• Vinterlady

Bonusbarn stjäl saker

Hej. Har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi har bott ihop i snart 4 år. Varannan vecka har vi fem barn här hos oss, varav tre av dem är mina bonusbarn. Tidigt så stal äldsta bonusdottern över 1000 kr från mig men ljög länge om det och hittade på andra sanningar kring var pengarna kommit ifrån. Hon har även sedan tagit mina och även mina barns kläder. Nu verkar det avtagit (hoppas jag, men litar fortf inte på henne) men nu har minsta bonusdottern börjat stjäla hudvård och smink från mig. Hon nekar och ljuger om det och verkar inte ångerfull. Är dryg mot mig o sambon när vi konfronterar henne efter vi hittat massvis med saker i hennes rum. Känns så olustigt detta och vi kommer inte åt henne. Mamman är mkt knepig och min sambo och hon har ingen bra relation. Har nån tips på vad vi kan göra? Har haft två allvarliga samtal med henne och även berättat att vi kommer kolla igenom hennes rum
    med jämna mellanrum. Hon kommer även få nån form av ekonomisk konsekvens då det handlar om mkt pengar hon stulit för.

• Svar på tråden Bonusbarn stjäl saker
  • AnonymZzZ

Man ger efter sina förutsättningar och vad man finner lämpligt! Sen är det helt ok att barnet/ungdomen får en present som inte är deras ?drömpresent? utan bara ngt som är helt ok. Det är inte heller skadligt för barn att bli besvikna emellanåt, utan tvärtom nyttigt.

• Anonym (!!!)

Ju värre konsekvens desto mindre är risken att dåligt beteende upprepas. Hon får ut något av att jävlas med dig helt enkelt. Sätt stopp för det..

• Anonym

Jag skulle regelbundet gå igenom hennes rum. 
    Sedan behöver hon hjälp

• Anonym (Mamma)
    Vinterlady skrev 2023-07-17 18:02:01 följande:

Hon är 11 år och äldsta dottern 16. Nej, hon har tagit dem utan lov och gömt dem i lådor i sitt rum. Vi pratar om saker för över 2000 kr. Nekar fullständigt när jag frågar om nån sett en hudkräm ex om jag frågar. Har även gett henne möjligheten att ställa tillbaka om hon har den, men det gör hon inte.

Värdet spelar ingen roll. Hon gör antagligen detta för uppmärksamhet, eller så kan det också vara så att hon känner att hon själv aldrig får något fint. Ni kommer ingenvart med att vara elaka mot henne iaf.
  • Anonym
    Jemp skrev 2023-07-17 17:58:09 följande:

Hur gamla är dem? 
    Det handlar alltså om ren stöld, inte att använda/låna lite av ditt smink?

Inte ok att låna smink utan tillåtelse
  • Anonym
    Anonym (!!!) skrev 2023-07-17 20:49:53 följande:

Ju värre konsekvens desto mindre är risken att dåligt beteende upprepas. Hon får ut något av att jävlas med dig helt enkelt. Sätt stopp för det..

Håller med, de behöver bli strängare
    Otroligt respektlöst att stjäla / använda andras saker. Hon pinkar revir och visar att ts är mindre värd, hennes grejer kan man ta 
  • Anonym (Bells)

Det verkar som ett rop på hjälp. De behöver verkligen stöd. 

Sen skulle jag inte ha mina saker tillgängliga för dem att stjäla längre. 

• Jemp
    Anonym skrev 2023-07-17 21:49:50 följande:
    Inte ok att låna smink utan tillåtelse
    Nej det håller jag med om. Men skillnad på att använda lite från en familjemedlem (där kan tex tipset om att se till att hon har produkter själv komma in) och att sno hela förpackningen och gömma. Både i strategi och allvarlighet.
  • Jemp

Har du någon känsla ts om det är riktat mot dig eller en del i större problematik?

• Ectea

Rop på uppmärksamhet kanske?
    Omedvetet 
    Bli sedd
    Inte omöjligt att problematiken är hemma hos mamma och de agerar hos er pga större trygghet hos er

Svar på tråden Bonusbarn stjäl saker