• Anonym (barnsligt)

Hon hånar min hobby

Min syster visar tydligt att hon tycker att mitt fritidsintresse, orientalisk dans, är fånigt. Skriver jag något om dansen i familjechatten så ignorerar hon det eller skriver något avfärdande. När jag skickade en video från en uppvisning nyligen kommenterade hon bara bildkvalitén och nämnde inget om själva dansen. Hon har nämnt att ett par vänner rynkar på näsan åt magdans och kallar det "att dingla med magen". 

Det här stör mig. Varför håller man på så, om inte för att trycka ner mig och göra mig ledsen..? Okej om hon aldrig skulle få för sig att dansa magdans, men hon kan väl respektera att jag gillar det ändå?

• Svar på tråden Hon hånar min hobby
  • Anonym
    Anonym (barnsligt) skrev 2023-07-23 17:47:28 följande:
    Hon hånar min hobby

Min syster visar tydligt att hon tycker att mitt fritidsintresse, orientalisk dans, är fånigt. Skriver jag något om dansen i familjechatten så ignorerar hon det eller skriver något avfärdande. När jag skickade en video från en uppvisning nyligen kommenterade hon bara bildkvalitén och nämnde inget om själva dansen. Hon har nämnt att ett par vänner rynkar på näsan åt magdans och kallar det "att dingla med magen". 

Det här stör mig. Varför håller man på så, om inte för att trycka ner mig och göra mig ledsen..? Okej om hon aldrig skulle få för sig att dansa magdans, men hon kan väl respektera att jag gillar det ändå?

Håna tillbaka då. Ta hennes Barbie och spring iväg med eller något. Glöm saker på hennes säng.
    Gå all in för det är med att den ena syrran tetas så den andra går till vuxna på ett forum för att få dem att säga att hon är dum.
    Det är ju svårt för oss att ingripa.
  • Anonym (barnsligt)

Nu är systern 50 och inte 10.

• Oussama

Vilket ovuxet beteende av henne. 

Sök på nätet hur man bäst besvarar hån. Jag har för mig att det finns lite tips på det, från retoriskt perspektiv men även psykologiskt. (sök även på engelska) 

Vi kan bara gissa vad hennes avsikt är. Hon är kanske avundssjuk eller hämnas för ett tidigare incident.

Kan du prata med henne öppet om saken? Ta hjälp av en medlare. 

Sedan tycker jag du skall vara stark. När någon försöker reta dig, skall du inte bli retad, för då vann hen och lyckades med sitt mål. Det samma om någon förargar dig, fortsätt var lugn och le, ignorera vissa försök. Det är bland det värsta motparten kan uppleva, att du helt enkelt inte påverkats ett dugg av hens försök och desperation.

Var stark
    Lycka till!
    Kramar 

• Anonym (barnsligt)

Tack! Ja, jag tycker precis så, att det är omoget och ovuxet att bete sig så. Drar mig för att ta upp det med henne för jag vet att hon kommer att säga att jag är överkänslig. Ville väl mest bara skriva av mig.

• Anonym (korven)

Att säga att någon är överkänslig när den tar upp något är en härskarteknik.

Jag ser det som att du har två val:
    1, Minska kontakten med syrran, ignorera henne så mkt det går.
    2, Ta upp detta med henne. Får du då ett svar där hon kastar tillbaka sitt beteende på dig (tex "du är överkänslig") så står du bara lugnt på dig, men sedan får du konstatera att du faktiskt inte når fram och då är det punkt 1. som gäller.

Fördelen med att köra punkt 2 är att du står upp för dig själv. Det kan vara viktigt för självläkande, även om hon inte bemöter det. För då har du iaf stått upp för dig själv inför dig själv.

• Anonym (S)

"Familjechatten"? 50 år? Ta upp sina fritidsintressen där?
    Tjaa, skulle vi ha en "familjechatt" och min syster tjatat och visat klipp och bilder från sitt absolut skittråkiga intresse (hästar) och förväntat sig positiva reaktioner där så hade jag lämnat gruppen! Precis som jag inte prackar på min vuxna familj mina intressen.
    Låt din syster tycka vad hon vill! Det är ju din grej, inget du måste göra till en familjeangelägenhet eller alla måste tycka positivt om?

• Anonym (Hin håle)

Prata med era föräldrar eller kanske kuratorn på skolan? 

• Anonym (+++)

Varför visar du video från din hobby i familjechatten???

Jag har en hobby som jag älskar, men det skulle kännas oerhört påfluget att visa upp den i familjechatten. Om mina släktingar/vänner frågar mig om den, då berättar jag. Eller om någon säger tex: Åh, jag behöver/vill ha en hobby! Men jag kommer inte på vad. Då kan jag säga, Jag håller på med  xx, det kanske du skulle prova? 

Ibland lägger jag ut saker på min facebooksida, då kan var och en välja om de vill se eller scrolla vidare. 

Iaf, när din syster beter sig illa så kan du säga: Tycker du min hobby är tråkig? Säg det istället för att håna den. Du måste inte tycka det är roligt, men det är barnsligt att håna den. 

Om hon då säger att du är överkänslig kan du svara: Nej, det är jag absolut inte, jag bara undrar varför du ständigt måste håna min hobby? Det är en trist attityd. 

Osv, varje försök att förminska dig bemöter du lugnt och sansat. 

• Anonym (Inte hela världen)

Fast spelar det någon roll? Det är en hobby liksom, en rätt ovanlig sådan dessutom. Om ni kommer överens annars är det väl inte hela världen?

Svar på tråden Hon hånar min hobby