Inlägg från: Anonym (Erika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erika)

Tetamente

Om dina barn är särkullbarn (dvs om din make inte är pappan) ärver de direkt och testamente behövs inte (om du inte vill att deras arv ska bli enskild egendom) 

• Anonym (Erika)
    Tow2Mater skrev 2023-07-18 22:45:11 följande:
    Vad händer om det inte finns något kvar att ärva då? Det kan ju handla om många år senare.
    Då får de ingenting. Den som ärver i första ledet har fri förfoganderätt och kan göra av med alla pengar men det är inte aktuellt med särkullsbarn som har rätt att få ut arvet direkt.
  • Anonym (Erika)
    Tow2Mater skrev 2023-07-18 23:04:11 följande:
    Ok. Jag gissade ju det kunde vara så. Låter säkrare då for TS att låta barnen ärva direkt.
    Det är också vad som kommer hända om inget testamente skrivs.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-19 00:03:41 följande:

De 3 barnen är våra gemensamma sen har han som sagt var 1 barn sen innan. 
    De pengar jag vill "skydda" är de pengar jag ärver från mina föräldrar som när de dör blir min enskilda egendom. 

Hans barn kan aldrig ärva dig (om du inte testamenterar till barnet) man ärver aldrig sin förälders nya make/maka. Dör du först ärver din man, när din man dör ärver hans barn 1/8 av din mans kvarlåtenskap (eftersom din man har 4 barn och hälften av det han äger är efterarv från dig) Det här är utan testamente. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Psss) skrev 2023-07-19 00:48:51 följande:
    Men föräldrarna har ju skrivit att det ska vara enskild egendom i sitt testamente. 
    Det har ingen betydelse alls i det här fallet. 
Svar på tråden Tetamente