Anonym (AS/Dystymi) skrev 2023-07-13 14:00:56 följande:
Jag tänker ofta som du! Att jag kan "önska" att man hade grövre svårigheter, så att det syntes/märktes! Jag tittar en del på Köping-gänget och kan i det närmaste känna mig avundsjuk! De verkar så lugna och harmoniska, känns inte som de har många problem i världen! Nu blir väl förstås just de extra bortklemade för att det är tv men tror inte man har speciellt stora problem, man lever i sin egen värld där allt bara fungerar! Man får sin sjukersättning, pension, man har sin sysselsättning, man har sin assistans, man har sina aktiviteter. Nu vet jag såklart att många slåss för sina anhöriga gällande assistans och så, och det är kö till boenden och så så helt smärtfritt är det garanterat inte! Men om man kommer över den tröskeln.
Men en annan har ju fått kriga sen man var barn, och det verkar bara fortsätta! Man måste verkligen övertyga allt och alla om att vissa saker fungerar, andra saker fungerar inte! Och de saker som inte fungerar skäms man för för att man anser att man "borde" klara av det när man klarar av så mycket annat! Man vet hur det fungerar i teorin men får bara inte till det!
Jag klarar av att jobba, säg till mig vad jag ska göra så gör jag det! Fast det måste vara något meningsfullt och ingen "hittepå-förvaring", då känner jag mig mest kränkt och förnedrad.
MEN jag klarar inte av människor! Att vara glad, social, småprata. Det drar ner min energi och mitt tålamod något så oerhört, så att jag inte klarar jobbet! Och då ska det "anpassas" och grejas och bökas och det blir mest jobbigt och man blir typ uthängd som idiot istället.
På det stora hela känner jag att det varit enklare att ha varit grövre förståndshandikappad så man inte varit så medveten om allt och livet mest rullat på sin stilla gång!
Fast om man nu skulle ha en svårare funktonsnedsättning och leva i sin egen värld, då känner i alla fall jag att man skulle missa så mycket och det skulle kännas meningslöst om man typ bara existerade, men det är bara min känsla.