• Anonym (Ungdom)

Hur mycket av varje? - flytta hemifrån

Ska snart flytta hemifrån och planerar för hur mycket jag behöver köpa vad gäller tallrikar, glas, bestick osv. Räcker det med fyra tallrikar, fyra par bestick osv eller borde jag köpa mer?

Ska bo ensam, men lär väl ha någon på besök någon gång. Däremot har jag ingen diskmaskin så jag kommer nog diska det jag använt varje dag. Någon som har koll på sånt här och kan ge tips? 

• Svar på tråden Hur mycket av varje? - flytta hemifrån
  • Anonym (Ann)

Beror på hur mkt plats du har. Börja med t ex sex eller fyra av varje sedan kan du komplettera om det behövs. 

• BuoBä

4 av varje räcker gott och väl till att börja med. Ett tips är att fråga runt i släkten om de har något de inte använder längre, eller kolla på närmsta second hand. Lite längre fram, när du ser vad ditt behov verkligen är, så kan du köpa dig något nytt och fint.

• Anonym (k)

Om du köper nytt skulle jag välja 6 tallrikar för att om någon går sönder finns reserv!

• Anonym (Jag)

Fyra av varje räcker! Under mina 24 år som vuxen på egna ben har EN tallrik gått sönder. Besticken jag köpte när jag flyttade hemifrån använder jag fortfarande, morsan använder de hon hade när hon flyttade hemifrån, ca 50 år senare. Vinglas har det gått tre av, köp Ikeas billigaste så länge, de duger bra! Minst en glasskål har också gått sönder.

• Anonym

Av tradition inhandlas dussinet av varje.
    Om du ej har plats så ställer man porslinet i grannnens köksskåp.

• Anonym (Pia)

Det beror på hur ansträngd ekonomi du har. Fyra uppsättningar duger men det kan vara praktiskt att ha lite mer. 

Om du har gott om pengar och hittar porslin du verkligen älskar och tror att du kommer att fortsätta älska hela livet, så köp minst ett dussin.

• Lönnsirap

Jag tänker att 4 tallrikar, 4 djupa tallrikar, 4 assietter är en utmärkt början.... Men det är faktiskt också en smaksak.

Själv hade jag siktat på 8 par av besticken, för jag tänker att om man bjuder över folk, så är det trist att inte ha några över för att plocka mat/frukostmat med.

Jag hade 10 udda tallrikar totalt när jag flyttade hemifrån. Visst kan man "investera" men jag följde med en kompis till second hand och köpte en hög jag gillade. Planen var att hitta fler. Men ganska snabbt blev jag ju sambo med någon som och hade tallrikar....

• BuoBä
    Lönnsirap skrev 2023-07-19 20:40:36 följande:

Jag tänker att 4 tallrikar, 4 djupa tallrikar, 4 assietter är en utmärkt början.... Men det är faktiskt också en smaksak.

Själv hade jag siktat på 8 par av besticken, för jag tänker att om man bjuder över folk, så är det trist att inte ha några över för att plocka mat/frukostmat med.

Jag hade 10 udda tallrikar totalt när jag flyttade hemifrån. Visst kan man "investera" men jag följde med en kompis till second hand och köpte en hög jag gillade. Planen var att hitta fler. Men ganska snabbt blev jag ju sambo med någon som och hade tallrikar....

Det är ju det... Och som par kanske man inte har samma smak som man hade som singel, eftersom det är två viljor och man kan behöva kompromissa. Plus att det är vanligt att flytta några gånger som ung, och det händer att saker går sönder i flytten. Eller att man vill flytta utomlands ett tag och måste lagra eller sälja av sina prylar. Så jag skulle inte investera i "drömporslinet" direkt. 
  • Maac

Köp begagnat, finns oändligt med fina serviser på Blocket, Marketplace eller second handbutiker! Onödigt att att köpa nytt, både för ekonomin och miljön.

4 av varje är toppen, något fler bestick kanske.

• RaYzLeR

Jag skulle nog köpa sex av varje. Man kan ju tappa en tallrik så den går sönder, och ibland kanske du får oväntat besök. 🙂

• OlgaElvira

Tallrikar, glas och bestick där är det nog alldeles tillräckligt med 4 av varje. Få av släkten, köpa på loppis brukar fungera bra. Sedan kaffemuggar förstås, där kan man behlva några fler.
    Men du behlver även köksredskap. Gå in på ikea.se och dök på kök startkit, därföreslås  de ett antal produkter. Det är bra förslag, men du behöver inte köpa där  mycket finns på loppis, satsa dock på bra nya knivar.
    Lycka till i nya bostaden.

Svar på tråden Hur mycket av varje? - flytta hemifrån