Inlägg från: Anonym (Psss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psss)

Tetamente

Anonym (Undrande) skrev 2023-07-19 00:03:41 följande:

De 3 barnen är våra gemensamma sen har han som sagt var 1 barn sen innan. 
    De pengar jag vill "skydda" är de pengar jag ärver från mina föräldrar som när de dör blir min enskilda egendom. 

Men dina föräldrar har ju redan, som jag förstått det, skrivit i sitt testamente att de pengarna du och din bror ärver ska vara enskild egendom. Så de är ju redan skyddade tack vara den formuleringen som dina föräldrar redan har gjort. Din man har alltså ingen rätt till de pengarna om ni skiljer er/du dör. Du behöver ingent ytterligare förtydligande i ditt testamente. 

Men när det gäller dina andra tillgångar som du redan hade med dig in i äktenskapet, då hade ni behövt skriva äktenskapsförord innan ni gifte er. Vill du skriva det nu när ni redan är gifta så tror jag att han behöver "godkänna" det. 
  • Anonym (Psss)

Pengarna som dina föräldrar testamenterat som enskild egendom är ju som sagt då redan enskild egendom utan att du behöver göra nåt mer åt saken. 

Era övriga tillgångar kommer den dagen ni båda är döda (om ni inte skrivit nåt äktenskapsförord), att delas i två högar.

Det som är din halva delar era tre gemensamma barn på. De får alltså en tredjedel var av din hög.

Det som är din mans halva delar era tre gemensamma barn samt hans barn sedan tidigare på. De får alltså en fjärdedel var av hans hög. 

Dör din man innan du dör har hans son rätt att få ut sin fjärdedel redan då. 

• Anonym (Psss)
    Anonym (Erika) skrev 2023-07-19 00:28:11 följande:
    Det är också vad som kommer hända om inget testamente skrivs.
    Men föräldrarna har ju skrivit att det ska vara enskild egendom i sitt testamente. 
Svar på tråden Tetamente