Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Behöver er hjälp!

På väg att göra, Göteborg, två tänder långt bak i munnen. Jag hör av kamrater som gjort liknande att det gått bra, inga komplikationer. Man kan få en liten "kvartsprotes" om man inte vill att hålet ska synas när man skrattar. Räkningen skrattar man inte åt förstås, viktigt att man gjort upp om priset i förväg. "Pacta sunt servanda" det vill säga att "avtal skall hållas". Det som bekymrar mig är att man måste vänta så länge innan tanden/tänderna kan sättas på plats, de ska tydligen borras in i tandbenet. Vad har du för problem, karies eller sprucken tand?

• Goneril

Så jobbigt, "Blomman", jag känner med dig. Nu har jag inte de bekymmer som du har, jag har heller inte haft så stora kostnader hittills, men jag förstår din oro. Det usla arbete som Folktandvården gjorde borde ha reklamerats men jag antar att det är för sent nu, alltför lång tid verkar ha förflutit.         Jag tror heller inte att det lönar sig att inhämta en "second opinion", en undersökning med röntgen kostar också en del.                                                       Hur dyrt och besvärligt det än är så måste man ändå prioritera tandvård eftersom det har betydelse för hälsan generellt, och socialt förstås.   Kan du få en avbetalningsplan? Det finns även fonder och stiftelser, du kan googla på "fonder tandvård", det kan ändå vara värt en koll. Det som stör mig, är som sagt att man är tvungen att vänta på tänderna och måste leva som i ett vacuum tills de kommer. Jag får be kompisarna att avstå från roliga historier så jag slipper skratta. Ursäkta skämtet, men ibland måste skoja till det lite hur eländigt det än är. Min tandläkare här, "Flotta Viktor", gnuggar redan händerna vid tanken på min faktura.

Svar på tråden Behöver er hjälp!