-
-
Svar på tråden Anmäla felhantering av remiss?
-
Verkligen dåligt!
Du kan anmäla till patientnämnden som ska finnas i varje region. Du kan även anmäla till IVO (inspektionen för vård och omsorg) som kan utreda.
Här finns lite samlad info:
www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/inte-nojd-med-varden-eller-tandvarden/
Och kräv att remissen skrivs nu omgående så att ni får hjälp snarast! -
Vad är det för stöd ni inte kan få utan diagnos?
Prata med vården om att få stöd redan nu. -
Var skulle man få det stödet ifrån då, om ingen vårdinstans är inkopplad genom en remiss? Och många instanser kräver även diagnos, eller åtminstone utredning innan stödinsatser kan ges.Anonym (X) skrev 2023-07-13 15:46:28 följande:
Vad är det för stöd ni inte kan få utan diagnos?
Prata med vården om att få stöd redan nu.
De flesta såna vårdinstanser har remisstvång och lång väntetid. Om TS fått info om att en remiss är skriven och väntar i kö så är det såklart allvarligt om ingen remiss ens finns. Då innebär det ju ytterligare ett år i kö om remissen skulle skrivas idag. -
Jättedåligt! Men du skulle nog inte väntat så länge utan själv ringt och kollat om remissen kommit in
-
Ja exakt det är svårt att få rätt hjälp när det krävs att ha en diagnos för rätt stöd och hjälp! vi pratade med barnläkaren flera gånger under den här väntan och han har frågat hur det går och om vi har fått svar osv. Han har sagt varje gång att det är lång väntetid och att det är vanligt att få vänta länge så har inte tänkt så värst mycket på det att vi får vänta. Men jag ska ta och anmäla till ivo för det här har ju gått riktigt fel till!
-
Tyvärr kan man inte lita på vården med remisser numera, jag fick samma erfarenhet i mindre skala när vår son hade en sällsynt fysisk diagnos och han skulle flyttas mellan två sjukhus.
Vissa remisser till undersökningar blev dubbelt och andra försvann, det var totalt kaos.
En annan gång fick jag själv en halvakut remiss som skulle in till sjukhuset "direkt" enligt läkaren på VC, och jag skulle sen ringa kliniken direkt för att få tid/ komma på återbudslista.
När jag hade jagat dom per telefon i tre dagar och över en helg (bara 1 h telefontid per dag och sen svarare) och ingen remiss inkommit så åkte jag till sist tillbaka till mitt VC, fick total härdsmälta och skrek på receptionen och krävde ut en kopia och körde själv in med den och lämnade den i näven på administratören på sjukhuskliniken 4 km bort. Nej, det var inte snyggt men jag var helt desperat och kunde inte sova, arbeta eller fungera sedan tio dygn.
Så sjukt dåligt att det ska ta flera dagar att lyckas flytta ett papper när det kör bilar där varje dag!
Så jag har tagit för vana att alltid ringa och kolla att mottagande avdelning har fått remissen när det är viktigt. Men om systemet fungerade eller man kunde se sitt och barnens vårdflöde i datorn och vilket steg man är på i kedjan så hade de ju sluppit såna samtal då.
Jag svär, vi har bättre koll på varenda rulle plastfilm i läkemedelsfabriken där jag jobbade innan, än vad vården har på patienter och remisser. -
Oj, vad är det för klinik som tar emot pappersremisser? Tror inte kliniken där jag arbetar skulle ta emot den.Anonym (Vården gör mig galen) skrev 2023-07-15 08:49:54 följande:
Tyvärr kan man inte lita på vården med remisser numera, jag fick samma erfarenhet i mindre skala när vår son hade en sällsynt fysisk diagnos och han skulle flyttas mellan två sjukhus.
Vissa remisser till undersökningar blev dubbelt och andra försvann, det var totalt kaos.
En annan gång fick jag själv en halvakut remiss som skulle in till sjukhuset "direkt" enligt läkaren på VC, och jag skulle sen ringa kliniken direkt för att få tid/ komma på återbudslista.
När jag hade jagat dom per telefon i tre dagar och över en helg (bara 1 h telefontid per dag och sen svarare) och ingen remiss inkommit så åkte jag till sist tillbaka till mitt VC, fick total härdsmälta och skrek på receptionen och krävde ut en kopia och körde själv in med den och lämnade den i näven på administratören på sjukhuskliniken 4 km bort. Nej, det var inte snyggt men jag var helt desperat och kunde inte sova, arbeta eller fungera sedan tio dygn.
Så sjukt dåligt att det ska ta flera dagar att lyckas flytta ett papper när det kör bilar där varje dag!
Så jag har tagit för vana att alltid ringa och kolla att mottagande avdelning har fått remissen när det är viktigt. Men om systemet fungerade eller man kunde se sitt och barnens vårdflöde i datorn och vilket steg man är på i kedjan så hade de ju sluppit såna samtal då.
Jag svär, vi har bättre koll på varenda rulle plastfilm i läkemedelsfabriken där jag jobbade innan, än vad vården har på patienter och remisser.
Eller det kanske var längesen, innan all journalhantering digitaliserades?