Inlägg från: Anonym (Betalande chaufför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betalande chaufför)

Rätt att skippa möhippa?

Jag hade inte gått.
    Jag var för många år sedan med på en liknande hippa. Jag blev involverad i areangemanget för "kompisgänget" hade inte tid, eller ork osv. De gjorde inget praktiskt och så var det några som hade väldigt lite pengar så vi "udda fåglar" i gruppen försökte trolla med knäna för att få ihop något. Jag erbjöd mig att köra, för jag är inte bekväm med att supa med okända, men väl på plats behövdes det inte iallfall för någon av det "riktiga gänget" hade ordnat raggarskjuts, utan att meddela. Det var ganska många mil att köra i onödan då vårt första stopp var 20 minuters promenad från var jag bodde. Sedan blev det gnäll om att jag (som sagt att jag skulle vara nykter/chaufför) hindrade dem från att ha roligt och supa bruden full. Jag blev så trött på dem att jag dtog iväg och köpte ett 12-pack öl bara för att slippa tjafset. Jag var inte alkoholansvarig. Jag hade varit ansvarig för olika praktiska tillbehör och att köra bruden. Men bruden hade kul. I efterhand blev det att vi skulle betala 400 kr var för brudens mat, dryck och del i aktiviteter. Men då var inte det som var ordnat på förhand inräknat, inte heller den öl jag köpte (som tog slut fast bruden bara drack två...). Det var även brudens del av en dyr aktivitet som jag inte deltog i.
    Allt hade endå känts ganska okej, för bruden hade kul.
    Men sista timmarna träffade vi på svensexan, som hade haft helt andra ekonomiska förutsättningar och hade haft världens äventyrsdag med vattensporter, höghöjdsbana, gocart, paintball osv. De pratade givetvis vitt och brett om allt kul de gjort, för många av deltagarna kände någon, så de hade bara betalat självkostnadspris för allt. Och där sitter den kompis som varit negativ till allt vi föreslagit i aktivitetsväg (flera av grejerna hade vi som förslag, men till fullpris då...) både för att hon inte hade råd men också för att hon helst bara ville sitta i raggarbil, åka rundor och supa. Det var inte hon som ordnade raggarbilen som körde bruden, men det var hon som fick äran. På bröllopet kom det fram att i efterhand hade kompisens missnöjdhet med möhippan vs svensexan fått bruden att vara så besviken på sin dag att henbes mamma och "bästa kompisar" årdnade en ny åt henne. En spadag. Vilket var möhippeplaneringens första förslag som direkt blev nedskjuten av samma kompisar. De enda roliga stunderna hon hade på möhippan (i efterhand) var tack vare de bästa vännerna. Bara det att det var saker JAG hade planerat, men fick tvinga vännerna att genomföra för de tyckte det var tråkigt/fånigt. Jag hade kunnat göra dem, men vid det laget var jag så trött på dem att de faktiskt fick jobba lite de också.
    Allt detta kom fram dels på bröllopet, men även i ett långt inlägg i gruppchatten som "bästa vännen" låtit bruden läsa, för att bevisa hur "vi andra" trängt undan de "riktiga vännerna" och bestämt allt själva. Grejen var bara att besluten fattades undr 5 pysselträffar där vi gjorde saker till möhippan för att få ner kostnaderna. Så diskussionerna syndes ju inte, utan bara toastmastern som delade ut uppgifter fanns i chatten, hon var precis som jag en gammal vän, för ingen av de "riktiga vännerna" ville "jobba" på bröllopet, då ville de festa...

Jag ångrar att jag tackade ja till den möhippan, eller att jag inte gick när de som enligt egen utsago kände bruden bäst inte kom med några förslag alls.

Sen var jag med som nykter chaufför till en kompis, kostade nästan 800 kr, men det var en så genomkul dag på alla sätt. Jag var gravid och det togs så mycket hänsyn, alla var trevliga fast jag bara kände brudens syster sedan innan osv. Tur att det var innan den andra, annars hade jag nog aldrig vågat vara med.

• Anonym (Betalande chaufför)

Det låter som du kommer ha det mycket trevligare utan det gänget. Finns det möjlighet för dig och bruden att ha spadag eller tjejkväll själva innan bröllopet?

Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?