Clueless4 skrev 2023-07-14 13:01:28 följande:
Ja visst kasta in mitt barn i ett helt främmande familjehem och riskera hen sluter sig totalt och skit i hens framsteg, jag har kämpat hårt för att få hen dit han är idag.
Men visst Socialen verkar ju tro att man kan komma ikapp i utvecklingen på bara nån månad. //

Hen skulle må bra av att komma in i en familj. jaha så vi inom kategorin Ensamstående räknas alltså inte längre eller??
Risken finns att jag avslutar de hela i förtid och tar mitt barn och bara åker iväg!!
-Alltså dom puttar in mig i samma kategori som hens mamma, JAG är inte sån.
Att dom då puttar in mig i samma riskkategori som om hens mamma skulle fortfarande vara med i bilden ser jag som YTTERST FÖRNEDRANDE OCH DISKRIMINERING AV MIG SOM PERSON.
Men dom tror sig väl veta bäst med sin "Socionom" utbildning på sin jxxla höga häst. 😤😤😡🤬🤬🤬🤬
Det är svårt det där, för socionomer har lagar och regler att följa - samtidigt så går det ju inte att förhindra att föräldrar/anhöriga hamnar i kläm. Jag kan väl förstå din frustration och att du känner dig kränkt, för oavsett vad så är det myndighetspersonerna, dvs. Socialtjänsten, som har makten i dessa sammanhang.
Jag är bara 2/3 genom min socionomutbildning så jag kan inte ge dig direkta svar eller tips, då jag inte alls besitter den erfarenheten. Men jag antar att du fått erbjudande om frivillig placering först, men att du nekat och därav har de valt att göra LVU?
Jag saknar som sagt erfarenheten för att ge dig konkreta tips och råd, men vad skulle hända om du ändrade dig (om du tidigare blivit erbjuden frivillig placering), och gick med på att bli placerad tillsammans med ditt barn? Det finns ju utredningshem där föräldrar kan bo tillsammans med sitt barn, då finns behandlingspersonal på plats som kan stötta.
Tänker om du inte alls håller med om beslutet så kanske det är en bättre väg att gå, dels visar du att du vill samarbeta för ditt barns bästa, dels kan du själv få ?bevisa? att du inte alls förhindrar ditt barns utveckling. Kanske kan det vara ett alternativ att överväga?