• blomman 2

Behöver er hjälp!

Någon som gjort tandimplantat och eller tandbrygga och kan berätta lite kring era erfarenheter OCH rekommendera en tandläkarmottagning? 

Bor i Stockholm,

Tack på förhand 

• Svar på tråden Behöver er hjälp!
  • Goneril

På väg att göra, Göteborg, två tänder långt bak i munnen. Jag hör av kamrater som gjort liknande att det gått bra, inga komplikationer. Man kan få en liten "kvartsprotes" om man inte vill att hålet ska synas när man skrattar. Räkningen skrattar man inte åt förstås, viktigt att man gjort upp om priset i förväg. "Pacta sunt servanda" det vill säga att "avtal skall hållas". Det som bekymrar mig är att man måste vänta så länge innan tanden/tänderna kan sättas på plats, de ska tydligen borras in i tandbenet. Vad har du för problem, karies eller sprucken tand?

• blomman 2
    Goneril skrev 2023-07-21 12:32:00 följande:

På väg att göra, Göteborg, två tänder långt bak i munnen. Jag hör av kamrater som gjort liknande att det gått bra, inga komplikationer. Man kan få en liten "kvartsprotes" om man inte vill att hålet ska synas när man skrattar. Räkningen skrattar man inte åt förstås, viktigt att man gjort upp om priset i förväg. "Pacta sunt servanda" det vill säga att "avtal skall hållas". Det som bekymrar mig är att man måste vänta så länge innan tanden/tänderna kan sättas på plats, de ska tydligen borras in i tandbenet. Vad har du för problem, karies eller sprucken tand?

Jag har bitit sönder två kronor dvs båda tänderna lossnade och två lagningar har lossnat jämte kronorna.
    Bet sönder tänderna på dadlar som skulle vara kärnfria😭
    Var till en tandläkare i höstas som satte en provisorisk tand i gluggen som syntes och vi gick igenom hela processen och gick dit för två undersökningar till bla 3D röntgen och kunde endast få en ungefärlig prisuppgift på ena sidan av överkäken, 
    Skulle landa på minst 33.000kr  jag har problem med två sidor i överkäken så du förstår att jag är superorolig över hur jag ska få råd med detta,speciellt när allt är som fruktansvärt kostsamt redan.
    Är dessutom ensamstående och min inkomst är redan stram som den är.
    Blev grundligt lurad för x år sedan på folktandvården där jag hamnade rejält mellan stolarna med olika tandläkare varje gång och det slutade med 40.000 kr fattigare och dem lagade två hål så dåligt att lagningarna lossnade varje gång jag skulle använda tandtråd. 

Slutade med två kronor.
    Dem hittade nya skäl varje gång att behandla mig på, kom dit för en basundersöining och dem skulle endast ta bort tandsten kostnad ca 1400kr. 

Mellan 2002-2009 pågick behandlingarna, 

Så du förstår det är extremt knäckande vetskap att veta att man inte har någon som helst kunskap eller kontroll 
    över detta. För mig blev det så traumatiskt att jag inte gått till tandläkaren sedan dess. 

Tandläkaren jag gick till i höstas blev irriterad över alla mina frågor kring kostnad och olika behandlingar och jag kände det som att proppen gick ur och jag tappade förtroendet även där.

Så nu behöver jag hitta en ny tandläkare i Stockholm och få tips på vem man kan lita på, 

Att gå till flera olika tandläkare för offert som någon nämnde i en annan tråd blir väldigt kostsamt och inget jag kan höra.
    Jag hoppas verkligen att någon här har bra erfarenhet är ch kan hjälpa mig vidare med mina tänder,
    Är helt desperat ute efter hjälp.😢

• Goneril

Så jobbigt, "Blomman", jag känner med dig. Nu har jag inte de bekymmer som du har, jag har heller inte haft så stora kostnader hittills, men jag förstår din oro. Det usla arbete som Folktandvården gjorde borde ha reklamerats men jag antar att det är för sent nu, alltför lång tid verkar ha förflutit.         Jag tror heller inte att det lönar sig att inhämta en "second opinion", en undersökning med röntgen kostar också en del.                                                       Hur dyrt och besvärligt det än är så måste man ändå prioritera tandvård eftersom det har betydelse för hälsan generellt, och socialt förstås.   Kan du få en avbetalningsplan? Det finns även fonder och stiftelser, du kan googla på "fonder tandvård", det kan ändå vara värt en koll. Det som stör mig, är som sagt att man är tvungen att vänta på tänderna och måste leva som i ett vacuum tills de kommer. Jag får be kompisarna att avstå från roliga historier så jag slipper skratta. Ursäkta skämtet, men ibland måste skoja till det lite hur eländigt det än är. Min tandläkare här, "Flotta Viktor", gnuggar redan händerna vid tanken på min faktura.

• Decemberskytt
    blomman 2 skrev 2023-07-21 11:31:59 följande:
    Behöver er hjälp!

Någon som gjort tandimplantat och eller tandbrygga och kan berätta lite kring era erfarenheter OCH rekommendera en tandläkarmottagning? 

Bor i Stockholm,

Tack på förhand 

Det billigaste alternativet är ju bro/brygga i stället för implantat som skruvas fast. Går dessutom så mycket fortare att få utfört. Kanske inte lika naturtroget, men fullt acceptabel. Du kan jämföra på nätet innan du väljer tandläkare. Det anges då hur de ligger till prismässigt mot riktpriset, även exempel på priser vid olika behandlingar.
  • blomman 2
    Decemberskytt skrev 2023-07-21 18:08:11 följande:
    Det billigaste alternativet är ju bro/brygga i stället för implantat som skruvas fast. Går dessutom så mycket fortare att få utfört. Kanske inte lika naturtroget, men fullt acceptabel. Du kan jämföra på nätet innan du väljer tandläkare. Det anges då hur de ligger till prismässigt mot riktpriset, även exempel på priser vid olika behandlingar.

Ja jag är mer och mer inne på tandbryggor då implantat är så fruktansvärt dyrt och jag för står i min situation att jag inte kan riskera hela min ekonomi på botten. 

Dessutom är jag inte heller bekväm med att man ska borra in i tandbenet samt att jag vet att det blir en lång process innan allt är klart.

Jag har också svårt att få ledigt på mitt arbete för alla slags läkarbesök och det är lång och krånglig restid som tar mycket tid i anspråk så det är även ytterst viktigt att jag hittar en tandläkare som har vra öppettider, gärna även på helgerna. 

En praktik i närheten som  jag tittade på hade låg på  15% av FK:s referenspriser och det blir en otrolig kostnad när man tänker på vilken kostnad jag har framför mig. 

Fonder känner jag också till men antar att jag inte är rätt kandidat för att söka ekonomisk hjälp, tror inte man går ha några tillgångar alls?dvs pengar på banken. Eller??! 

• Decemberskytt
    blomman 2 skrev 2023-07-21 21:46:49 följande:

Ja jag är mer och mer inne på tandbryggor då implantat är så fruktansvärt dyrt och jag för står i min situation att jag inte kan riskera hela min ekonomi på botten. 

Dessutom är jag inte heller bekväm med att man ska borra in i tandbenet samt att jag vet att det blir en lång process innan allt är klart.

Jag har också svårt att få ledigt på mitt arbete för alla slags läkarbesök och det är lång och krånglig restid som tar mycket tid i anspråk så det är även ytterst viktigt att jag hittar en tandläkare som har vra öppettider, gärna även på helgerna. 

En praktik i närheten som  jag tittade på hade låg på  15% av FK:s referenspriser och det blir en otrolig kostnad när man tänker på vilken kostnad jag har framför mig. 

Fonder känner jag också till men antar att jag inte är rätt kandidat för att söka ekonomisk hjälp, tror inte man går ha några tillgångar alls?dvs pengar på banken. Eller??! 

Jag tror inte det ställs sådana krav vid ansökan ur fond. Fast många som söker så chansen är väl inte så stor, men helt klart värt att testa. Önskar dig lycka till och hoppas allt löser sig på bästa sätt.
  • blomman 2
    Decemberskytt skrev 2023-07-22 15:44:46 följande:
    Jag tror inte det ställs sådana krav vid ansökan ur fond. Fast många som söker så chansen är väl inte så stor, men helt klart värt att testa. Önskar dig lycka till och hoppas allt löser sig på bästa sätt.
    Tack för din tid och omtanken ❤️
  • Gaskarl

Kolla med Aqua Dental, proffsiga tandläkare där har jag gjort  mina ingrepp.

• blomman 2
    Gaskarl skrev 2023-07-22 17:12:02 följande:

Kolla med Aqua Dental, proffsiga tandläkare där har jag gjort  mina ingrepp.

Vilka ingrepp gjorde du? 

får man fråga om kostnad? 

mvh Blomman 

Svar på tråden Behöver er hjälp!