• Anonym (Inget hotell)

Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..

Ja som rubriken lyder. Vi bor i dag i ett litet charmigt torp, 70 kvm. Fördelat på två våningar.
    Så ca 30 kvm uppe och nere.
    Vi består av 2 vuxna å 1 småbarn under 5 år.
    Nu är det så att varje sommar vill folk komma förbi och sova över flera nätter.mi Min man har fått nog. Det funkade kanske när vi var 2 men nu har vi ingen plats en säng i vardagsrummet tar upp halva rummet. Det blir trångt och man går varann på nerverna.
    Men folk verkar helt oförstående och ifrågasättee, på köpet kan jag tillägga att min man på psykisk dåligt, högt blodtryck dålig sömn och utbränd. Men istället för att ta in på camping hotell å umgås dagtid blir de förbannade... så trött.
    Är der en sjäkvklarhet att ta emot folk, när en mår dåligt plus bor på liten yta?

• Svar på tråden Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..
  • Anonym (...)

Man måste väl inte motivera det alls? Säg bara nej, det passar inte. 

• Anonym (Hilda)

70 kvadrat är mer än nog för att ta emot gäster. Däremot så är det ju er fulla rätt att säga nej. Om du blir sura, så får de väl bli det.

• Anonym (J)

Säg bara nej, att ni inte har möjlighet att ha folk boende hos er. De får väl bli förbannade. Vilket i sig fan är helt sjukt, det säger det mesta om gamarna som ska ha gratis logi. 

• Anonym (W)
    Anonym (Hilda) skrev 2023-07-10 20:10:33 följande:

70 kvadrat är mer än nog för att ta emot gäster. Däremot så är det ju er fulla rätt att säga nej. Om du blir sura, så får de väl bli det.

Vet du hur deras stuga ser ut? Om de inte har sängplatser så finns det inte plats. 
  • Aniiee

1 miljard.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Inget hotell) skrev 2023-07-10 20:04:24 följande:
    Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..

Ja som rubriken lyder. Vi bor i dag i ett litet charmigt torp, 70 kvm. Fördelat på två våningar.
    Så ca 30 kvm uppe och nere.
    Vi består av 2 vuxna å 1 småbarn under 5 år.
    Nu är det så att varje sommar vill folk komma förbi och sova över flera nätter.mi Min man har fått nog. Det funkade kanske när vi var 2 men nu har vi ingen plats en säng i vardagsrummet tar upp halva rummet. Det blir trångt och man går varann på nerverna.
    Men folk verkar helt oförstående och ifrågasättee, på köpet kan jag tillägga att min man på psykisk dåligt, högt blodtryck dålig sömn och utbränd. Men istället för att ta in på camping hotell å umgås dagtid blir de förbannade... så trött.
    Är der en sjäkvklarhet att ta emot folk, när en mår dåligt plus bor på liten yta?

Storleken på huset spelar ingen roll. Det hade ej heller spelat någon roll om ni skulle bo i en herrgård eller slott. Det är faktiskt ingen självklarhet att ta emot folk, om ni inte vill detta.

Vill ni inte ha folk som sover över så skall det respekteras. Ni bara säger i från, att inte passar sig längre och det skall respekteras.
    Ni har ingen skyldighet att förklara varför.
    Men om ni känner att ni vill frivilligt förklara varför så säg som det är att det passar sig inte för att din man mår dåligt. Det skall räcka så maximalt om ni vill frivilligt delge information. Men som sagt ni har ingen skyldighet att säga varför egentligen. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (J)

Det har inte med storlek på stugan att göra. Det har med er ork att göra. 

• Anonym (Hilda)
    Anonym (W) skrev 2023-07-10 20:12:17 följande:
    Vet du hur deras stuga ser ut? Om de inte har sängplatser så finns det inte plats. 
    Javisst vet jag det. Har full koll på stugan, suck. Går väl att sova på madrass etc. Men det var väl ändå inte poängen. Säger ju att de kan säga nej.
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (J) skrev 2023-07-10 20:14:58 följande:

Det har inte med storlek på stugan att göra. Det har med er ork att göra. 

Precis!
  • Anonym (Cilla)

Om din man redan mår dåligt och dessutom mår ännu sämre om ni har huset fullt med folk så är det fullt rimligt att ni säger nej till nattgäster.

Svar på tråden Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..