vi hade småbarn så jag sa som det var: maken får gå på svensexan men jag får avstå. Det här kunde hon knappt ta in. Hon började argumentera om att det var så praktiskt att allt var samtidigt. Jag förklarade att för oss är det inte det, jag har aldrig varit med om att man planerar sakerna samtidigt (jag hade ändå varit på några möhippor) och nu råkar vi ha småbarn så det går inte. Hon tyckte jag skulle ordna barnvakt (det sa jag inte, men det hade jag nog gjort om det varit min nära vän, men nu var det makens nära vän som gifte sig). Vi bodde dessutom 2 timmar ifrån deras ort. Jag svarade bara att tyvärr, vi löser det inte den här gången. 
    Han var smått sur när hon lade på, men jag fick veta från bruden sen att hennes syrra ofta var sådär. Allt skulle vara som hon ville, och annars blev hon lite sur. 

  • Hugge47

    Pinsamt. 
    Du har agerat helt korrekt. 

    Och extra pinsamt att tigga pengar, dessutom gör ju den summan nästan ingen skillnad för övriga deltagare. Om dom är 10 personer som är med och skall dela på kostnaderna så skulle det efterfrågade bidraget minska utgifterna med 30-50 kr per person. 
    Otroligt att skämma ut sig för en så låg summa. 

    Och att sedan blockera dig som avslutning. 🤣

    Du kan gå på bröllopet med högt huvud. 👍


    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Mrs Moneybags

    Oerhört fräckt! Du gjorde helt rätt som hoppade av den där möhippan och rätt att inte bidra heller. Du kan fira henne på ditt eget sätt när och om du har lust utöver själva bröllopet. 

    Vilka otrevliga vänner hon har. 

Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?