• marshmallows

    Ärtsoppa, hårda ärtor

    Alltså är det nån som vet hur man lyckas koka gula ärtor så dom blir hel mjuka alla ? Jag har gjort ärtsoppa i flera år, med märket go green gula ärtor, men sista tiden är det omöjligt få dom mjuka. De flesta är hårda, trots jag kokat dom i 1.40 tim. Och blötlagt före typ minst 15-16 tim. Vill gärna ha tips på hur man lyckas med den bedriften nuförtiden ? 

  • Svar på tråden Ärtsoppa, hårda ärtor
  • klyban

    Detta är ett problem som uppstår med ärtor och bönor ibland, och att tiden man innan använt inte längre fungerar och att man får öka/minska tiden.


    Hur löser du problemet, ja, det gör du genom att ta upp ärtor och smaka på och ser hur de är komna i tillagningen.


    Jag är en sån som gillar ärtsoppan mot att en del ärtor är sönderkokta, så jag tar soppan när detta uppnåtts.
    Du får hitta din du gillar, men mer tid krävs om de ska bli mjukare om de inte redan är.

    Din blötläggningen är tillräcklig, jag brukar köra 12h, så din tid räcker gott och väl.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • marshmallows
    klyban skrev 2023-08-01 06:58:55 följande:

    Detta är ett problem som uppstår med ärtor och bönor ibland, och att tiden man innan använt inte längre fungerar och att man får öka/minska tiden.


    Hur löser du problemet, ja, det gör du genom att ta upp ärtor och smaka på och ser hur de är komna i tillagningen.


    Jag är en sån som gillar ärtsoppan mot att en del ärtor är sönderkokta, så jag tar soppan när detta uppnåtts.
    Du får hitta din du gillar, men mer tid krävs om de ska bli mjukare om de inte redan är.

    Din blötläggningen är tillräcklig, jag brukar köra 12h, så din tid räcker gott och väl.


    Vad är det för tid du pratar om, koktiden eller vad ? Jag har haft go greens länge men nu sist fick jag kasta bort en hel sats, inga i princip gick få mjuka ! Jag skrev till dom om det och har haft en värdecheck på 60kr för det. Har du nåt annat märke att rekommendera för ärtsoppa kokning ?
  • Bröstlängtan

    Blötlägg ett dygn, sen är koktiden 1 till 1,5 timmar.
    Blötläggning i kallt vatten är nyckeln till perfekt ärtsoppa. 

  • marshmallows
    Bröstlängtan skrev 2023-08-09 22:30:23 följande:

    Blötlägg ett dygn, sen är koktiden 1 till 1,5 timmar.
    Blötläggning i kallt vatten är nyckeln till perfekt ärtsoppa. 


    Det där vet jag redan, är ju det jag gör, men har ingen som helst effekt på ärtorna. Beror vilken sort det är, är nog mer rimligt. Ska prova en ny sort. 
  • klyban
    marshmallows skrev 2023-08-09 22:25:55 följande:
    Vad är det för tid du pratar om, koktiden eller vad ? Jag har haft go greens länge men nu sist fick jag kasta bort en hel sats, inga i princip gick få mjuka ! Jag skrev till dom om det och har haft en värdecheck på 60kr för det. Har du nåt annat märke att rekommendera för ärtsoppa kokning ?

    Har alltid fått anpassa koktiden på ärtsoppa, då den ibland behöver få koka rätt mycket längre pga de inte blir mjuka.
    Men den som inte ger sig, den får de mjuka.


    Koktid = tillagningstid, eller är din fråga av annan art?


     


    Kört go green endast.
    Och intressant fråga du ställer, finns det ens andra märken :o
    Borde göra, men tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra märken.


    Säg till om du hittar andra märken och vart, så kanske man får chansen att hitta och testa annan stort själv.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • BuoBä

    Jag tycker alltid ärtsoppa tar längre än 1,5h. Då är det halvkokta ärtor i vatten. För att få ärtorna mjuka och soppan simmig måste den koka i minst 2, gärna bortemot 2,5 timmar enligt min erfarenhet.
    Jag använder GoGreen och blötlägger i 12 timmar.

  • marshmallows
    BuoBä skrev 2023-08-10 15:19:46 följande:

    Jag tycker alltid ärtsoppa tar längre än 1,5h. Då är det halvkokta ärtor i vatten. För att få ärtorna mjuka och soppan simmig måste den koka i minst 2, gärna bortemot 2,5 timmar enligt min erfarenhet.
    Jag använder GoGreen och blötlägger i 12 timmar.


    2 timmar ?? Hur mycket vatten kokas bort då egentligen... Skrattande jag brukar ha som mall 1.40 tim ca. Och då kör jag nästan järnet på plattan, 5:an i 30 min först, sen 4:an till 60 min och efter det 3:an. Min teori att få dom mjuka är första tidens kok, alltså typ 30 min. Nu gjorde jag en ny sats igår, tyvärr for strömmen efter 1 timma så fick kasta hela satsen...Skrikandes Men jag märkte att inget var fastbränt så det är möjligt att spisens plattor har tappat sin effekt. Ska prova köra på 6:an nästa gång i 30 min först, tydligen måste man våldkoka dom från början, som sagt, det är min teori. Återkommer när jag fått tag i annat märke.
  • Anonym (Lock)

    Med lock på finns nästan allt vatten kvar. Ibland har jag behövt fylla på och därför värmer jag vatten i vattenkokaren efter drygt en timme så jag har varmt vatten att fylla på med. 

  • BuoBä
    marshmallows skrev 2023-08-12 03:31:24 följande:
    2 timmar ?? Hur mycket vatten kokas bort då egentligen...  // Skrattande jag brukar ha som mall 1.40 tim ca. Och då kör jag nästan järnet på plattan, 5:an i 30 min först, sen 4:an till 60 min och efter det 3:an. Min teori att få dom mjuka är första tidens kok, alltså typ 30 min. Nu gjorde jag en ny sats igår, tyvärr for strömmen efter 1 timma så fick kasta hela satsen...Skrikandes Men jag märkte att inget var fastbränt så det är möjligt att spisens plattor har tappat sin effekt. Ska prova köra på 6:an nästa gång i 30 min först, tydligen måste man våldkoka dom från början, som sagt, det är min teori. Återkommer när jag fått tag i annat märke.
    Givetvis lägger man lock på.
    Koka upp (ska ta bra mycket kortare än 30 minuter om din spis inte är slut), dra ner värmen så det småkokar, rör om någon gång då och då. 
    Det är hur lång tid du kokar dem som spelar någon roll, inte hur hårt de kokar.

    Förresten, du byter väl vatten efter att ärtorna legat i blöt?
  • Anonym (Betty)

    Aldrig haft det problemet men gillar å andra sidan att ärtor ej är helt söndekokade. Har inget emot en liten gnutta al dente. Vill ej ha mos av allt. 

    Men tricket är väl helt sonika att koka ännu längre. Tycker du att de är för hårda så har du ju helt enkelt kokat för kort stund. Du får smaka av ibland under kokets gång. 

    Om du upplever skillnad sen förut när du kokat så kan du ju vara inne på rätt spår att det är dina plattor som börjar få sämre effekt. Låter konstigt att ärtorna plötsligt skulle ha så annorlunda egenskaper. Har inte jag märkt när jag gör ärtsoppa. 

    Salt har jag fått för mig gör saker mjukare. Jag ska googla och se om det står nåt om det. Kanske man kan testa att ha salt redan i blötläggningen i så fall. 

  • Anonym (Betty)

    Haha nä tvärtom var det visst. Googlade nu och det stod "ha inte salt i blötläggningen, det gör skalet hårt och ärtorna blir svårare att få mjuka"

    Hur gör du med saltandet i soppan? Gör du det mot slutet eller i början? Funderar på om du lättare får dem mjuka om man saltar mot slutet. Samtidigt vill man ju att ärtorna de ska dra in lite god sälta i sig under kokningen och då kanske man vill ha saltet i från början. Så att det inte bara är vätskan som är saltig om ni förstår hur jag menar 

Svar på tråden Ärtsoppa, hårda ärtor