Sune63 skrev 2023-12-15 18:54:20 följande:
Eftersom jag är rätt ordentligt insatt i det teologiska tänkandet efter att i 40 år ha umgåtts med kristna, lyssnat på massor av predikningar, texttolkningar, följt med i kristna debatter, läst kristna tidningar och böcker etc. så vet jag dels vad det är kyrkan vill lära ut och är väldigt medveten om att folk har rätt olika trosuppfattningar. Och efter att ha fått all den här insikten så står jag där och begriper inte alls vad i all denna kultur som kristenheten är som de tycker är så fantastiskt. När jag läser samma texter, hör samma predikningar, hör vittnesmål om religiösa upplevelser så finns där inget som griper tag i mig, inget som rimmar med den uppfostran och utbildning som jag har fått. Alltså, det finns massor av fina ord och påbud, men att dessa skulle vara så mycket mer värda och viktiga bara för att de står i en gammal bok, det fattar jag inte. Och samtidigt så står där också en massa vidrigheter som vi idag avfärdar som något förlegat som hörde till den tiden då det nedtecknades eller så försöker prästerna tolka om detta och få nån slags relevans för vårt samhälle idag. Går inte alltid så bra, kan jag tycka.
Jag har fullt klart för mig att väldigt mycket i vår kultur, moral, värderingar och lagstiftning kommer från den religiösa sfären. Men jag tror ju som sagt inte att de religiösa lärorna kommer från en gud utan är människors genom årtusenden utmejslade levnadsregler som man sedan gjort till religion, eller bakat in i de religiösa texterna när de skrevs ned. Så det som vi idag säger kommer ifrån religiösa texter och är sprunget ur ett gudsväsen är inte nåt annat än resultatet årtusenden av mänskliga filosofiska grubblerier.
Jag är inte en tvivlare. Jag tvivlar inte ett smack, jag är inte det minsta troende och har inget behov av nån tro heller.
Fast åter igen använder du din egen oförståelse för att tolka andra. Och visst kan det finnas all anledning att kritisera kristna ideer och föreställningar.
Jag tänker att många människor faktiskt behöver "något större", men att detta naturligtvis inte gäller alla.
Vissa människor kan faktiskt inte "välja" att vara kristna, utan har blivit övertygade om Guds storhet.
I min värld är det rätt orättvist att låta just en tro betyda att man står bakom precis allt det där som en präst säger. Jag tänker att många människor faktiskt står helt handfallna i lidandet och den existentiella ensamheten och att tron på Gud faktiskt hjälper mot den typen av problem.
Men jag jobbar å andra sidan inte i kyrkan.... Utan träffar ofta icktroende som har massa magiskt tänkande, ideer som inte är förankrade i verkligheten och idoldyrkan till människor som knappast förtjänar det.
Du verkar uppenbarligen inte ha behov av tro, och jag har ingen aning om vad du har för föreställningar i övrigt. Min fördom är dock tyvärr att väldigt många människor utan tro pysslar med saker som är misstänkt likt religion....