• Anonym (barnsligt)

Hon hånar min hobby

Min syster visar tydligt att hon tycker att mitt fritidsintresse, orientalisk dans, är fånigt. Skriver jag något om dansen i familjechatten så ignorerar hon det eller skriver något avfärdande. När jag skickade en video från en uppvisning nyligen kommenterade hon bara bildkvalitén och nämnde inget om själva dansen. Hon har nämnt att ett par vänner rynkar på näsan åt magdans och kallar det "att dingla med magen". 

Det här stör mig. Varför håller man på så, om inte för att trycka ner mig och göra mig ledsen..? Okej om hon aldrig skulle få för sig att dansa magdans, men hon kan väl respektera att jag gillar det ändå?

• Svar på tråden Hon hånar min hobby
  • Anonym (Oj)
    Anonym (S) skrev 2023-07-23 19:11:23 följande:

"Familjechatten"? 50 år? Ta upp sina fritidsintressen där?
    Tjaa, skulle vi ha en "familjechatt" och min syster tjatat och visat klipp och bilder från sitt absolut skittråkiga intresse (hästar) och förväntat sig positiva reaktioner där så hade jag lämnat gruppen! Precis som jag inte prackar på min vuxna familj mina intressen.
    Låt din syster tycka vad hon vill! Det är ju din grej, inget du måste göra till en familjeangelägenhet eller alla måste tycka positivt om?

Så olika det kan vara. I vår familj kan vi prata om våra intressen även om alla inte delar dom. Precis som att vi kan prata om våra arbeten trots att vi alla ha olika yrken. För mig är det självklart att man respekterar andra om de berättar om något fast man inte delar intresset. 

Men det är klart, ni kanske inte kommunicerar som andra, ni tjatar, pracka på etc. Då blir det ju jobbigt. 

• Anonym (Inte hela världen)
    Anonym (+++) skrev 2023-07-23 19:24:13 följande:

Varför visar du video från din hobby i familjechatten???

Jag har en hobby som jag älskar, men det skulle kännas oerhört påfluget att visa upp den i familjechatten. Om mina släktingar/vänner frågar mig om den, då berättar jag. Eller om någon säger tex: Åh, jag behöver/vill ha en hobby! Men jag kommer inte på vad. Då kan jag säga, Jag håller på med  xx, det kanske du skulle prova? 

Ibland lägger jag ut saker på min facebooksida, då kan var och en välja om de vill se eller scrolla vidare. 

Iaf, när din syster beter sig illa så kan du säga: Tycker du min hobby är tråkig? Säg det istället för att håna den. Du måste inte tycka det är roligt, men det är barnsligt att håna den. 

Om hon då säger att du är överkänslig kan du svara: Nej, det är jag absolut inte, jag bara undrar varför du ständigt måste håna min hobby? Det är en trist attityd. 

Osv, varje försök att förminska dig bemöter du lugnt och sansat. 

Tänkte samma sak om familjechatten. Hade inte heller lagt upp magdans där. Fast jag hade nog inte lagt upp magdans på FB heller iofs.
  • Anonym (Inte hela världen)
    Anonym (Oj) skrev 2023-07-23 19:27:43 följande:

Så olika det kan vara. I vår familj kan vi prata om våra intressen även om alla inte delar dom. Precis som att vi kan prata om våra arbeten trots att vi alla ha olika yrken. För mig är det självklart att man respekterar andra om de berättar om något fast man inte delar intresset. 

Men det är klart, ni kanske inte kommunicerar som andra, ni tjatar, pracka på etc. Då blir det ju jobbigt. 

I vissa familjer skojar och driver man med varandra. Jag driver med min man också och kallar honom för nörd pga hans hobby. Betyder inte att jag inte respekterar honom. Och jag kan garantera att min syrra skulle reta mig om jag la upp klipp där jag dansar magdans. Man måste inte alltid ta till sig så förfärligt.
  • Anonym (+++)
    Anonym (Inte hela världen) skrev 2023-07-23 19:29:21 följande:
    Tänkte samma sak om familjechatten. Hade inte heller lagt upp magdans där. Fast jag hade nog inte lagt upp magdans på FB heller iofs.

Nej, just magdans kanske man inte vill lägga upp hur som helst på facebook Inte för att jag tycker det är nåt att skämmas för, jag tycker det är häftigt. Har en fd kollega som sysslar med det, hon är jätteduktig men har slutat lägga upp videos och har tagit bort de hon haft samt tagit bort en massa vänner, främst manliga som inte kan bete sig som folk. 

Samma med min vän som sysslar med pole dance. För henne är det träning, för vissa (återigen mest manliga individer) är det tydligen samma sak som att gå på porrklubb...

• Anonym (S)

I min familj är vi ärliga och respekterar varandra medan i din fina familj sitter ni och är falska och låtsats vara intresserade av varandras urtrista jobb, knepiga intressen? Och sen skriver arga inlägg på Familjeliv om någon stackare missar att visa full entusiasm vid nåt tillfälle? 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (S) skrev 2023-07-23 20:32:25 följande:
    I min familj är vi ärliga och respekterar varandra medan i din fina familj sitter ni och är falska och låtsats vara intresserade av varandras urtrista jobb, knepiga intressen? Och sen skriver arga inlägg på Familjeliv om någon stackare missar att visa full entusiasm vid nåt tillfälle? 

Så du var tvungen att hitta på att vi är falska och att jag är arg, för att göra en poäng? Jag förmodar jag träffade en öm tå. 

• Anonym

Tjaa, skulle vi ha en "familjechatt" och min syster tjatat och visat klipp och bilder från sitt absolut skittråkiga intresse (hästar) och förväntat sig positiva reaktioner där så hade jag lämnat gruppen! Precis som jag inte prackar på min vuxna familj mina intressen.
    Låt din syster tycka vad hon vill! Det är ju din grej, inget du måste göra till en familjeangelägenhet eller alla måste tycka positivt om?

Ja ts, du kan sänka dina förväntningar. Varför måste alla bli överlyckliga av din hobby?
  • Anonym

Det här kunde jag ha skrivit ... Håller helt med. Inte fan trycker jag upp gamla sablar i nyllet på släkten bara för att hela ena flygeln är vigd åt militaria. Man har väl sin hobby för att ha den själv? För att inte nämna sin mage?
  • Anonym

Men varför har ni denna låtsas-bry-sig-kultur? Låter ju mycket osunt och dessutom lögnaktigt, det som ni kallar för "respekt" ...? Är ni kass eller har ni bara missförstått?
  • Anonym
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-07-23 19:15:05 följande:

Prata med era föräldrar eller kanske kuratorn på skolan? 

Håller helt med. Står fast vid mitt första inlägg - Ena systern tetas så att den andra springer och försöker få medhåll ifrån (i detta fall ett forum) första bästa vuxna.
    Vidhåller råden att ta hennes Barbies eller lägga saker på hennes säng.
    Ungjävlar. 50 eller ej.
Svar på tråden Hon hånar min hobby