• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 14:06:41 följande:
    Det är aldrig synd om någon.

Samhället ger inte upp baserat på vad någon gör. Det är bara att köra på med samma sunda värderingar och lägga upp det så bra det går.

Jag föredrar personligen att bemöta individer utifrån vad de gör och säger i detta nu, inte vilken grupptillhörighet de tillhör eller vad de sa och gjorde igår.
    samhället ger inte upp, men den begränsar exempelvis folk som begår brott med fängelse, böter, indragna körkort etc.

om en person är kvinnofientlig både igår och idag så är det en man som är kvinnofientlig. ska vi lösa problemet med kvinnofientliga män behöver väl dessa män buntas ihop till en grupp för att förstå uppkomsten och vad som kan göras både proaktivt men också reaktivt? eller ska samhället blunda för dessa män som är kvinnofientliga? Låtsas som att problemet inte finns?
  • nihka
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 14:41:57 följande:
    samhället ger inte upp, men den begränsar exempelvis folk som begår brott med fängelse, böter, indragna körkort etc.

om en person är kvinnofientlig både igår och idag så är det en man som är kvinnofientlig. ska vi lösa problemet med kvinnofientliga män behöver väl dessa män buntas ihop till en grupp för att förstå uppkomsten och vad som kan göras både proaktivt men också reaktivt? eller ska samhället blunda för dessa män som är kvinnofientliga? Låtsas som att problemet inte finns?
    Jag går på din linje.

Dessa misogyna har härjat här på FL i många år för att försöka normalisera sina sjuka idéer inför främst kvinnor. Det börjar ofta såsom i denna tråd med att det är så synd om alla ensamma män som trakasseras och sedan smyger det in mer och mer från incelkulturen, ska inte upprepa vad den går ut på.

De enbart ensamma männen pratar i regel inte om någon grupp ensamma män. De pratat om sig själva, för de fattar att problemet ligger hos dem själva och inte hos resten av världen. De kan genuint undra vad de ska göra för att vända på utvecklingen.

Även om det inte finns några vattentäta skott så håller jag med dig om att det är viktigt att hålla isär dessa två huvudsakliga grupper, eftersom den första gör allt de kan för att gömma sig bland den andra. En liten promille fuck ups vill att vi ska tro att en tredjedel av alla män "trakasseras av samhället" - alltså totalt fel diskussion.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 14:41:57 följande:

Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som missköter sig och ge dem lämpligt straff. 

Beträffande hat baserat på kön förordar jag att inbegripa kön i lagen om hets mot folkgrupp. Borde vara straffbart att sprida hat oavsett om det rör kön, religion eller etnicitet.

Att bunta ihop människor baserat på grupp tenderar att förvärra beteendet då människan anpassar sig efter sin stereotyp. Därför jag är emot att man trycker incel-begreppet på människor.
  • Anonym (Incelslem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-06 15:21:43 följande:
    Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som missköter sig och ge dem lämpligt straff. 

Beträffande hat baserat på kön förordar jag att inbegripa kön i lagen om hets mot folkgrupp. Borde vara straffbart att sprida hat oavsett om det rör kön, religion eller etnicitet.

Att bunta ihop människor baserat på grupp tenderar att förvärra beteendet då människan anpassar sig efter sin stereotyp. Därför jag är emot att man trycker incel-begreppet på människor.
    Hur ska vi istället göra? Fråga alla ensamma män som sprider hat en och en? Vilka resurser finns för det? vem ska fråga det? ska det bli obligatorisk statligt reglerat psykolog-möte för att vården ska få till detta möte? vad ska det bli för lösningar? Vilka konsekvenser om man inte samarbetar?

de som mördar människor är mördare. Är du emot att gruppa ihop dessa människor med? Eller är det skillnad?
  • Anonym (Cloffe)

Vad vill du kalla "kvinnofientliga, misogyna aggressiva (män) som skyller sitt uteblivna sex på kvinnor/andra män/samhället" istället för "incels" då

Det är ju faktiskt en etablerad beskrivning. Ts exempelvis är en textboksexemplar av en typisk incel enligt wiki. 

• Anonym (Sol)

Vi ska alltså inte identifiera vilken grupp män vi pratar om? Vi ska bara prata allmänt om män? Gäller det även kriminella, vi ska inte prata om kriminella män utan bara om män? 

Varför generalisera så grovt? 

• Anonym (Palle)

Här har det varit drag i tråden.. 572 inlägg sen sist jag tittade in och det var bara ett par dagar sedan

• Anonym (Perka)

Å andra sidan är det jävligt dumt att inte göra skillnad på incels och ensamma män.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 15:33:50 följande:
    Hur ska vi istället göra? Fråga alla ensamma män som sprider hat en och en? Vilka resurser finns för det? vem ska fråga det? ska det bli obligatorisk statligt reglerat psykolog-möte för att vården ska få till detta möte? vad ska det bli för lösningar? Vilka konsekvenser om man inte samarbetar?

de som mördar människor är mördare. Är du emot att gruppa ihop dessa människor med? Eller är det skillnad?
    Det är rimligt att individen som begår ett brott ställs till svars för det. Sedan kan man diskutera incelfenomenet utan att trycka det i pannan på folk.

Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som går över gränsen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-06 15:40:24 följande:

Vad vill du kalla "kvinnofientliga, misogyna aggressiva (män) som skyller sitt uteblivna sex på kvinnor/andra män/samhället" istället för "incels" då

Det är ju faktiskt en etablerad beskrivning. Ts exempelvis är en textboksexemplar av en typisk incel enligt wiki. 

Inga problem att diskutera incels som fenomen som sagt utan att trycka det i pannan på enskilda individer. Ju färre som identifierar sig som incels desto bättre.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?