• Donttouchyummy

    Vlcd diet - start idag 22/7

    Hej alla glada! 
    Idag påbörjar jag min vlcd diet med hopp om att gå ner i vikt, väger i dagsläget 150kg till mina 173 cm.
    Har tidigare försökt gå ner i vikt men inte lyckats antingen gå ner eller behålla vikten.

    Har också sökt om att få göra en gastric sleeve men för att få remissen skickad måste man ha försökt gå ner i vikt på egen hand o fått det på papper...att man inte lyckas. 

    Vill skapa en tråd för att följa resan oavsett operation eller inte. Hoppas kunna hitta andra som också vill gå ner i vikt o kanske vill följas åt och inspirera varandra. Skicka gärna en kommentar om du också vill vara med, eller om du har några tips eller råd


  • Svar på tråden Vlcd diet - start idag 22/7
  • Donttouchyummy

    Okej skönt o höra. Men jobbigt att behöva gå igenom.äter ju tunga mediciner för ångest o depression o ändå känner jag mig som en blöt hösäck. Hoppas de släpper snart. Hade behövt städa också men har ingen energi alls till det. Hjälp 

  • Anonym (Ketos)
    Donttouchyummy skrev 2023-08-02 14:09:42 följande:

    Okej skönt o höra. Men jobbigt att behöva gå igenom.äter ju tunga mediciner för ångest o depression o ändå känner jag mig som en blöt hösäck. Hoppas de släpper snart. Hade behövt städa också men har ingen energi alls till det. Hjälp 


    Förstår verkligen att det är jobbigt. Jag har "bara" ångestproblematik och tyckte att det var nog jobbigt. Så med svårare problem måste det vara oerhört tungt. Har du pratat med din läkare om ifall det passar för dig? Tänker att det kanske tär för mycket på sin psykiska hälsa. Hoppas att du tar hand om dig.
  • Donttouchyummy

    Jag har haft kontakt med läkare, sen vet ju inte dem allt. Alla reagerar ju olika. Men ja ska försöka ett tag till. Har inte gett upp hoppet. Hade det varit ångesten som spökat ännu mer hade ja nog avbrytit nu. Men det är att ja känner mig nere/känslosam mest. Det mesta brukar ge med sig med tiden. Är tacksam att ja har den här tråden att ventilera mig i. Va gör ni andra idag? 🤔 Har ni några bra tips för att peppa upp sig själv när man mår dåligt? Hur man orkar städa när man inte har någon energi? Lol kanske för mycket begärt. Finns en dag imorgon också. 

  • Anonym (Snart)
    Donttouchyummy skrev 2023-08-02 13:28:20 följande:

    Är de vanligt att känna sig deprimerad på pulverdiet? Eller är de mensen som spökar? Vägde mig också de skulle ja inte gjort. Hade gått upp, hur nu de kan gå till... Men de är väl mensen. 


    Det är vanligt när kroppen är ovan att få så lite socker,  näring och snabba kickar. Precis som huvudvärk och trötthet är vanligt. Sockerabstinens är på riktigt jobbigt.

    Jag måste ge upp min smygstart, magsåret accepterar inte både mediciner och pulver. Jag har en vecka kvar på medicinkuren, ev avslutar jag tidigare om inflammationen ger sig.
  • Anonym (Ketos)
    Donttouchyummy skrev 2023-08-02 21:51:02 följande:

    Är det någon som vet hur lång tid det tar att uppnå ketos? 


    Tre dagar om man håller sig till strikt ren kur.
  • Agda90

    Du måste se till att han en plan för hur du ska äta när du inte kör pulver längre. 
    Tänker du gå tillbaka till gamla vanor?
    Eller planerar du att lägga om kosten?

    Jag gick över till AIP (autoimmuna protokollet, en variant av Paleo kost) kost för några år sedan. Jag åt AIP för att läka ut kroppen och samtidigt rasade jag ungefär 20 kg. Min plan var att hålla mig till Paleo efter det, vilket jag har gjort och vikten med. 

    Tallriksmodellen kan du glömma. Det kommer att trigga dig till förbannelse. Så passa på att leta efter och planera hur du ska fortsätta efter det. 

    Och för guds skull! Gör inte en op! Att skära i en frisk kropp är inte rätt!

    Om jag minns rätt så läste jag att du hade en sköldkörtelsjukdom?
    Att skära i magen kommer inte att hjälpa, det kommer att stjälpa. Näringsbristerna kommer att banka på dörren innan du vet ordet av och din sköldkörtel kommer att må ännu sämre. 

    Med hjälp av VLCD kan du få en kickstart som behövs men hitta sedan en bra utgångspunkt att gå vidare på - med hel kropp!

  • Anonym (Ketos)
    Agda90 skrev 2023-08-03 10:37:44 följande:

    Du måste se till att han en plan för hur du ska äta när du inte kör pulver längre. 
    Tänker du gå tillbaka till gamla vanor?
    Eller planerar du att lägga om kosten?

    Jag gick över till AIP (autoimmuna protokollet, en variant av Paleo kost) kost för några år sedan. Jag åt AIP för att läka ut kroppen och samtidigt rasade jag ungefär 20 kg. Min plan var att hålla mig till Paleo efter det, vilket jag har gjort och vikten med. 

    Tallriksmodellen kan du glömma. Det kommer att trigga dig till förbannelse. Så passa på att leta efter och planera hur du ska fortsätta efter det. 

    Och för guds skull! Gör inte en op! Att skära i en frisk kropp är inte rätt!

    Om jag minns rätt så läste jag att du hade en sköldkörtelsjukdom?
    Att skära i magen kommer inte att hjälpa, det kommer att stjälpa. Näringsbristerna kommer att banka på dörren innan du vet ordet av och din sköldkörtel kommer att må ännu sämre. 

    Med hjälp av VLCD kan du få en kickstart som behövs men hitta sedan en bra utgångspunkt att gå vidare på - med hel kropp!


    Förstår inte hur man kan vara så kategorisk. Bara för att något inte passar dig, så behöver det inte betyda att det inte passar någon annan.
  • Donttouchyummy

    #agda90 
    Okej tack för du delar med dig. 
    Vad är aip? Kan du berätta mer? 

    Jag kommer nog trots allt göra en operation om ja får för sjukhuset, kommer ta tillskott varje dag för att inte hamna på minus sidan på vitaminerna.
    De gör jag nu med. 

    Pulverdiet är en kickstart, har tänkt lägga om kosten sen så att ja kan äta mat men fortfarande ligga på kaloriunderskott.

Svar på tråden Vlcd diet - start idag 22/7