Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?

Anonym (??) skrev 2023-07-11 23:10:44 följande:
    Ta reda på det där så du vet på riktigt. Ni har ju ett kontrakt. 
    Som hv kan du vara snäll och  göra en avbetalningsplan men frågan är ju om du bara är dumsnäll och inte får pengar ändå. Hg är vräkt och om han inte följer den planen så förändras inget för honom
    Det kan vara idé att sälja  fakturorna till ett inkassobolag så får du iaf igen dina pengar och är av med bekymret. 
    Lite svårt att sälja fakturor som inte finns... 
  • Anonym (....)

Har  ni skriftligt avtal på att ha ska betala tillbaka det han inte har betalat i hyra? 

• Anonym (....)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 12:01:12 följande:
    Ja vi har ju ett skrivet kontrakt där det står vad han ska betala varje månad.
    Jo, det har du sagt. Men har ni skriftligt på eran överenskommelsen under pandemin? 
  • Anonym (....)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-15 15:18:20 följande:
    Anonym (Kfm) skrev 2023-07-14 10:26:27 följande:
    Gå ditekt till kfm för att kräva betalning och vräkning. 

Skriv ut blankettetna, skicka kopior ill honom, och säg om du inte har fullt betalt seast 31 juli skickr du till kfm
    Jag har ringt KFM och hört lite. Det är som sagt att skicka in blankett som gäller.

Det är sant, om han knappt betalat någon hyra tills nu så lär han väl inte göra det enligt en avbetalningsplan heller. Men något jag såg nu var att både han och hans fru står på kontraktet. Det innebär väl att båda är ansvariga och att kronofogden kan försöka få pengar från båda? Kanske det gör det lättare att få in mer av skulden då.

Tillgångar vet jag inte vad de har, mer än att de har en bil och hus.

Ja, då har de båda solidariskt betalningsansvar. Dvs du kan kräva pengar av henne istället. Eller låta kronofogden göra allt. 
Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?