Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
Nej, självklart inte!
Nej, självklart inte!
Nej, det finns inte "flera teorier". Men det finns en massa bortförklaringar som bokstavstroende religiösa hittar på. Och det finns inga nya forskningsrön som säger att dinosaurierna fanns för 4000 år sedan, vilket är det enda som skulle gå ihop med bibelns bokstav.
Det finns väldigt starka krafter, speciellt i USA bland de evangelikala grupperingarna, som producerar en massa dynga och kallar det för forskningsrön men det är enbart falsarier. Det är precis likadant som med utvecklingen av klimatet nu. Det påstås från vissa håll att det inte råder nån konsensus om hotet mot klimatet, men det är bara en lögn. Det som är sant är att det finns några få pajaser som råkar ha en akademisk titel, aldrig inom klimatforskning, som lånar sig till den klimatskeptiska sidan och skriver under artiklar som enbart är nonsens.
Din uppväxt är lite som en motsats av min. Jag växte upp i en miljö helt i avsaknad av kyrka och tro. Det naturliga var att aldrig tänka på kyrkan, Gud, Jesus etc. Inte mer än att det kom upp i skolan (är tillräckligt gammal för att ha haft kristendomsundervisning i lågstadiet) och i samband med jul och påsk i TV och medier. Men det var inte nåt som hade med oss att göra.
Sen började jag spela och slank in på kyrkorgel och efter några år började jag fundera på det här med kristen tro och efter ett tag landade jag tillbaka i min uppfostrans begreppsvärld och kände mig trygg i det.
Jag behöver ingen tro på nån gud.
Det är väl inte så komplicerat. Döden öppnar ett stort hål, och via hoppet breder spekulationerna ut sig. Medvetandets hårda problem likväl, avsaknaden av förklaringar öppnar upp för spekulationer. Det är hoppet som får folk att bli troende och genom det skapas trygghet.
Jesu födelsedag har vi absolut ingen aning om. Kyrkan bara snodde en högtid som redan existerade, typ midvinterblot, och gjorde om den till Jesu födelsedag, och som konsekvens av det hamnade Marie bebådelsedag den 24 mars. Sen hittade de ortodoxa på att ha den på en annan dag. Vi vet idag att vår tideräknings början, som ska varit Jesu födelseår, borde ligga 4-7 år tidigare.
Jag gillar julen! Alla fina traditioner som är förknippat med den! Jag är ju kraftigt arbetsskadad, så jag vill gärna gå till kyrkan vid jul och lyssna på t.ex. Bachs juloratorium. Det är grejer det!
Jag kan ju konstatera att det blir som vanligt när man diskuterar tro med en viss typ av kristna. Jag har hört alla dessa ohållbara resonemang förut och kan bara gäspa lite diskret och hoppas på lite vettigare inlägg, vilket det också har kommit några. Kul och intressant!
För mig kvartstår det faktum att inget jag har hört nån kristen säga har fått mig att kunna tro på det.
Ts gillar också att hänga i kyrkan,
Nja, jag gjorde det förr, men nuförtiden går jag aldrig i kyrkan om jag inte måste, om t.ex. jag blir bjuden på dop el.dyl. eller går på nån konsert.
Jag är "sönderpredikad" efter alla gudstjänster jag har jobbat på. Orkar inte längre lyssna på alla meningslösheter som präster och andra uttalar. Och de få gånger jag har varit i kyrkan på gudstjänster (ej konserter) efter att jag slutade så har jag upptäckt att det är dötrist att bara sitta som "vanlig" gudstjänstbesökare i kyrkbänken. Att inte ha "nåt att göra".