• Anonym (Undrande)

Tetamente

Är gift.   Om jag skulle vilja skriva testamente måste maken också göra det och ska det vara ett gemensamt sådant. 
    Min mor dog nyligen och hon o pappa har ett gemensamt testamente.  Där det bla står att när han dör så ärver min bror och jag, det vi  ärver ska vara enskild egendom alltså inte giftorätt. Jag skulle vilja se till att mina 3 barn ärver mig. För dör jag först om det inte finns testamente så ärver väl min make först och när han dör så ärver väl alla hans barn. Han har nämligen ett barn sen innan som han inte har någon kontakt med. Eftersom bonuspappan inte adopterat så ärver väl han min make. 
    Är alltså summan jag ärver som jag vill "skydda " och ge till mina barn.

• Svar på tråden Tetamente
  • Anonym (Erika)
    Tow2Mater skrev 2023-07-18 23:04:11 följande:
    Ok. Jag gissade ju det kunde vara så. Låter säkrare då for TS att låta barnen ärva direkt.
    Det är också vad som kommer hända om inget testamente skrivs.
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-19 00:03:41 följande:

De 3 barnen är våra gemensamma sen har han som sagt var 1 barn sen innan. 
    De pengar jag vill "skydda" är de pengar jag ärver från mina föräldrar som när de dör blir min enskilda egendom. 

Hans barn kan aldrig ärva dig (om du inte testamenterar till barnet) man ärver aldrig sin förälders nya make/maka. Dör du först ärver din man, när din man dör ärver hans barn 1/8 av din mans kvarlåtenskap (eftersom din man har 4 barn och hälften av det han äger är efterarv från dig) Det här är utan testamente. 
  • Anonym (Psss)

Pengarna som dina föräldrar testamenterat som enskild egendom är ju som sagt då redan enskild egendom utan att du behöver göra nåt mer åt saken. 

Era övriga tillgångar kommer den dagen ni båda är döda (om ni inte skrivit nåt äktenskapsförord), att delas i två högar.

Det som är din halva delar era tre gemensamma barn på. De får alltså en tredjedel var av din hög.

Det som är din mans halva delar era tre gemensamma barn samt hans barn sedan tidigare på. De får alltså en fjärdedel var av hans hög. 

Dör din man innan du dör har hans son rätt att få ut sin fjärdedel redan då. 

• Anonym (Psss)
    Anonym (Erika) skrev 2023-07-19 00:28:11 följande:
    Det är också vad som kommer hända om inget testamente skrivs.
    Men föräldrarna har ju skrivit att det ska vara enskild egendom i sitt testamente. 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Psss) skrev 2023-07-19 00:48:51 följande:
    Men föräldrarna har ju skrivit att det ska vara enskild egendom i sitt testamente. 
    Det har ingen betydelse alls i det här fallet. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Psss) skrev 2023-07-19 00:48:51 följande:
    Ja, och det styr efterarvet som redan har nämnts. Men maken ärver ju ändå med fri förfoganderätt. Så han kan teoretiskt sätta sprätt på alla pengarna och då finns det inget kvar för efterarvet.

https://lexly.se/faq/testamente/arver-efterlevande-make-enskild-egendom 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-07-19 05:31:35 följande:
    Men de pengarna är väl bara enskild egendom till TS? Om TS dör går de pengarna till hennes man, som senare dör, och då fördelas arvet efter honom på alla 4 barnen - väl??+ Eller är det jag som inte förstår? 
    Ja. De pengar som är TS' enskilda egendom, går inte till maken överhuvudtaget. Varken om hon dör före maken eller om de skiljer sig, tas de pengarna med i bodelningen. Det är just det som är poängen med "enskild egendom" - att den är enskild. Maken har inget med den att göra. 

Det som händer om hon dör först utan  testamente, är att den enskilda egendomen OMEDELBART ärvs av hennes barn; de får en tredjedel var. Den delen behöver de inte vänta på tills deras far också är död, eftersom han inte har med den att göra. Om de är myndiga får de ut den direkt, om de är omyndiga kopplas en överförmyndare på kommunen in, som förvaltar pengarna tills de blir myndiga. De pengarna kan ALDRIG hamna hos TS' styvbarn. 

Resten i boet får TS' man förfoga över. När han också är död, delas allt som då finns kvar på mitten. Den ena halvan är TS' giftorättsgods, och den ärvs av hennes barn. De får en tredjedel var. 

Den andra halvan är TS' makes giftorättsgods. Den ärvs av alla hans fyra barn, och de får en fjärdedel var. 

Det som i värsta fall kan hända, är förstås att TS' make köper en massa saker till sitt särkullsbarn, eller på annat sätt slösar pengar på det, medan han (TS' make) är i livet. Då blir det mindre för hans fyra barn att dela på när han dör. På så sätt kan han ge mer värde till sitt särkullsbarn på bekostnad av TS' tre barn (om han nu skulle vilja det). 

Vill TS minska den risken, så kan hon skriva ett testamente där hon testamenterar ÄVEN sin halva av giftorättsgodset till sina egna barn på en gång när hon dör. Den andra halvan av giftorättsgodset är makens, och den kan hon inte göra något åt med hjälp av testamente. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (...) skrev 2023-07-19 05:31:35 följande:
    Men de pengarna är väl bara enskild egendom till TS? Om TS dör går de pengarna till hennes man, som senare dör, och då fördelas arvet efter honom på alla 4 barnen - väl??+ Eller är det jag som inte förstår? 

Ja, men efterarvet går till respektive barn. Särkullsbarnet ärver ju pappan, inte TS. Arvet efter TS går till TS barn. 

Exempel:

TS äger 3 miljoner 
    Maken 100.000

TS dör och maken ärver. När maken dör går 3 miljoner till TS barn och 100.000 till makens barn. Om det nu finns något kvar att ärva. Det står maken fritt att sätta sprätt på arvet.

• Anonym (Z)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-19 06:05:57 följande:
    Ja. De pengar som är TS' enskilda egendom, går inte till maken överhuvudtaget. Varken om hon dör före maken eller om de skiljer sig, tas de pengarna med i bodelningen. Det är just det som är poängen med "enskild egendom" - att den är enskild. Maken har inget med den att göra. 

Det som händer om hon dör först utan  testamente, är att den enskilda egendomen OMEDELBART ärvs av hennes barn; de får en tredjedel var. Den delen behöver de inte vänta på tills deras far också är död, eftersom han inte har med den att göra. Om de är myndiga får de ut den direkt, om de är omyndiga kopplas en överförmyndare på kommunen in, som förvaltar pengarna tills de blir myndiga. De pengarna kan ALDRIG hamna hos TS' styvbarn. 

Resten i boet får TS' man förfoga över. När han också är död, delas allt som då finns kvar på mitten. Den ena halvan är TS' giftorättsgods, och den ärvs av hennes barn. De får en tredjedel var. 

Den andra halvan är TS' makes giftorättsgods. Den ärvs av alla hans fyra barn, och de får en fjärdedel var. 

Det som i värsta fall kan hända, är förstås att TS' make köper en massa saker till sitt särkullsbarn, eller på annat sätt slösar pengar på det, medan han (TS' make) är i livet. Då blir det mindre för hans fyra barn att dela på när han dör. På så sätt kan han ge mer värde till sitt särkullsbarn på bekostnad av TS' tre barn (om han nu skulle vilja det). 

Vill TS minska den risken, så kan hon skriva ett testamente där hon testamenterar ÄVEN sin halva av giftorättsgodset till sina egna barn på en gång när hon dör. Den andra halvan av giftorättsgodset är makens, och den kan hon inte göra något åt med hjälp av testamente. 

Maken ärver visst enskild egendom, vilket redan har påpekats i tråden. 

https://www.jurio.com/se/privatperson/testamente/vem-arver-min-enskilda-egendom?gclid=Cj0KCQjw8NilBhDOARIsAHzpbLBNYS6W20VSohYdRZXjM-ADH5ZPJkXXgoGrnTGVquqeP0HJ_2Mx9-MaAl0EEALw_wcB 

• Maymom
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-19 06:05:57 följande:

Håller med, hon bör testamentera sin del.
    (sen tror jag inte maken kan ge bort som gåva just den del som är enskild egendom, köper han stora saker till sitt barn kan ju det räknas som förskott på arv också, men han kan ju spendera allt så tryggast för ts med barn är ett testamente)
  • Tow2Mater
    Anonym (Erika) skrev 2023-07-19 00:33:21 följande:
    Hans barn kan aldrig ärva dig (om du inte testamenterar till barnet) man ärver aldrig sin förälders nya make/maka. Dör du först ärver din man, när din man dör ärver hans barn 1/8 av din mans kvarlåtenskap (eftersom din man har 4 barn och hälften av det han äger är efterarv från dig) Det här är utan testamente. 
    Men det kan ju inte vara rätt? Det kan ju vara många år senare och mannen kan ha skaffat sig mycket pengar och egendomar under de åren. Hälften av det kan ju inte anses vara kvarlåtenskap efter en som dott många år tidigare?
Svar på tråden Tetamente