• Anonym (Undrande)

Tetamente

Är gift.   Om jag skulle vilja skriva testamente måste maken också göra det och ska det vara ett gemensamt sådant. 
    Min mor dog nyligen och hon o pappa har ett gemensamt testamente.  Där det bla står att när han dör så ärver min bror och jag, det vi  ärver ska vara enskild egendom alltså inte giftorätt. Jag skulle vilja se till att mina 3 barn ärver mig. För dör jag först om det inte finns testamente så ärver väl min make först och när han dör så ärver väl alla hans barn. Han har nämligen ett barn sen innan som han inte har någon kontakt med. Eftersom bonuspappan inte adopterat så ärver väl han min make. 
    Är alltså summan jag ärver som jag vill "skydda " och ge till mina barn.

• Svar på tråden Tetamente
  • Anonym (Erika)

Om dina barn är särkullbarn (dvs om din make inte är pappan) ärver de direkt och testamente behövs inte (om du inte vill att deras arv ska bli enskild egendom) 

• Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-18 22:06:03 följande:
    Tetamente

Är gift.   Om jag skulle vilja skriva testamente måste maken också göra det och ska det vara ett gemensamt sådant. 
    Min mor dog nyligen och hon o pappa har ett gemensamt testamente.  Där det bla står att när han dör så ärver min bror och jag, det vi  ärver ska vara enskild egendom alltså inte giftorätt. Jag skulle vilja se till att mina 3 barn ärver mig. För dör jag först om det inte finns testamente så ärver väl min make först och när han dör så ärver väl alla hans barn. Han har nämligen ett barn sen innan som han inte har någon kontakt med. Eftersom bonuspappan inte adopterat så ärver väl han min make. 

Du kan skriva ett testamente själv.  Det är inget krav på ett gemensamt 

Men, beroende på vad du vill uppnå, kanske det inte är möjligt om bara du skrivet ett testamente. 

Då situationen inte verkar helt triviala tycker jag du bör kolla detta med något proffs.  
  • Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-18 22:06:03 följande:
    Tetamente

Du kan skriva ett testamente själv.  Det är inget krav på ett gemensamt 

Men, beroende på vad du vill uppnå, kanske det inte är möjligt om bara du skrivet ett testamente. 

Då situationen inte verkar helt triviala tycker jag du bör kolla detta med något proffs.  
  • Anonym (Z)

Du kan googla och läsa lite om efterarv. Särkullbarnet ärver pappan men inte arvet efter dig, det ärver dina barn sen efter din makes bortgång (om dina tre barn är hans).

Du kan ju skriva testamente att dina barn ärver dig direkt om du vill.

• Tow2Mater
    Anonym (Z) skrev 2023-07-18 22:37:10 följande:

Du kan googla och läsa lite om efterarv. Särkullbarnet ärver pappan men inte arvet efter dig, det ärver dina barn sen efter din makes bortgång (om dina tre barn är hans).

Du kan ju skriva testamente att dina barn ärver dig direkt om du vill.

Vad händer om det inte finns något kvar att ärva då? Det kan ju handla om många år senare.

• Anonym (Erika)
    Tow2Mater skrev 2023-07-18 22:45:11 följande:
    Vad händer om det inte finns något kvar att ärva då? Det kan ju handla om många år senare.
    Då får de ingenting. Den som ärver i första ledet har fri förfoganderätt och kan göra av med alla pengar men det är inte aktuellt med särkullsbarn som har rätt att få ut arvet direkt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Erika) skrev 2023-07-18 23:00:02 följande:
    Då får de ingenting. Den som ärver i första ledet har fri förfoganderätt och kan göra av med alla pengar men det är inte aktuellt med särkullsbarn som har rätt att få ut arvet direkt.
    Ok. Jag gissade ju det kunde vara så. Låter säkrare då for TS att låta barnen ärva direkt.
  • Maymom

Tänk på att om du skriver att barnen skall ärva dig direkt så kan det påverka makens och barnens boendesituation. äger ni ett hus idag så måste han då lösa ut barnen ur huset, kanske blir tvungen att sälja och flytta med barnen.

Läs om skillnad på laglott och arvslott. Du kan skriva att barnen ska få ut sin laglott direkt och att resten går först till maken för att sen gå till barnen när han går bort. Tror även man kan skriva in en önskan om att maken ska få bo kvar i bostaden. Men är barnen små tillsätta en förmyndare som tar beslut i deras ställe gällande arv, de brukar tycka det är bättre att sälja ett hus och sätta in pengarna på ett konto..

Hoppas detta inte blev för rörigt, prata med en familjerättsjurist så du får stöttning i hur du ska tänka. Finns säkert fler aspekter att ta in än vad vi här gissar oss till utifrån din Ts.

• Anonym (Undrande)

De 3 barnen är våra gemensamma sen har han som sagt var 1 barn sen innan. 
    De pengar jag vill "skydda" är de pengar jag ärver från mina föräldrar som när de dör blir min enskilda egendom. 

• Anonym (Psss)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-19 00:03:41 följande:

De 3 barnen är våra gemensamma sen har han som sagt var 1 barn sen innan. 
    De pengar jag vill "skydda" är de pengar jag ärver från mina föräldrar som när de dör blir min enskilda egendom. 

Men dina föräldrar har ju redan, som jag förstått det, skrivit i sitt testamente att de pengarna du och din bror ärver ska vara enskild egendom. Så de är ju redan skyddade tack vara den formuleringen som dina föräldrar redan har gjort. Din man har alltså ingen rätt till de pengarna om ni skiljer er/du dör. Du behöver ingent ytterligare förtydligande i ditt testamente. 

Men när det gäller dina andra tillgångar som du redan hade med dig in i äktenskapet, då hade ni behövt skriva äktenskapsförord innan ni gifte er. Vill du skriva det nu när ni redan är gifta så tror jag att han behöver "godkänna" det. 
Svar på tråden Tetamente