Inlägg från: Coccolina |Visa alla inlägg
  • Coccolina

Rätt att skippa möhippa?

Anonym (Fyrklövern) skrev 2023-07-10 13:37:04 följande:
    Rätt att skippa möhippa?

Min äldsta barndomsvän gifter sig i sommar. Vi bor sedan många år i olika delar av landet, lever väldigt olika liv och hörs och ses sällan nuförtiden, men när vi väl får tillfälle att ses är det alltid trevligt och som tiden stått stilla.

Hennes nuvarande tjejgäng har länge planerat en möhippa och jag blev inte inbjuden förrän för några dagar sedan. Jag tog det inte personligt för jag har full förståelse för att man inte kan hålla koll på alla gäster eller hur de känner bruden.

Sen kom det konstiga.

Arrangören har valt att lägga möhippan med start nio på morgonen en fredag. Förvisso har väl många semester nu, men långt ifrån alla. Jag jobbar men råkar vara ledig just den fredagen.

Sen visade det sig att trots att de ännu inte vet hur många som kan vara med, har arrangören bokat flera aktiviteter för max 8 personer. När jag fick min inbjudan var det fullt på alla aktiviteter utom själva upphämtningen med frukost och en svindyr festival som arrangören bestämt att bruden skulle få gå på ihop med så många deltagare som möjligt. "Tyvärr är det ju fullt på x och y och z - men du kanske kan tänka dig att köra oss? Vi vill gärna dricka bubbel och så behöver vi en bil till x och y".

Det kändes  verkligen som att jag blev inbjuden bara för att fixa logistik åt de personer som de tyckte var de "riktiga" deltagarna. Och som att de medvetet krånglat till möjligheterna att vara med så att bara deras egna lilla gäng kan komma.

Jag drog en vit lögn om att jag fått förhinder och tyvärr inte kunde komma, men att jag önskade dem en fantastisk dag. Då svarade hon "okej, men kan du swisha 300-500 kronor ändå för alkohol och annat? Det börjar dra iväg med kostnader för oss". Då surnade jag till och svarade vänligt men bestämt att jag inte hade lust att betala för en fest som jag inte kan gå på, med aktiviteter jag aldrig fick vara med i, och att jag köper henne och maken en bröllopspresent istället för de pengarna. Hon blockerade mig efter det...

Är det bara jag som tycker att det är otroligt fräckt att bjuda in någon på en möhippa utan att den får vara med på samma villkor som alla andra?

Du gjorde helt och hållet rätt! Att vara med och betala för aktiviteter som du inte ens får vara med på och för alkohol osv är ju bara totalt nej. Om jag var du skulle jag se till att prata med bruden och föreslå en egen möhippa (eller fruhippa) för henne vid ett annat tillfälle, antingen bara ni två eller om det finns andra barndomsvänner som kände sig exkluderade i den hippan som ordnades... 

Och till hon som höll i hippan tycker jag du kan säga att du hade gärna varit med men inte som chaufför och inte som bankomat. Skulle du vara med skulle du vara med på aktiviteterna och betalat för just de du var med på. Kunde de inte planerat hippan bättre är det inte ditt fel... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Anonym (xdjtyn) skrev 2023-07-10 17:16:13 följande:
    Fruhippa??! Det var det dummaste jag läst på länge. 

Då har du inte hört mycket... Fruhippa är inget nytt... Det är en hippa (fest) för en person som är gift. Möhippa får ju sitt namn från att den blivande bruden skulle vara oskuld... Ganska så förlegat namn på det kan jag tycka... Svensexa bygger också på att killen skulle ha sin svendom kvar så det är i alla fall lika förlegat.

I vilket fall som helst så är det inte ovanligt att man inte kan arrangera det innan bröllopet, ibland för att man gifter sig i smyg, eller med kort planering, vet folk som bodde utomlands tills precis innan bröllopet och då var det också bäst att göra det i efterhand för det skulle bli för stressigt att göra det innan  

• Coccolina
    Anonym (xdjtyn) skrev 2023-07-12 19:48:16 följande:
    Jo, fruhippa är något nytt. 
    Aniiee skrev 2023-07-13 01:00:13 följande:
    Det beror väl på vad man menar med "nytt" . Möhippa är är väl belagt till i alla fall första halvan av 1900-talet, Fruhippa är väl belagt till typ 2007 på internet, har mindre än 5000 träffar jämfört med möhippans 1,8 miljoner och är inte ens med i varken SAOB, SAOL eller ens Slangopedia.

I övrigt gjorde TS rätt.

Jag hörde om Fruhippa redan på 90 talet och min mamma pratade om att hon hade en på 70 talet så.... hmm..... ja.... allt är väl relativt men inte så nytt i min värld och att det bara dök upp på internet 2007 är ganska så irrelevant... 
Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?