Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Hur kan man inte tro på en högre makt? Ju mer man lär sig om världen och universum ju mer fascinerad blir i alla fall jag över komplexiteten . Att allt skulle ha uppkommit av en slump , det tror jag inte på. 

Jag är medlem i Svenska kyrkan och går gärna till min lokala kyrka, jag tycker att kristendomen är en fin religion med ett tydligt kärleksbudskap. Men jag bokstavstolkar inte bibeln , man får se det som berättelser , med ett budskap. 

• TvillingmammaVästgöte
    Trent skrev 2023-12-19 21:50:41 följande:
    Vad är budskapet i berättelsen om utrotningen av amalektiterna? Inte enbart, men särskilt spädbarnen då.

Kärleksbudskapet kom i och med Jesus och är beskrivet i Nya testamentet , i Evangelierna.

I Gamla testamentet finns judarnas historia beskriven, som leder fram till Kristendomens genom Jesus födelse och död. Gamla testamentet ser jag enbart som en historiebeskrivning, en antik sådan. Gamla testamentet kan vara relevant för att förstå bakgrunden till kristendomen, den historia som Jesus folk hade. 

• TvillingmammaVästgöte
    Sune63 skrev 2023-12-18 17:09:06 följande:

Jag har inte hittat en enda anledning att tro på nåt annat än det vi kan se. Om man läser på och sätter sig in hur utveckling fungerar så kan man förstå hur liv kan uppstå och utvecklas till det vi har idag genom slumpvisa genetiska mutationer och naturligt urval. Naturen har haft miljarder år på sig och det är mycket gott om tid.

Varför bokstavstolkar du inte bibeln? Är det inte Guds ord? Kan man välja lite här och där och tro på och följa men välja bort annat?

Ja, jag vet att det är så de allra flesta kristna gör och så gjorde man också när man sammanställde de böcker som utgör bibeln idag. En massa texter, som låg på bordet, ratades eftersom de inte passade in i den tidens dogmer.

Om det är något man inte förstår då är min första impuls att hitta en vetenskaplig eller rationell förklaring, inte att nåt övernaturligt ligger bakom nåt som händer.

Det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara och inte är i närheten av att kunna förklara. Många vetenskapsmän tror på en högre makt.
  • TvillingmammaVästgöte

För mig att gå till kyrkan, det ger en stunds näring för själen. Var annars i samhället träffas vi och talar om Existentiella frågor? Sjunger tillsammans. Min kyrka känns också väldigt modern, den är liten och mysig och många församlingsmedlemmar deltar aktivt i gudstjänsterna, det är inte bara prösten, även om han givetvis leder gudstjänsten. 

• TvillingmammaVästgöte
    Sune63 skrev 2023-12-20 07:41:34 följande:

Förr kunde inte vetenskapen förklara t.ex. magnetism. Man trodde att atomer var odelbara. Man visste inte vad elektricitet var och t.ex. nordborna trodde att blixtar i skyn uppstod genom att deras gud Tor slog med sin hammare. Förr trodde man att sjukdomar berodde på obalans mellan de fyra vätskorna blod, slem, gul och svart galla och att åderlåtning kunde göra nytta. Då var det vetenskap, idag vet vi bättre.

Jag skulle kunna göra den här listan i princip hur lång som helst. Vetenskapen utforskar vår värld och lär oss mer och mer. Ja, det finns saker vi fortfarande inte kan förklara, men varför skulle dessa endast gå att förklara med att det är nåt gudomligt? Vi vet inte  vad vetenskapen har att komma med för upptäckter i framtiden, för nya upptäckter görs hela tiden, varje år kan man dela ut Nobelpris för nya vetenskapliga landvinningar.

Jag är helt för vetenskapen. Jag är själv civilingenjör och mycket intresserad av naturvetenskap och teknik. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (om) skrev 2023-12-20 16:53:59 följande:
    Och när Jesus sa att inte en bokstav och inte en punkt av den gamla lagen ska förbigås eller ignoreras? Och han menade då inte de första 10 budorden som Moses hade sönder utan de efterföljande 613. 

Ja, jag är inte bokstavstolkande kristen. Men jag tror på en högre makt. Och jag trivs i svenska kyrkan, med ceremonierna, sångerna och att man lyfter de existensiella frågorna. Jag är övertygad om att vi som land och folk blev bättre som människor, efter att vi kristnades.  Att jag går till svenska kyrkan just, beror på att jag döptes, gick i söndagsskola och konfirmerades i svenska kyrkan. Hade jag varit född i ett annat land hade jag tillhört någon annan kyrka eller religion. 

Man får också komma ihåg att Jesus skrev inte själv Nya testamentet. Det nedtecknades av andra , i många fall långt efter Jesus död, hur dessa personer valt att nedteckna Jesus uttalande kan man självklart inte bokstavstolka.

• TvillingmammaVästgöte
    Sune63 skrev 2023-12-20 08:11:45 följande:

Jovisst, jag har träffat på många högutbildade som är troende. Det jag inte förstår är varför man vill ha en "bakdörr" till en tro på en gud så fort som det är nåt som man inte kan förklara eller när nåt blir jobbigt i livet.

Om man som vetenskapsman kommer fram till att det måste finnas en gud så skulle jag väldigt gärna vilja ta del av den forskning som har lett fram till det.

Det finns så mycket vi inte förstår. Ju mer man lär sig om universum och partikelfysik ju fler frågor uppkommer. Ja, det är för mig mer än känsla av att det finns något mer, något större än oss. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Trent skrev 2023-12-20 12:25:41 följande:
    Jag tänkte först inte svara eftersom du intar en så galet bekväm inställning till det hela. Är det lättare att stoppa huvudet i sanden än att tänka på riktigt?

Är det samma gud i GT o NT?

Om det är samma gud i Gamla och nya testamentet ? Ja, det är inte Gud som har skrivit Bibeln. De olika personer som skrivit bibeln, de har alla skrivit om sin syn på Gud och världen. Och detta har förändrats från Gamla till Nya testamentet, i och med att Jesus föddes, för de kristna. Det Nya testamentet är nu också ganska gammalt, snart 2000 år. Därför är inte allt som står i Nya testamentet relevant för vår tid, men mycket av  innehållet i Jesus predikande har stort värde även idag.

Väldigt få kristna är bokstavstroende. 

Både judar och kristna tror på en allsmäktig makt, som man kallar gud. Det finns bara en allsmäktig makt även om man i kristendomen talar om fadern, sonen och den helige anden, det är bara symboliskt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Sune63 skrev 2023-12-20 08:07:53 följande:

Ja, det är något som kyrkan är bra på. Men man skulle lika gärna kunna diskutera det som diskuteras i kyrkans regi utifrån rent allmänmänskligt perspektiv om moral, plikt, ansvar, glädjeämnen, livskriser, barnuppfostran, miljöfrågor, politik etc. utan att blanda in nåt om tro på en gud. Men det finns mycket få arenor för detta. Kyrkan har liksom monopol på det.

Jag har ju sett detta inifrån kyrkan hur man hela tiden kämpar för att göra sig relevant i människors nutid. Det är därför som det är ett måste för en kyrka som vill kunna attrahera många människor (och som är beroende av deras medlemsavgifter) att hela tiden flyta med i trender och anpassa sitt budskap efter tidens normer.

Sektledare, som inte behöver få fler än några få hundra eller tusen anhängare, kan vara tvärt emot majoritetssamhället och kan alltid hitta sina anhängare bland vilsna själar som ogillar hur samhället och normerna har förändrats. Men det kan inte en "folkkyrka" kosta på sig. Då skulle medlemstappet bli katastrofalt. Så att kyrkans budskap känns relevant för människor idag är endast en medveten strategi från kyrkan. Man tillåter sig att hela tiden omtolka det som står i bibeln så att det inte stöter bort människor. Man skulle kunna säga att inget är heligt för kyrkan.

Man är bra på att snappa upp trender och göra dem till sitt budskap. När miljörörelsen blev stor och klimatfrågan något som oroar människor så blev det plötsligt kristet att vara miljövänlig. När frågan om homoäktenskap blev aktuell och det visade sig ha ett brett stöd bland svenskar så bytte Svenska kyrkan åsikt och var bland de första samfunden i Sverige att tillåta homovigslar.

Jag tror att bristen på fokus på existensiella frågor i vårt samhälle idag , det är en stor anledning till att så många mår dåligt psykiskt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2023-12-21 13:13:10 följande:
    Jesus var även människa, och han led lika mycket som en annan människa skulle gjort. Men han gjorde vad Gud sände honom att göra. "Inte min vilja utan din" sa han ju i samband med döden.

Det är mycket som är i rullning just nu, startade med att Israel fick sitt land. Folk och länder kommer t ex  vända sig mot Israel, det kommer en tid när du inte kommer kunna köpa eller sälja utan att ha ett märke på pannan eller handen, en person som kommer styra världen, etc. Dessa saker som varit helt omöjliga att kunna förstå före vår tid. Tecknen konvergerar som  aldrig förr.
    En person som skall styra världen? Då gissar jag på Elon Musk.
Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?