Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

    Könstillhörighet - biologi eller känsla?

    sextiotalist skrev 2023-07-11 13:53:42 följande:

    Såg ett program för längesen.
    Transsexuella hade valt att donera sin kropp till vetenskapen

    Så har man hittat avvikelser i hjärnan, där männen hade en typisk kvinnligt utseende på den delen av hjärnan.
    Detta var långt innan man pratade öppet om detta, men slutsatsen var att (nu var det män i de här fallen) det finns män som föds med "kvinnlig" hjärna. 
    Dvs kroppen sa män, men hjärnan sa kvinnan.
    Om jag minns rätt så var det en väldigt liten del av hjärnan, som antagligen var större hos kvinnor eller tvärtom.
    Det här var kanske under 90-talet jag såg detta program 


    Transkvinnor föddes som män, är oftast attraherade av män och har "kvinnlig" hjärna på samma område som bögar feminiserad hjärna så det är lite svårt att avgöra vad det är för avvikelser det handlar om.
    Sitter könsidentiteten väldigt nära sexualiteten i hjärnan eller är det böghjärnor?
  • ClumsySmurf
    Anonym (icke binär) skrev 2023-07-11 14:46:37 följande:
    Könstillhörighet - biologi eller känsla?

    Född med kvinnliga könsorgan och de flesta ser mig som kvinna. Men det har alltid känts obekvämt och fel. De är som att gå omkring i skor med fel storlek och på fel fot... Hela mitt liv har det bara känts fel. Som barn när lärare sa att man skulle dela upp sig i pojkar och flickor stod jag alltid i mitten och var förvirrad... För visste inte vart jag skulle gå. 


    Blev super glad när mamma valde att klippa mitt hår kort och folk plötsligt behövde fråga mig om jag var flicka eller pojke... brukade svara med mitt namn... 

    Har alltid varit ganska så kvinnlig när jag vill men om jag inte klär upp mig så är jag extremt neutral. Jag har inga problem med att ha en kvinnlig kropp. Det är min hjärna som inte är kvinnlig... 

    Men jag hade inte ord för vad som var fel. Jag visste bara att jag inte var det som alla trodde jag var. Min inre röst var inte vare sig manlig eller kvinnlig. Den var neutral på alla sätt... 

    För min del har det ändå funkat. Mycket av vårt samhälle är könsneutralt. Och eftersom jag inte har dysfori på det sättet så har jag inga problem med omklädningsrum osv. Även om jag gärna hade haft utrymmen som var neutrala... Dessutom är jag rent krasst säkrare i kvinnors utrymmen än bland cis män... Jag bryr mig inte om vad övriga personer i rummet har mellan benen så hade det inte varit för säkerheten hade jag lika gärna kunnat gå in i männens omklädningsrum på gymmet och liknande. Gått på herrarnas toalett redan på 90 talet när det var kortare kö hos dem än på damernas på tex krogen... Och när jag var yngre så sket jag helt ärligt i vad som var kill eller tjejsaker jag gjorde det jag gillade och trivdes med, så det har aldrig varit ett problem. Samma sak med kläder och frisyrer.


    Så som sagt allt har lunkat på, jag är hetero på det sättet att jag tänder och har romantiska förhållanden med män. Vilket om man ser till vad jag har mellan benen gör mig hetero. Det är en gråzon vissa anser att man inte är hetero när man är icke binär eller tillsammans med en icke binär men jag känner att det funkar för mig att säga att jag är det. Jag har inte känt av stora problem med att omklädningsrum osv och helt ärligt pronomen använder folk när de pratar om mig och inte med mig så har inte tänkt så mycket på det. Och uppdelat män och kvinnor gör man inte på samma sätt som man gjorde när man var barn. Bland mina vänner så har både jag och min partner vänner från alla kön och det är liksom aldrig uppdelat på det sättet där heller. 

    Men jag är med i ett ordenssällskap. Gick med för det är en familjetradition. Det har bara varit öppen för män fram tills för några år sedan när de öppnade för kvinnor och jag gick med. Det hette att vi skulle börja separerade och sedan sakta men säkert jobba på att bli mixade. Männen hade en klädkod och kvinnorna en annan men jag jobbade på att försöka ändra på det (hade hellre sett att vi alla hade samma klädkod... men iallafall en mer tillåtande klädkod hade varit önskvärd). Men förra året fick vi veta att man valde att fortsätta separerade och då klickade det i mig, jag kunde inte vara där, jag kunde inte sitta i ett sammanhang som var så könsindelat. Jag mådde fysiskt dåligt!!! Och plötsligt trillade alla pusselbitar på plats! Jag är icke binär! Bara jag sa orden högt så var det som om allt det där obekväma som jag kämpat med hela mitt liv försvann! 

    Jag är icke binär och det är därför jag aldrig känt mig bekväm när folk kallat mig kvinna eller som yngre tjej... Den första jag behövde berättade det för var min partner... Läskigt som bara den för hur skulle han reagera... Han tittade på mig och sa bara "trodde du inte jag redan visste det?"... Samma reaktion från de flesta i min omgivning. Även de som inte kan något om just det där med icke binär osv har snabbt konstaterat att ja det stämmer och det märks... Det är egentligen inte så konstigt...

    Roligaste är min gamla pojkvän från när jag var 18 som ringde och sa att han inte är ett dugg förvånad... eller jo egentligen är han det för han trodde jag redan hade "kommit ut" han konstaterade att jag hade beskrivit mig själv redan då för 25 år sedan på ett sätt som gjorde att han redan då förstod att jag inte såg mig själv som vare sig kvinna eller man... Ordet icke binär var ju inte något på den tiden men han drog fram ett gammal brev där jag hade ett långt utlägg om vissa urbefolkningars syn på two spirit och liknande och hur jag redan då i slutet på 90 talet innan det var något man pratade om så som man gör idag gav uttryck för att jag var icke binär. När han sa det gick jag tillbaka och läste gamla dagböcker... I dem pratade jag om hur jag inte kände mig som en tjej redan i min första dagbok som jag skrev vid 12 års åldern, redan då gav jag uttryck för att jag var obekväm med när jag kallades tjej och blev glad när jag fick frågan om vad jag var, tyckte helt enkelt om när jag inte placerades i ett fack. Kring 14 års ålder hade jag hört talas om Two sprit för första gången och var extremt fixerad vid tankar kring det och identifierade mig med det. 


    Att jag kom ut som icke binär är med andra ord inget som de som känner mig är förvånade över. De som reagerat är de som inte känner mig... Jag är säker på att hade det inte varit att jag var icke binär utan trans så hade jag landat i det mycket tidigare och hittat ord för det, nu var jag bara medveten om att att vara kvinna inte stämde på mig, 

    Min egna upplevelse gör att jag förstå andra personer som är trans, antingen att de är i helt fel kropp eller att de som mig är icke binära som faktiskt är ok i sin kropp men hjärnan bara inte passar med det som är förväntat av omvärlden... 

    Ni andra förstå ju inte vad vi pratar om när vi försöker förklara känslan av att man inte är det könet som man har fötts med mellan benen... Det är inte konstigt, ni har ju aldrig behövt känna den känslan av att er kropp sitter fel på er hjärna... Ni känner er som det som alla ser er som... Men när det inte stämmer överens är det väldigt annorlunda. Känslorna är många och i många fall svårhanterade. 

    Det är självklart att man måste vara noggrann så man inte gör förändringar som inte går att återställa på personer som är för unga för att förstå vad de valt eller på personer som inte är helt och hållet säkra. Men idag är det hormoner man ger till barn och ungdomar, de ger man för att bromsa lite av det som annars sker i puberteten. Slutar man ta de hormonerna försvinner effekten snabbt. Liknande hormoner ger man till barn av flera anledningar. Det kan vara att de kommer in i puberteten för tidigt. Barn som är födda intersex (kolla upp det... när man säger att det bara finns 2 kön så missar man bland annat det...), det finns flera anledningar varför man behöver pausa puberteten. Det är ganska så vanligt också för personer inom vissa sporter där det är önskvärt att man inte utvecklar bröst mm...  Och man ger inte hormoner utan att man haft samtal med läkare och psykolog... Folk verkar tro att man ger hormonerna lite hur som helst utan att någon har någon koll... 


    Känns som det är svårt att få folk att förstå att det inte är fritt fram att ta hormoner hur som helst... Framförallt inte för barn. 

    I slutändan, vad påverkar det er vad andra identifierar sig för för kön? Enda personen som behöver bry sig om det är ju den personen som är tillsammans med en. Det enda du behöver bry dig om är att respektera andra personer. kan du inte respektera andra pga hur de identifierar sig är det du som är en dålig människa... Inte personen som är trans eller icke binär... 


    Lång rant och jag vet om att de flest antagligen inte kommer läsa, de flesta av er är heller inte intresserade av att höra vår sida, ni vill oftast bara döma och förneka våra upplevelser. Kan redan gissa mängden av kommentarer om att vi är psykiskt sjuka eller inbillar oss osv osv... Idiotiska kommentarer om att män låtsas vara trans för att våldta kvinnor eller "sno kvinnors privilegier"...  Kommentarer om att man minsann inte vill ha transkvinnor i omklädningsrum och toaletter.. För även om de ser ut som kvinnor i övrigt så bara det faktum att de kanske har en penis är något ni inte kan släppa... Att det finns butch kvinnor som beskylls för att vara trans och blivit attackerade för det registrerar ni inte... och att det dessutom finns transmän det missar ni HELT... Om man skall gå på de toaletter och de badrum som det kön man fötts med så skulle det vara ett gäng killar och män som skulle tvingas in i damernas omklädningsrum och badrum... Män som dessa


    //

    Men kvinnor som dessa skulle tvingas gå på herrarnas 


    Galet i min värld... Tycker det enkla skulle vara att se till så det fanns könsneutrala utrymmen, jag tycker om att kunna duscha på gymmet utan att stå i ett öppet duschrum. Jag har aldrig förstått det där... Att istället kunna ha ett bås att stänga om mig hade varit så mycket bättre. Och på toa så är det ju en självklarhet att stänga dörren om mig så där skall det ju inte heller påverka andra vad jag har mellan benen... 


    Och när det kommer till sport så är det inte så att transkvinnor vinner så mycket att jag ser dem som ett hot för någon... Vet lite transmän som vunnit... men igen transmän glömmer man av i diskussionen... Men ok man kanske skall ha något mått för när man kan tävla i vilken grupp och varför inte en grupp i mitten för de som inte passar in i någon av grupperna eller som inte bryr sig? Men en tjej som gått på hormoner sedan innan puberteten har aldrig fått den manliga muskelmassan... det är ju bara löjligt att säga att de skall tävla för män.... Åter en gång... titta på bilderna ovan... Om du spelar fotboll i ett damlag, vem tycker du skall vara i motståndarlaget? Tycker helt enkelt att just sportfrågan måste få vara en fråga där man ser till varje fall. Att bara rakt av säga att transkvinnor skulle vara så mycket starkare och bättre än ciskvinnor är ju bara idiotiskt och helt ärligt nedvärderande mot kvinnor! 

    Som sagt, vet redan om att de flesta inte kommer läsa eller lyssna... Men jag behövde få säga mitt... Skiter i vad transfober och terfs tycker i slutändan... det är ni som är dåliga människor inte jag och andra transpersoner... Det är ni som inte lyssnar på biologi (som klart och tydligt säger att det finns fler än två kön även om ni desperat försöker förneka det) och inte bryr er om hur ert agerande och era ord får era medmänniskor att må... 


    För mitt egna välbefinnande kommer jag dock inte följa denna tråd, jag har sagt mitt och that's that... 


    Jag struntar i vad du identifierar dej själv som, det är när det ska krävas av omgivningen, av mej att jag ska hålla med om att du är icke binär, att du inte har det biologiska kön du har för att du är androgyn, det som man inom samma ideologi kallar för genus är både feminint och maskulint. Genus är enligt samma ideologi inlärt och något som man gör, det är ett kulturellt/socialt kön och har inget med biologi att göra, det är inte lite logiken haltar när det är genusidentiteten som bestämmer det biologiska könet, det kanske finns en naturlig orsak till varför man drar till med att man är en dålig människa om man inte håller med.

    Nu tror jag ju inte själv på att vi föds som blanka blad, könet är binärt och inte ett spektrum men alla kvinnor är inte så och alla män är inte så, temperamentsdrag osv är ett spektrum som överlapar mellan könen precis som hos schimpanser.
    Flickpojke schimpanser vill nog inte heller vara i ett fack där man ska vara som resten av pojkarna men det betyder ju inte att de inte är pojkar.


  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2023-07-11 20:09:45 följande:
    Jag har läst hela ditt inlägg.

    Du bortser dock från viktiga faktorer:

    De mest avgörande skillnaderna mellan män och kvinnor ligger i forplantningsorganen, som också styr tillförseln av könshormon, som i sin tur påverkar en rad andra faktorer, som exempelvis muskelbyggnad, utveckling av kvinnliga bröst e.t.c.
    Hormonbehandling och kirurgi kan inte återskapa en kvinnas fulla portplantningsapparat hos en man och tvärt om, än mindre att få dem att fungera som tänkt.
    Sett ur det perspektivet kan man bara vara "icke-binär" om du är född med häften av varje, varav inget fungerar för att ge fertilitet.
    Om fortplantningsorganen i sin helhet finns där och fungerar som hos en kvinna, så är man biologiskt sett en kvinna.

    Vad det gäller könsuppdelade utrymmen, så måste man först titta på vilka skäl som finns till att vi har könsuppdelade omklädningsrum mm.
    Enligt min uppfattning är skälet att vi är mindre bekväma med att byta om och duscha med de av motsatt kön. Vad som då är viktigt är vad vi uppfattar som man och kvinna, sett till hela den visuella biten, särskilt då vid nakenhet, vilket jag anser besvarar din frågeställning.

    Vad det gäller idrott så är det vetenskapligt belagt att de som genomgår pubertet som pojkar får en mans fördelar vad det gäller muskel- och skelettbyggnad. Därmed borde det inte vara en individuell bedömning med de oklarheter det innebär, för att avgöra vilken könsklass transsexuella ska tävla i, i sporter där olikheterna har betydelse.

    En sista faktor jag vill belysa är vilka skälen som finns till att man känner att man skulle vilja vara av/tillhöra ett annat kön eller är obekväm med det kön man fötts till?
    Vill man helt igenom leva som motsatt kön, inklusive det sexuella och det motsatta könets fertilitet?
    Eller handlar det mer om det sociala, yrkeslivet mm?
    Här vill jag hävda att det lättare går att leva ett liv likt det som individer av motsatt kön lever om man kvarstår med sitt medfödda kön, än vad det är att även sexuellt leva som motsatt kön efter könsbyte.
    "Vad det gäller idrott så är det vetenskapligt belagt att de som genomgår pubertet som pojkar får en mans fördelar vad det gäller muskel- och skelettbyggnad"

    Ja, men man vill gärna jämföra de svagaste pojkarna med de starkaste tjejerna när man vill låta män som inte är svagast
    tävla mot kvinnor.
    jämföra
  • ClumsySmurf
    Anonym (icke binär) skrev 2023-07-12 16:33:03 följande: #24
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #20
    Transkvinnor föddes som män, är oftast attraherade av män och har "kvinnlig" hjärna på samma område som bögar feminiserad hjärna så det är lite svårt att avgöra vad det är för avvikelser det handlar om.
    Sitter könsidentiteten väldigt nära sexualiteten i hjärnan eller är det böghjärnor?

    Tänk om kön och sexualitet var samma sak...du hade du haft rätt... Det är inte ovanligt med att personer som är trans är både homosexuella (dvs transmän som är med män och transkvinnor som är med kvinnor... )och bi. Könsidentitet och sexualitet är helt skilda saker helt enkelt... 


    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #21
    Jag struntar i vad du identifierar dej själv som, det är när det ska krävas av omgivningen, av mej att jag ska hålla med om att du är icke binär, att du inte har det biologiska kön du har för att du är androgyn, det som man inom samma ideologi kallar för genus är både feminint och maskulint. Genus är enligt samma ideologi inlärt och något som man gör, det är ett kulturellt/socialt kön och har inget med biologi att göra, det är inte lite logiken haltar när det är genusidentiteten som bestämmer det biologiska könet, det kanske finns en naturlig orsak till varför man drar till med att man är en dålig människa om man inte håller med.

    Nu tror jag ju inte själv på att vi föds som blanka blad, könet är binärt och inte ett spektrum men alla kvinnor är inte så och alla män är inte så, temperamentsdrag osv är ett spektrum som överlapar mellan könen precis som hos schimpanser.
    Flickpojke schimpanser vill nog inte heller vara i ett fack där man ska vara som resten av pojkarna men det betyder ju inte att de inte är pojkar.

    Och detta inlägg är bara sorgligt bevis på hur dåligt insatt du faktiskt är... Att du inte vill respektera mig och andra som mig säger mer om dig än om mig. Det är liksom en väldigt naturlig orsak till att man säger att du är en dålig människa när du vägrar respektera andra människor och hur de upplever sig själva... Orsaken är att det är helt enkelt det du är.... 


    Sen är jag dessutom hemskt enkel att handskas med, jag bryr mig inte jättemycket om pronomen. De använder man oftast när man pratar om mig och då bryr jag mig inte jättemycket. Sen är jag ju medveten om att jag oftast ser feminin ut på ett eller annat sätt så det är liksom inte hela världen. När jag blir tillfrågad säger jag att mina pronomen är de/hon (they/she) och det verkar vara enklare för folk att köpa det på något sätt än hen... vilket jag kan förstå då de är ett ord vi är mer vana vid att använda sen tidigare även när man inte visste könet på någon... Men som sagt jag tvingar ingen att meorera mina pronomen... Mitt namn däremot... Och lustigt folk kan komma ihåg namn och smeknamn... Men pronomen är tydligen jättesvårt för vissa... 

    Jag har som sagt inte kroppsdysfori vilket gör att jag kan till och med leka med mina feminina former. Jag gillar min kropp och är nöjd med den (lite frustrerad på att den tydligen tyckte att jag bara skulle ha kvinnliga attribut som visnings ex och inte funktionsdugligt... så om du precis som Tom här ovanför jämställer reproduktionsförmågan med att vara kvinna/man så kan du ju försöka bestämma vad jag är som icke fertil...) och är helt ok med att den är feminin. Hade varit underbart om den var androgyn till utseendet också... Hade dock inte velat ha en maskulin kropp... Men som det är nu har jag en feminin kropp och trivs i den. Som sagt det yttre fodralet påverkar inte vem jag är... Känns det bättre om jag säger att min hjärna/själ är androgyn... Har du lättare för att förstå det än om jag säger icke binär?


    Och vet du vad nog bäst att du lämnar andra djur ute ur diskussionen... Brukar bli så irriterat när man kan peka på att de flesta djur har bevis på att kön kan vara flytande och inte är så binärt som folk tror. Till och med schimpanser har det... 


    Dessutom det binära tänkandet är mycket nyare än vad många tror och går man bakåt i människans historia så har alla typer av transpersoner alltid funnits. Det är inget nytt påfund... Det som är nytt är att vi har nya ord för att förklara det. Det är de monoteistiska religionerna som styrde upp tänkandet väldigt binärt och låst. Men de flesta naturreligioner är inte så låsta... 


    " Tänk om kön och sexualitet var samma sak...du hade du haft rätt"

    det är också helt uppenbart att jag inte påstått att det är samma.
    att du börjar inlägget med en halmgubbe säger något om hur seriös du är.

    "Jag har som sagt inte kroppsdysfori vilket gör att jag kan till och med leka med mina feminina former"

    jag vet, man ska låtsas att du inte är kvinna för att du ville ha kort frisyr och har problem med klädkoder
  • ClumsySmurf
    Aniiee skrev 2023-07-16 01:13:52 följande: #

    Felet är att vi bara har ett ord på svenska. Det är skillnad mellan sex och gender. 

    Tack för ordet.

    Mvh 
    THERE'S A FUCKING DIFFERENCE. LEARN IT!


    Ordet gender på har olika betydelse beroende på vem som använder det och situation
    En översättning är genus, en annan är könsroll som oftast syftar på både biologi och kultur, i bland menar man kön.
    Det är på engelska det blir mest fel eftersom gender betyder olika saker.
    Det blir lika fel när queerideologer ändrar definition av svenska ord.
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2023-07-11 21:32:22 följande: #
    sextiotalist skrev 2023-07-11 13:53:42 följande:

    Såg ett program för längesen.
    Transsexuella hade valt att donera sin kropp till vetenskapen

    Så har man hittat avvikelser i hjärnan, där männen hade en typisk kvinnligt utseende på den delen av hjärnan.
    Detta var långt innan man pratade öppet om detta, men slutsatsen var att (nu var det män i de här fallen) det finns män som föds med "kvinnlig" hjärna. 
    Dvs kroppen sa män, men hjärnan sa kvinnan.
    Om jag minns rätt så var det en väldigt liten del av hjärnan, som antagligen var större hos kvinnor eller tvärtom.
    Det här var kanske under 90-talet jag såg detta program 


    Transkvinnor föddes som män, är oftast attraherade av män och har "kvinnlig" hjärna på samma område som bögar feminiserad hjärna så det är lite svårt att avgöra vad det är för avvikelser det handlar om.
    Sitter könsidentiteten väldigt nära sexualiteten i hjärnan eller är det böghjärnor?
     
    INAH 3 - Wikipedia

    INAH-3 is the short form for the third interstitial nucleus of the anterior hypothalamus, and is the sexually dimorphic nucleus of humans. The INAH-3 is significantly larger in males than in females regardless of age[1] and larger in heterosexual males than in homosexual males and heterosexual females.[2]

    [...]
    Other researchers have studied correlations between INAH-3 volume and other aspects of sexual identity. A study of transgender individuals by neuroanatomist Dick Swaab found male-to-female transgender people to have a size and number of neurons of INAH-3 closer to a normal female range, and that female-to-male transgender people have a size and number of INAH-3 neurons closer to a normal male range. This finding that the size of the INAH-3 more closely corresponded to the gender the subject identified with rather than their biological or chromosomal gender has since been repeated, but is still controversial due to potential confounds of hormone replacement therapy


    en.wikipedia.org/wiki/INAH_3
    tror inte "sissy boy syndrome" är en newsflash för någon
    Abstract

    This landmark work reports the extensive research findings that address the questions: What is the role of the parents in the development of a son's sexuality? Why do some boys become "feminine"? Which "feminine" boys become homosexual? Why is there a link between being a "sissy boy" and a "gay man"? Parents, teachers, mental health professionals, social scientists, and anyone curious about the development of his or her sexual identity will find this book unusually informative and provocative. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)


    psycnet.apa.org/record/1987-97006-000
    hur många barn som är bög/lebb och/eller har autism har blivit tagna för att vara trans/ickebinär av 'öppensinnade' vuxna?
  • ClumsySmurf
    Aniiee skrev 2023-07-16 01:33:42 följande: #33
    Tom Araya skrev 2023-07-16 01:20:04 följande:
    Du är välkommen att försöka få folk att förstå.
    Efter 20 år som aktivist i frågan är jag lite trött på att folk är så trögfattade. Eller rättare sagt, att folk inte vill veta, förstå, eller lära sig. Ingen pratar om detta in good faith, särskilt inte de senaste 5-8 åren. Hänvisar man till de som faktiskt orkar fortsätta köra huvudet mot väggar, med källor och allt, så heter det att man inte har några egna argument, fast det går förbannad rundgång i argumenten som ingen lyssnar på ändå.

    Jag kan prata med folk irl. Ibland har jag orken att sätta några ord på forum, fullt medveten om att ingen bryr sig, så när jag gör det blir det kort, kategoriskt och utan källor. För jag orkar fan inte längre.

    Gå och se Philosophy Tubes video om hennes kamp med NHS. Det är en bra början.
    " Hänvisar man till de som faktiskt orkar fortsätta köra huvudet mot väggar, med källor och allt, så heter det att man inte har några egna argument..."

    Det är så det brukar vara, backar man upp argument med källor/forskning så räknas det inte, man ska bara påstå saker och när man gör det är det ingen om tror på det man påstår, man ska helst inte skriva en uppsats utan källor som ingen tror på för det är jobbigt att läsa, det ska vara kortfattat, onyanserat och utan källor, men det passar ju de som inte kan argumentera för sin sak.

    Kan du inte förklara för oss trögfattade själva vetenskapen och resonemanget bakom det finns inte två kön, det finns 3-4, ickebinär osv med källor?
  • ClumsySmurf
    Aniiee skrev 2023-07-16 01:33:42 följande: #33
    Tom Araya skrev 2023-07-16 01:20:04 följande:
    Du är välkommen att försöka få folk att förstå.
    Efter 20 år som aktivist i frågan är jag lite trött på att folk är så trögfattade. Eller rättare sagt, att folk inte vill veta, förstå, eller lära sig. Ingen pratar om detta in good faith, särskilt inte de senaste 5-8 åren. Hänvisar man till de som faktiskt orkar fortsätta köra huvudet mot väggar, med källor och allt, så heter det att man inte har några egna argument, fast det går förbannad rundgång i argumenten som ingen lyssnar på ändå.

    Jag kan prata med folk irl. Ibland har jag orken att sätta några ord på forum, fullt medveten om att ingen bryr sig, så när jag gör det blir det kort, kategoriskt och utan källor. För jag orkar fan inte längre.

    Gå och se Philosophy Tubes video om hennes kamp med NHS. Det är en bra början.
    Det här skrevs 2018 av någon som är på din sida av argumentet, hon tycker också att det brukar vara rundgång i argumenten.
    Har du någon bra lösning på det?
    Toward an Account of Gender Identity

    The most widely accepted definition of gender identity characterises it as 'a sense of oneself as a man, woman, or some other gender'.[2] It will be immediately apparent to the reader that this 'folk' definition is not complete until some account is offered of what it is to have a sense of oneself as 'a man, woman, or some other gender'. This is where the folk definition begins to run into difficulties: no such account is usually offered as part of the definition, and there is no consensus on what kind of account might be appropriate. The difficulty is compounded by the fact that many people who use the language of gender identity hold an understanding of what it is to be a 'man, woman, or some other gender' that is highly unsuited to supplementing the folk definition of gender identity. This is the view that gender terms such as 'man' and 'woman' ought to be understood in terms of gender identity: to be a man is to identify as a man (or, to have a male gender identity);[3] to be a woman is to identify as a woman (or, to have a female gender identity); to be a non-binary person is to identify as non-binary (or, to have a non-binary gender identity), and so on. The combination of this view with the folk definition of gender identity gives rise to a circularity: someone who asks what it means to say that a certain person 'has a female gender identity' will be told that it means that that person has a sense of herself 'as a woman'-but if the questioner then asks what a 'woman' is, they will be told that a woman is 'a person with a female gender identity'. Thus, the questioner is none the wiser as to what it means to have a female gender identity.

    I do not intend here to take a stance on whether or not gender terms should be used, in general, primarily to refer to gender identity.[4] The point I wish to make is that even someone who thinks that gender terms should in general refer to gender identity must, on pain of circularity, allow that in the context of the definition of gender identity, the idea of having a sense of oneself 'as a man, woman or some other gender' must be explained without reference to gender identity. The current lack of any widely accepted explanation of this idea, and the resulting circularity in the folk concept of gender identity, is a problem from the point of view of trans rights campaigners. It would, from that perspective, be beneficial to be able to explain what gender identity is to people who do not already understand the concept, in order that they can participate in movements for trans rights in an informed way.

    The present moment, at which the concept of gender identity is rapidly permeating public consciousness, presents a particularly good opportunity for establishing a widespread and sound understanding. In order to take advantage of this opportunity, however, it is necessary to have a clear and non-circular definition of gender identity. Although, as we have seen, the folk concept of gender identity is not adequate in this regard, the fact that there is widespread agreement on at least some of the work that the concept of gender identity ought to be able to do offers a promising starting point for expanding on the folk definition. Put simply, the thought is this: since we know something about how trans rights movements need to use the concept of gender identity, we can assess various possible ways of extending the folk definition in terms of how well suited they are to those uses, with a view to selecting the one that is best able to do the required work. This is my aim in this paper.

    quod.lib.umich.edu/e/ergo/12405314.0005.027/--toward-an-account-of-gender-identity
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2023-07-15 13:57:17 följande: #28

    Dog tråden med inlägget från Anonym (enarmad)?


     
    Jag tror den dör av en anledning.
    Är en cirkel rund?
    Jag antar att vi båda är överens om om definitionerna av "cirkel" och "rund", vi kan ju diskutera hur rund en cirkel är i en halvtimme men det känns inte särskilt meningsfullt.

    "Tillhör man det kön man har fötts med eller är man något annat om man känner det?"

    Vad är en man?
    Vad är en kvinna?

    Det handlar om definitioner.
    För att man ska kunna kommunicera ska man kunna definiera orden man använder så man förstår varandra

    De som använder den vanliga definitionen av man/kvinna brukar kunna definiera man/kvinna.

    De som använder en ny definition av man/kvinna brukar kunna den vanliga definitionen av  man/kvinna, om de inte gör det ligger det på mitt ansvar att kunna förklara vad jag menar så de förstår vad jag säger.

    De som använder en ny definition av man/kvinna brukar inte definiera orden man/kvinna, när man inte har definierat man/kvinna har man inte heller definierat ord som ickebinär.

    På akademisk nivå är man inte helt överens om den nya definitionen, jag tror det finns minst tre olika försök till ny definition vilket gör det svårt att veta vad någon menar även om man skulle kunna dem.

    Är en cirkel rund?
    Mitt svar är ja men om du inte har samma definition av cirkel kanske du svarar du nej och då har vi ju något att diskutera men om du vägrar förklara din definition av cirkel är det väldigt  meningslöst att försöka diskutera.

    Det hjälper inte om du gör auktoritetsargument med "jag är cirkel forskare", "jag är cirkel aktivist", "jag är en cirkel" om du inte är kapabel att definiera ordet cirkel.

    En cirkel är en cirkel och en cirkel är rund och rund är sv.wikipedia.org/wiki/Cirkel  är onödigt trassligt men leder ändå till en definition av cirkel.

    "cirkel är en cirkel" är mening som saknar mening

    Jag antar att fob,trögfattad, insnöad, kulturkrigare, cirkelfob, idiot, högerextremist osv är inte är den nya definitionen av cirkel men jag misstänker att du inte vet det själv så det är därför det blir det slutgiltiga svaret .
  • ClumsySmurf
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-18 18:43:09 följande:
    Det som däremot kan vara intressant att debattera är ju huruvida en cirkel består av oändligt många hörn eller inte. Jag tror spontant att det kan vara rätt att svara både ja och nej på det.
    En cirkel som består av oändligt många hörn är oändligt stor.
  • ClumsySmurf
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-19 16:13:21 följande: #50
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #49
    En cirkel som består av oändligt många hörn är oändligt stor.
    Nä, man kan lägga ett oändligt antal decimaler i pi utan att talet blir oändligt stort. Likaså kan man lägga ett oändligt antal hörn i en cirkel i valfri storlek utan att omkretsen blir oändlig.
    Oändlig har inget slut, tar det aldrig slut på hörn är omkretsen oändlig.
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2023-08-03 22:14:05 följande:
    //
    Wokianer har lekt med cambridges ordlista för att vara progressivt inkluderande, en kvinna är faktiskt en person som identifierar sej som något som inte är definierat och som lever som något som inte är definierat.  Alla som inte är fober vet precis vad det är.

    Jag gissar att bebisen i magen kommer att vara väldigt könsförvirrad redan vid 2 och vara osäker på vilket kön h*n har tills föräldrarna förklarar det. Det är ju social valuta i att vara det man inte är så om det är en människa med snopp som lekte med en docka en gång
    och provade en klänning på dagis vilket alla nästan barn gör när de utforskar och rollspelar är det nog inte en pojke.
    Cambridge Dictionary Made Its "Man" and "Woman" Definitions More Trans-Inclusive

    While Cambridge?s first definition for the word "woman" remains "an adult female human being" (which, we might add, does not necessarily exclude trans women anyway), the secondary definition now reads "an adult who lives and identifies as female though they may have been said to have a different sex at birth." In addition, the entry for "man" now includes a similar definition, encompassing "an adult who lives and identifies as male."

    www.them.us/story/cambridge-dictionary-trans-woman-definition

  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2023-08-06 17:42:53 följande: #55
    Tom Araya skrev 2023-08-03 22:14:05 följande:
    Din ignorans är häpnadsväckande. Du har fått svar i tråden, men de klarar du inte av att bemöta. 
     Det är lite häpnadsväckande att det kommer från den som bara skrivit en mening som inte säger något.
  • ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-08-07 00:20:51 följande:
    Inte ta bort, men bredda så att könsnormerna inte är så snäva och begränsade.
    Hur gör man det när det nya "progressiva" könet är som bakvänd biologisk essentialism?


  • ClumsySmurf

    Det var ju inte så att någon riktig forskare upptäckte att definitionen av man och kvinna som alla biologer utgår ifrån var helt fel och fick nobelpriset, det var akademiska transaktivister tyckte det var en bra ide att hitta på en ny definition av kön för att inkludera transexuella, det är inget vetenskapligt öht, det är en moral grej.

    Om man ändrar vad man vad orden man och kvinna betyder ändrar man också vad transsexuell betyder.
    Kan man inte definiera man och kvinna kan man inte heller definiera transsexuell, könsidentitet osv.

    Om ändrar vad kön betyder till något annat får ordet en annan betydelse i lagar osv


    Convention (III) relative to the Treatment of Prisoners of War. Geneva, 12 August 1949.

    (4) Women prisoners of war undergoing disciplinary punishment shall be confined in separate quarters from male prisoners of war and shall be under the immediate supervision of women.

    ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gciii-1949/article-97/commentary/2020
    Men om en kvinna är någon som identifierar sej som kvinna...vem är Kristoffer Johansson?

    Tranståget... Man har transitionerat könsförvirrade från vad till vad?
    Jag tror inte att woke läkare utan gränser kan svara på det själva.

    Istället för att börja med nu betyder kvinna något annat, förklara varför och motivera varför det är värt att offra andras rättigheter blir det bara något jävla svammel som verkar gå ut på att få alla andra att tro att de missförstått vad kön är och man slänger omkring ord man inte kan inte kan förklara.

    Varför?
    Är det för att man inte vill vara ansvarig för konsekvenserna?
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2023-09-04 01:42:01 följande:

    Mycket intressant samtal med biologen Jerker Vinterstare om kön och könstillhörighet.


    Biologen Jerker Vinterstare om kön: "Det existerar och är binärt!"
    Först fanns inte kön. Även om det ena var ondskefullt och förtryckande och det andra rättrådigt men ett offer. Nu finns det kön men bara om du befinner Dig i fel kön och måste opereras för att det ska bli rätt.
    Har inte kollat klippet.
    Spermier & ägg som har med fortplantning att göra är en av de få kategorierna i naturen som är 100% binära, antingen eller. Det experterna i tråden utelämnar att man ändrar definitionen av kön innan man påstår att det är ett spektrum, var går gränsen mellan kort och lång och vem bestämde det? och hur långt är ett snöre? och annat svammel är inte relevant när det handlar om t.e.x kön och periodiska systemet. Man behöver låtsas att kön inte alls har med fortplantning att göra och att intersex som normal variation inte är en evolutionär återvändsgränd.


  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2023-09-04 04:41:10 följande:

    Nej, könstillhörighet avgörs av vilken uppsättning av gener och kromosomer man har, med vilket det i regel också kommer en fysisk uppsättning av könsorgan och en del andra könsspecifika anatomiska egenskaper.


    Mig veterligen har ingen fötts med en kvinnas uppsättning av gener och kromosomer och samtidigt ha en full och fungerande uppsättning manliga könsorgan eller tvärt om. Rätta mig om jag har fel...


    Jag tycker det behöver formuleras om
    kromosomer bestämmer vilket kön man får, könet definieras av spermier/ägg. Man kan identifiera kön med hjälp av kromosomer.

    Sista stycket, det vet inte jag heller. Om intersex är en normal variation =  evolutionärt = evolutionär återvändsgränd.

    Chromosomal Sex Determination in Mammals - Developmental Biology - NCBI Bookshelf
    www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9967/

  • ClumsySmurf
    Aniiee skrev 2023-11-06 19:45:09 följande:

    Här, ingen kommer kolla ändå, då det inte är 10 minuters lättsmält medhåll...


    Förstår inte vad du vill ha sagt med klippet (hon har gjort ett nyare också), går att sammanfatta det till ungefär självdiagnosering är helt tillförlitlig och föräldrarna kan inte veta om deras barn har könsdysfori eller inte.

Svar på tråden Könstillhörighet - biologi eller känsla?