• Anonym (Ts)

Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?

Jag har jobbat många år med personer med funktionsnedsättning på olika sätt och funderat en del på om det inte är enklare ibland att ha en svårare funktionsnedsättning än lindrig. 

Exempel på detta kan vara när jag jobbat med tonåringar inom autismspektrat. Dom är tillräckligt funktionella för att ändå smälta in, men de är så otroligt medvetna hela tiden av sina brister och svårigheter.

Det känner av när det socialt blir fel, det kanske inte förstår exakt varför men det blir så, men de är medvetna och verkligen försöker. Läser tonvis av böcker inom psykologi och liknande för att förstå människor och världen. Ständigt självhat, vill inte kännas vid diagnosen och isolerar sig.

Sedan har jag jobbat med dom som har grövre autism eller vad man ska säga som bott på särskilt boende, de har inte behövt strida för särskilda insatser då det så uppenbart är att de har problem. De kan typ slita ner byxorna inför folk och visa deras blodiga binda för lite random människor. De förstår inte att det är fel och skrattar bara om folk kommenterar att detta är äckligt. De har en daglig verksamhet som det går till och gillar, det finns ingen förväntan om att de snart ska ut på arbetsmarknaden. 

Självklart är detta grovt generaliserat men det är en fundering jag har. Om det inte ibland kan kännas värre att vara extremt medveten om brister och svårigheter och sedan veta att det finns massa krav än att ha brister och svårigheter som man är lycklig ovetandes om mer eller mindre? 

• Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?
  • Freddie K

Jag har högfungerande autism som det kallas och går på en daglig verksamhet. Jag är väl medveten om mina fel och brister, men det är inte alltid så lätt att göra något åt det, men jag skulle inte heller vilja byta bort det, så jag vet inte riktigt om det är lättare, eller vad man nu ska säga om man är gravt funktionsnedsatt. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ts)
    Freddie K skrev 2023-07-12 13:59:43 följande:

Jag har högfungerande autism som det kallas och går på en daglig verksamhet. Jag är väl medveten om mina fel och brister, men det är inte alltid så lätt att göra något åt det, men jag skulle inte heller vilja byta bort det, så jag vet inte riktigt om det är lättare, eller vad man nu ska säga om man är gravt funktionsnedsatt. 

Nu tog jag två tydliga ytterligheter Och breda penseldrag. 

Jag tänker mer när man nästan kan ha ett vanligt jobb men inte är tillräckligt funktionsnedsatt för att kunna gå på daglig verksamhet och sånna saker också. 

Eller att man kan maskera så mycket att man ändå ses som vem som helst. Man kan försörja sig själv, har bra inkomst (riktigt bra, långt över 100 tusen i månaden) men har så mycket andra problem. Som att inte kunna betala räkningarna själv och leva med skam över detta

• Freddie K
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-12 14:21:16 följande:

Jag tänker mer när man nästan kan ha ett vanligt jobb men inte är tillräckligt funktionsnedsatt för att kunna gå på daglig verksamhet och sånna saker också. 

Eller att man kan maskera så mycket att man ändå ses som vem som helst. Man kan försörja sig själv, har bra inkomst (riktigt bra, långt över 100 tusen i månaden) men har så mycket andra problem. Som att inte kunna betala räkningarna själv och leva med skam över detta

Det finns saker som jag klarar av och sen finns det saker som jag har svårare för. Tror det är så för de flesta människor, faktiskt. Ingen är bra på allt, men jag förstår din poäng.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-12 14:21:16 följande:

Jo, i de fall där funktionshindret är osynligt kan det nig bli rätt jobbigt. Har hört många som t.ex. blinda/döva få höra att ?du ser ju inte blind ut?, eller ?du ska ju inte få använda handikapptoaletten, för du är ju ung och kan gå ordentligt?. 

Generellt har ju många en rätt dålig bild av hur olika handikapp ser ut och fungerar, så personer som inte passar in i en stereotyp kan nog uppleva problem.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-12 14:27:02 följande:

Jo, i de fall där funktionshindret är osynligt kan det nig bli rätt jobbigt. Har hört många som t.ex. blinda/döva få höra att ?du ser ju inte blind ut?, eller ?du ska ju inte få använda handikapptoaletten, för du är ju ung och kan gå ordentligt?. 

Generellt har ju många en rätt dålig bild av hur olika handikapp ser ut och fungerar, så personer som inte passar in i en stereotyp kan nog uppleva problem.

Många tror ju t.ex att om man använder rullstol betyder det att man inte kan gå alls, även då det inte stämmer för många som använder rullstol.
  • Anonym (Ts)
    Freddie K skrev 2023-07-12 14:23:44 följande:
    Det finns saker som jag klarar av och sen finns det saker som jag har svårare för. Tror det är så för de flesta människor, faktiskt. Ingen är bra på allt, men jag förstår din poäng.

När jag beskrev svårigheter så handlade det inte om en specifik diagnos så utan mer funktionsförmågan i största allmänhet. Det finns ju en norm nivån, en högpresterande nivå och sedan en stor skala av funktionsnedsättningar. 

De jag tänker på kan vara personer som har lindrig utvecklingsstörning som fått gå i särskola men är på gränsen till att vara normalbegåvad. Det har fått dispens för att gå en yrkesutbildning sedan på ett vanligt komvux i vuxen ålder. Detta har gett de möjligheten att faktiskt få ett lönearbete, men de har varit precis på gränsen till att klara detta.

Jag ser mer den grejen, där man nästan har förmågan till det som är normen att det blir ett stigma i det plus att det ställs andra krav också 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-12 14:29:04 följande:
    Många tror ju t.ex att om man använder rullstol betyder det att man inte kan gå alls, även då det inte stämmer för många som använder rullstol.
    En del tror ju även att personer som sitter i rullstol har fel på sitt intellekt också. Det är otroligt sorgligt också. 
  • Anonym (sjukpensionär)

På sätt och vis har du så klart rätt, TS. På andra sätt och vis har du säkert fel.

Jag har också autism, och cfs och reumatism sen barndomen. Jag har haft daglig verksamhet enligt LSS, för det kan man få även som högfungerande, Problemet för mig var att dv inte fungerar för mig heller, precis som ett vanligt jobb inte fungerar för mig, fast på andra sätt. 

Osynliga funktionsnedsättningar är jobbiga att ha just för att de är osynliga. Jag är relativt ung och jag har bra och dåliga dagar. Många ifrågasätter saker som att jag sitter på handikapplatsen på bussen och att jag ibland går med rollator. Jag är för ung för det, heter det. Sen jag var 14. Mitt jättestora sömnbehov ifrågasätts också ofta, jag är ju "ung och frisk" och ska inte behöva sova 12 timmar per natt och ibland även någon timme på dagen. 

Däremot har jag aldrig känt något självhat eller slukat böcker om psykologi. Jag har läst lite grann men jag är mer intresserad av människor än av psykologi. 

• Um Hamza

Just när det gäller att nästan passa in så ja, kanske. Men i livet som helhet, det vette fan. Att alltid vara beroende av hjälp och välvilja, av folk man inte valt i sitt liv. Den stora ensamheten, utan barn, partner för vissa och djup vänskap. Att inte kunna berätta om smärta, tandvärk, sorg, att knappt äga något. Nej fy fan. Det finns ju skäl till att psykisk ohälsa är mycket vanligare i de grupperna än andra. 

• Anonym (Ts)
    Um Hamza skrev 2023-07-12 14:47:22 följande:

Just när det gäller att nästan passa in så ja, kanske. Men i livet som helhet, det vette fan. Att alltid vara beroende av hjälp och välvilja, av folk man inte valt i sitt liv. Den stora ensamheten, utan barn, partner för vissa och djup vänskap. Att inte kunna berätta om smärta, tandvärk, sorg, att knappt äga något. Nej fy fan. Det finns ju skäl till att psykisk ohälsa är mycket vanligare i de grupperna än andra. 

Fast om man har en riktigt omfattande funktionsnedsättning som har jag inte märkt av några tankar om barn, ensamhet eller liknande utan då kan jag få en fråga som vad jag ska göra i helgen. Jag börjar svara något i stil med att jag ska åka och bada med mina barn, svaret blir mer vadå. Det är en person då som kräver omvårdnad dygnet runt, men den är inte medveten om att den behöver hjälpen, den vet inte varför den bor på LSS boendet, den kommer inte ihåg vad som hände för 10 minuter sedan och så vidare. Denna person hade autism liksom Fast hade omfattande problem. De som funderar över att den inte har barn och liknande är ju medveten om vad den saknar, typ jobb, eget boende och egen familj. Det måste ju vara ett större lidande än de som faktiskt är in stunden konstant och det enda personen minns är att havregrynsgröt ska man ha till frukost, däremot vet den personen inte när frukost är utan då kan det bli 100 frågor per dag om vi snart ska äta gröt? för den har ingen uppfattning om hur lång tid det är tills imorgon. 
Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?