Inlägg från: Sune63 |Visa alla inlägg
  • Sune63

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Mrs Moneybags skrev 2023-07-25 18:42:10 följande:

Bara för att du inte kan förstå det betyder inte att folk inte kan vara troende. De förstår dig lika lite som du förstår dem. 

Det handlar om respekt och förståelse för andra människors livssyn. Du måste inte tycka och tänka och tro som andra, men du måste acceptera att de faktiskt har en tro. Det gäller ju den överväldigande majoriteten av alla människor på jorden. 

Sverige är ju lite speciellt eftersom det inte finns så många troende här. Ändå vill vissa få det att framstå som att Sverige sitter inne med den ultimata sanningen. Ungefär som med koranbrätningarna och covid mm. Och man vill gärna kalla sig en humanitär stormakt. 

Fast nu skjuter du lite bredvid målet. Jag vet att folk är troende och jag respekterar det, jag undrar bara vad man har för bevekelsegrunder för det och varför man har det behovet, för jag tycker mig ha märkt att det just är så det är. Vissa människor står inte ut med tanken på att vårt liv bara skulle ha uppstått av en slump och utan mening och att när vi dör så försvinner vårt medvetande.
  • Sune63

Om man läser bibeln med lite källkritiska ögon och jämför med vad som går att belägga i andra historiska källor så är det nog så att Jesus har levt och han var en sektledare inom judendomen. Men sen skrevs evangelierna ned ett antal decennier och århundraden senare och det vet alla som sysslat med källkritik att då minskar evangeliernas trovärdighet med avståndet till det de skildrar. Det är människor och inte nån gud som har skrivit de texter som finns i bibeln. Dessutom är bibeln redigerad och sammanställd som ett urval av massor av texter som fanns tillgängliga under de första århundradena. Vissa valde man bort eftersom de innehöll skildringar som inte passade dem som satt i toppen av kyrkan just då.

Det som kallas för kristna värderingar är sprunget ur allmängiltiga värderingar som har växt fram genom åren som regler vi ska hålla oss till för att få ett samhälle att fungera. Det fanns andra före Jesus som predikade lite om samma saker som han, t.ex. Johannes döparen och så fanns det en munkorden som redan tidigare hade formulerat mycket av det som senare Jesus tog upp i sin förkunnelse.

Levnadsregler ser lite olika ut i olika religioner men har också mycket gemensamt. Sen ändras de mer eller mindre över tid när våra samhällen utvecklas och det är därför som vissa saker i bibeln och andra religiösa texter inte längre är gångbara. I det judiska samhället på Jesu tid var t.ex. kvinnan starkt förtryckt och hänvisad till hemmet och det avspeglar sig i mycket av bibeltexterna.

Jag kan inte se hur bibeln skulle vara nån slags sanning. Det är ett historiskt dokument som säger en hel del om den tidens människor, samhälle och föreställningar.

• Sune63

Jag ser ingen anledning till att tro på nåt alls. Saker är som de är, det vi kan uppfatta med våra sinnen. Om det finns liv på andra planeter så finns det väl kanske det, och som nån skrev tidigare, det är nog rätt sannolikt att det finns, har funnits eller kommer att finnas liv på andra planeter eftersom det finns oändligt många som har ungefär samma förutsättningar för att liv ska uppstå som jorden har.

Apropå det här med vad vi kan uppfatta med våra sinnen: Hjärnan är ett intressant organ. Den kan få oss att tro att vi uppfattar en hel del som egentligen bara är en frukt av den själv. Hjärnforskningen går sakta framåt och man hittar ständigt nya saker som kan förklara varför folk påstår att de hör saker som ingen annan hör, varför de ser saker som ingen annan ser osv. Ta bara drömmandet! Det känner alla till och vi vet dels att vi verkligen kan häpna inför vad vår egen hjärna kokar ihop för osannolika saker medan vi sover och hur verkliga de ibland kan kännas.

Om jag ska säga att jag tror på nåt så är det att allt som människor uppfattar som övernaturligt kan förklaras vetenskapligt. Kanske inte just nu men förr eller senare, när de vetenskapliga metoderna utvecklas. Vetenskapens utveckling pekar åt det hållet. Briljanta forskare gör hela tiden nya upptäckter. Och nåt som kan göra mig besviken på att livet en dag tar slut så är det att jag inte kommer att få uppleva framtida forskningsframsteg.

• Sune63
    Suheyb skrev 2023-11-26 03:49:58 följande:

Hi!
    Jag skulle vilja utförksa själv eller vill du diskutera det för att se var vi kan komma fram till?

Om du väljer utförska och undersköka på din egen takt.
    Så skulle jag upmuntra dig få ta tag i en kuran och läss med open syne 
    Va lika kritisk som du har demostrerat men ärligt vilja är förstå det som 
    förespåkas och skriv ner det du inte håller med om. Sedan ta upp det du har frågor kring och det du inte håller med. Sett din intetion som " Gud om du finns besvisa dig till mig och visa mig det som är sant"

Inom Islam intetioner är viktigasta då de kommer före dina handlingar,

Om du väljer det ovanför så kan du beställa en free kopie på www.whyislam.org/order/
    heltfri, de flesta svenska vertioner är lite stråliga då det är gammal svenksa, för någon som förstår arabiska så missar de vissa grejer. Men jag har sett ny translation som i min åsikt är toppen på mosken på sistonet. Modern svenska,tydlig och förmedlar närmaste än andra svenska vertioner. Jag kan ta reda på namnet av han som har  översätt den och lega i trådet.

www.adlibris.com/se/bok/koranens-budskap-med-kommentarer-och-noter-9789187495014
    Denna har en orodox sätt, den är skriven i flytande text där han har med all information och context. Skulle rekumendera om du vill bära läsa på svenska och vill inte behöva googla så mycket.

Om du vill diskutera så kan vi gärna göra det också :)

Tack, men jag har som sagt inget behov av nån religion. Jag saknar inte nåt i mitt liv, tycker att jag lever ett meningsfullt liv och trivs med min tillvaro, min fru, mina barn och vänner etc.
  • Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 00:07:47 följande:
    Jag skriv för att mycket av det du skriv om besvaras inom Islam, o som muslim är det våran ansvar att bjuda folk men det är Gud som vägleder folk. Jag förlåg inte läsa om Islam för jag trode du saknade nåt i dett. Jag tror du var i sökelse till vad som är sant och besvarar de frågor du hade,men jag förstår. Jag skulle ändå rekumendera beställa en free kuran och ha det bara för att, Annars hoppas jag bara det bästa för dig och din familj :) 

Jag är en person som alltid har läst mycket om allt möjligt och vidareutbildat mig på olika sätt så jag vet en hel del om olika religioner och vad de har att erbjuda inom sina olika trosriktningar men det finns inget där som lockar mig som inte helt ateistisk humanism redan har att erbjuda. En livsfilosofi som hedrar det goda och en vilja att göra andra människor gott kräver inga berättelser om något svårgripbart som olika gudar för att motivera mig.

Att läsa religiösa texter har inte fått mig att förstå varför folk tror på detta. Snarare tvärtom. Jag tycker att det är helt obegripligt varför man söker nåt som man enbart är hänvisad till att tro på och som inte kan bevisas vetenskapligt, och som dessutom ofta står i konflikt med sånt vi kunnat bevisa genom systematisk forskning. Att mänskligheten gjorde det historiskt är lätt att förstå eftersom det var så mycket man inte hade förklaringar till. Men i dagens upplysta samhälle med vetenskapliga förklaringar till vår tillvaro på jorden och i universum så kan jag inte förstå varför man behöver söka nåt mer.

• Sune63
    Kvinna 1980 skrev 2023-12-15 00:40:17 följande:

Så intressant story du har! Din orgelpassion måste vara enorm eftersom du valt att fortsätta så många år trots den dötrista miljön som får dig att känna dig som en hycklare. Är kyrkor det enda ställe man kan spela orgel? Jag kommer inte på något alternativt ställe men det vore intressant att veta om det finns. 

Nu till din fråga "Hur kan man vara troende - vad har jag missat?" 
    Jag tror att det är passionen och längtan till Gud som du har missat. 

Ja, det är i stort sett bara i kyrkor man kan spela orgel. Men även att leda körer var väldigt roligt. Man får tillgång till så mycket musicerande på ett väldigt enkelt sätt genom att jobba i kyrkan, så det var det som höll mig kvar länge. Men till slut höll det inte längre och nu ägnar jag mig åt andra intressen.

Ja, det är definitivt "längtan till Gud" som jag har missat. Men vad är det? Och varför har människor en sådan längtan? Jag kan inte förstå det.

Men uppenbart är att "längtan till Gud" får människor att acceptera nästan vad som helst och ställa sitt rationella jag åt sidan för att få det som står i texterna och predikas att gå ihop med sunt förnuft.

• Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 12:19:41 följande:
    Det viktig att urskilja realgion och kultur. osv.
    Nu håller du på och krumbuktar dig exakt på samma sätt som jag har till leda hört präster göra under årtionden. Det du skriver imponerar inte något alls på mig. Det är bara en massa ord staplade på varandra utan nån som helst relevans för mig och mitt liv.
  • Sune63
    Anonym (Icke troende) skrev 2023-12-15 08:54:40 följande:

Vi pratade nyligen om religion hemma. 
    Min man lämnade svenska kyrkan för x antal år sedan. Jag lämnade den katolska också. Min man ångrar lite idag att han lämnade kyrkan för pga olika omständigheter har han fått en inblick i vad kyrkan arbetar med. Det är inte bara tro och gud det handlar om. Svenska kyrkan gör så mycket mer!

I vår kommun har de bebis cafe dit föräldrar kan komma med sina småttingar för att fika och umgås. Efter skolan har de aktiviteter med barn som bara vill komma dit för att ha något att göra. Man kan få stöd och hjälp av diakonen (jag som inte ens är medlem har varit på samtal där flera gånger när jag har hamnat i kris). Så svenska kyrkan handlar inte enbart om religion. Den har en större funktion än så och den är viktig. 

Jag valde att lämna den katolska kyrkan av två anledningar. Den ena är att jag tror inte. Den andra är att det var det enda sättet jag kunde protestera på mot det som pågår inom den katolska kyrkan ute i världen. 

Här om dagen frågade sonen oss om olika religioner och vad vi tror eller inte tror på och varför. 

Vi kom alla överens om att människor tror på något som de inte kan bevisa existerar. Då kan man lika gärna tro på tomten för hans filosofi är att belöna en varje år man har varit snäll. Man behöver inte vänta tills man dör. 

Absolut gör kyrkan, iaf vissa församlingar, mycket gott. Och det är en sak som ändå fått mig att stanna kvar så länge som jag gjorde. Men det finns massor av organisationer som gör gott, så man behöver inte kyrkan bara för det. Dock har kyrkan en unik resurs och kompetens att ta hand om människor i sorg och kris, och de har de bevisat många ggr när stora katastrofer inträffar.

Men ändå, jag kan inte se varför jag ska vara medlem i denna organisation där kärnan är att tro på en gud. Vill jag så kan jag skänka pengar till enskilda insamlingar som de har.

För mig är det mest ett sätt att vara sann mot mig själv att gå ur kyrkan.
  • Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 13:26:21 följande:
    Snälla meböt det som sagt, Jag gör mitt bästa att besvra oklargöra det hon tågup , refrensen finns där hisorian är en  google sökning bort och du vällkomen att fråge sätta det som har skrivs. Jag har påpekat vi har olika sårt fokus och våra värderingar bygger på olika grunder vilket är självklart. Men tänk dig de rätter jag nämner presenterades och implimenterades vid 600 talet och jag behöver inte repetera det du redan du vet om historian.
    Nej, jag tänker inte diskutera argument hämtade vare sig ur bibeln, koranen, toran eller nån annan religiös skrift. Du har framfört dina åsikter och det tackar jag för, men det är inget som gör nåt intryck på mig. För mig är det bara litterära texter och inget annat.
  • Sune63

Många religioner är missionerande så det är inte så konstigt att troende vill få en omvänd. Men det är bortkastat på mig. Jag är 60+ och om nu det fanns en gud borde den vid det här laget ha uppenbarat sig för mig. Alltså finns ingen gud. Det som står i religiösa skrifter är endast människors försök att förklara sin omvärld, inte något som nån gud har dikterat.

Vissa människor står inte ut med tanken på att vi människor bara är en produkt av kemi och biologi och har därför ett behov av att skapa föreställningen om ett gudsväsen.

Jag har inte det problemet.

• Sune63
    Lönnsirap skrev 2023-12-15 17:58:54 följande:

Personligen tycker jag det är ett väldigt märkligt ställningstagande att inte förstå varför människor är troende när man faktiskt arbetat i en församling.

Har du helt missat att folk är olika och att människor trosuppfattningar är djupt personliga.

Det är liksom som att du tänker att din sin på saker är korrekt, vilket paradoxalt är rätt likt många troendes uppfattning.

Jag tänker att människor behöver såväl MER religiös bildning, som en faktiskt frihet att välja vilka saker de tror på, eller inte tror på, eller råkar tro på, eller väljer att tro på. 

Jag tänker att det på många sätt är värre när folk inte vet att det i princip är religiösa uppfattningar de har. När deras moral är ihopsmetad med värderingar som de faktiskt inte har en susning om. 

Många religiösa människor står i allafall upp för att de sätter gud, och religiösa ledare i fokus i sin vardag. Här får vi tvivlare liksom stå upp för vissa saker helt utan den religiösa tolkningen 

Eftersom jag är rätt ordentligt insatt i det teologiska tänkandet efter att i 40 år ha umgåtts med kristna, lyssnat på massor av predikningar, texttolkningar, följt med i kristna debatter, läst kristna tidningar och böcker etc. så vet jag dels vad det är kyrkan vill lära ut och är väldigt medveten om att folk har rätt olika trosuppfattningar. Och efter att ha fått all den här insikten så står jag där och begriper inte alls vad i all denna kultur som kristenheten är som de tycker är så fantastiskt. När jag läser samma texter, hör samma predikningar, hör vittnesmål om religiösa upplevelser så finns där inget som griper tag i mig, inget som rimmar med den uppfostran och utbildning som jag har fått. Alltså, det finns massor av fina ord och påbud, men att dessa skulle vara så mycket mer värda och viktiga bara för att de står i en gammal bok, det fattar jag inte. Och samtidigt så står där också en massa vidrigheter som vi idag avfärdar som något förlegat som hörde till den tiden då det nedtecknades eller så försöker prästerna tolka om detta och få nån slags relevans för vårt samhälle idag. Går inte alltid så bra, kan jag tycka.

Jag har fullt klart för mig att väldigt mycket i vår kultur, moral, värderingar och lagstiftning kommer från den religiösa sfären. Men jag tror ju som sagt inte att de religiösa lärorna kommer från en gud utan är människors genom årtusenden utmejslade levnadsregler som man sedan gjort till religion, eller bakat in i de religiösa texterna när de skrevs ned. Så det som vi idag säger kommer ifrån religiösa texter och är sprunget ur ett gudsväsen är inte nåt annat än resultatet årtusenden av mänskliga filosofiska grubblerier.

Jag är inte en tvivlare. Jag tvivlar inte ett smack, jag är inte det minsta troende och har inget behov av nån tro heller.

• Sune63
    Suheyb skrev 2023-12-15 18:32:26 följande:
    Dett nåt folk inte märker. Go uppservera Mordern athiester forum,tråd och argument. De visar på  en dogmatik tänkande. De har ibland inte ens nåt mot en relgion men bara reapeterar samma argument,kopierar och klistrar in. De sjuka när de lämner deras normala stånd som Atiester vilket bara inebär saknar tron på en Gud eller gudar. Till att Gud finns inte och andra laddade påstånde. Men om du frågar de om beläg antigen lossas det är givet eller säger bevis bördan liger bara på dig. Men alla påstånde behöves beläg för att påstå de. 
    Argument som det är bekvämt att tro på Gud är inte bara noll men mer som en dubbelsidig svärd. Hur är tänken om att man kommer stå till fråga om allt och kan få enlande för straff (i hopet av ett belöning)och tänken ovsett vad så kommer det  sluta med din medvetande sloknar som ett ljus och det följs inget efter det. Av de två vilken skulle du vilja vara sant?
    Ursäkta, jag har försökt att undvika att skriva detta i det längsta. Men du har tyvärr så dålig svenska att det är svårt att förstå vad det är du försöker säga. Kan du inte skriva på engelska, om du behärskar det bättre? Eller skriva på ditt modersmål så vi kan översätta det med Google translate.
  • Sune63

Man kan tydligen hävda vad som helst och ta sig rätten till vad som helst bara man säger att det grundar sig i en tro. Tro på vad som helst och du kan rättfärdiga det.

Och det är just en tro. Som jag skrivit tidigare: att människor förr i världen behövde hitta nån förklaring på sånt som de inte begrep eller hittade nån rimlig förklaring till, det är inte så konstigt att de då föreställde sig nån slags högre makt. Sen kom s.k. profeter - finns i olika religioner - som sade sig ha fått direktkontakt och meddelanden från gud. Idag hade de förmodligen blivit avspisade och betraktade som lite rubbade och de etablerade religionerna vill absolut inte höra talas om nya profeter som kommer med budskap från deras gud. Under senare år har de kallats  kättare och hädare om de kommit och sagt sig ha haft direktkontakt med gud. Av nån anledning så är det bara nåt som tillhör historien och kan inte hända igen.

Vi vet idag att det mesta i dessa "ord från gud" inte stämmer med verkligheten. De har ofta en historieskrivning och en skapelseberättelse som inte alls har nåt med verkligheten att göra. Det finns de som hävdar att de olika religionerna egentligen tillber samma gud, men hur kan då samma gud berätta så olika skapelseberättelser för de olika folken och dessutom komma med bud som ibland står emot varandra?

Och dessutom sträcker sig dessa skapelseberättelser bara några få tusen år tillbaka medan det funnits människor som varit lika utvecklade som vi är nu i 300000-400000 år. Och de hade sina religiösa uppfattningar.

Jag tror att det finns nåt inneboende i människans psyke som söker en annan mening med livet och att det finns nåt som är större än oss själva. Många har så starkt behov att detta tar över och man bortser från det rationella tänkandet.

Det som är min fråga är egentligen: varför har människor det här behovet? Många blir religiösa eller tror på medier eller på kristaller osv. Jag har inget behov av det, och många med mig har det inte heller.

• Sune63
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-18 15:17:17 följande:

Hur kan man inte tro på en högre makt? Ju mer man lär sig om världen och universum ju mer fascinerad blir i alla fall jag över komplexiteten . Att allt skulle ha uppkommit av en slump , det tror jag inte på. 

Jag är medlem i Svenska kyrkan och går gärna till min lokala kyrka, jag tycker att kristendomen är en fin religion med ett tydligt kärleksbudskap. Men jag bokstavstolkar inte bibeln , man får se det som berättelser , med ett budskap. 

Jag har inte hittat en enda anledning att tro på nåt annat än det vi kan se. Om man läser på och sätter sig in hur utveckling fungerar så kan man förstå hur liv kan uppstå och utvecklas till det vi har idag genom slumpvisa genetiska mutationer och naturligt urval. Naturen har haft miljarder år på sig och det är mycket gott om tid.

Varför bokstavstolkar du inte bibeln? Är det inte Guds ord? Kan man välja lite här och där och tro på och följa men välja bort annat?

Ja, jag vet att det är så de allra flesta kristna gör och så gjorde man också när man sammanställde de böcker som utgör bibeln idag. En massa texter, som låg på bordet, ratades eftersom de inte passade in i den tidens dogmer.

Om det är något man inte förstår då är min första impuls att hitta en vetenskaplig eller rationell förklaring, inte att nåt övernaturligt ligger bakom nåt som händer.

• Sune63
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:03:07 följande:
    Det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara och inte är i närheten av att kunna förklara. Många vetenskapsmän tror på en högre makt.

Förr kunde inte vetenskapen förklara t.ex. magnetism. Man trodde att atomer var odelbara. Man visste inte vad elektricitet var och t.ex. nordborna trodde att blixtar i skyn uppstod genom att deras gud Tor slog med sin hammare. Förr trodde man att sjukdomar berodde på obalans mellan de fyra vätskorna blod, slem, gul och svart galla och att åderlåtning kunde göra nytta. Då var det vetenskap, idag vet vi bättre.

Jag skulle kunna göra den här listan i princip hur lång som helst. Vetenskapen utforskar vår värld och lär oss mer och mer. Ja, det finns saker vi fortfarande inte kan förklara, men varför skulle dessa endast gå att förklara med att det är nåt gudomligt? Vi vet inte  vad vetenskapen har att komma med för upptäckter i framtiden, för nya upptäckter görs hela tiden, varje år kan man dela ut Nobelpris för nya vetenskapliga landvinningar.

• Sune63
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:16:08 följande:

För mig att gå till kyrkan, det ger en stunds näring för själen. Var annars i samhället träffas vi och talar om Existentiella frågor? Sjunger tillsammans. Min kyrka känns också väldigt modern, den är liten och mysig och många församlingsmedlemmar deltar aktivt i gudstjänsterna, det är inte bara prösten, även om han givetvis leder gudstjänsten. 

Ja, det är något som kyrkan är bra på. Men man skulle lika gärna kunna diskutera det som diskuteras i kyrkans regi utifrån rent allmänmänskligt perspektiv om moral, plikt, ansvar, glädjeämnen, livskriser, barnuppfostran, miljöfrågor, politik etc. utan att blanda in nåt om tro på en gud. Men det finns mycket få arenor för detta. Kyrkan har liksom monopol på det.

Jag har ju sett detta inifrån kyrkan hur man hela tiden kämpar för att göra sig relevant i människors nutid. Det är därför som det är ett måste för en kyrka som vill kunna attrahera många människor (och som är beroende av deras medlemsavgifter) att hela tiden flyta med i trender och anpassa sitt budskap efter tidens normer.

Sektledare, som inte behöver få fler än några få hundra eller tusen anhängare, kan vara tvärt emot majoritetssamhället och kan alltid hitta sina anhängare bland vilsna själar som ogillar hur samhället och normerna har förändrats. Men det kan inte en "folkkyrka" kosta på sig. Då skulle medlemstappet bli katastrofalt. Så att kyrkans budskap känns relevant för människor idag är endast en medveten strategi från kyrkan. Man tillåter sig att hela tiden omtolka det som står i bibeln så att det inte stöter bort människor. Man skulle kunna säga att inget är heligt för kyrkan.

Man är bra på att snappa upp trender och göra dem till sitt budskap. När miljörörelsen blev stor och klimatfrågan något som oroar människor så blev det plötsligt kristet att vara miljövänlig. När frågan om homoäktenskap blev aktuell och det visade sig ha ett brett stöd bland svenskar så bytte Svenska kyrkan åsikt och var bland de första samfunden i Sverige att tillåta homovigslar.

• Sune63
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:43:28 följande:
    Jag är helt för vetenskapen. Jag är själv civilingenjör och mycket intresserad av naturvetenskap och teknik. 

Jovisst, jag har träffat på många högutbildade som är troende. Det jag inte förstår är varför man vill ha en "bakdörr" till en tro på en gud så fort som det är nåt som man inte kan förklara eller när nåt blir jobbigt i livet.

Om man som vetenskapsman kommer fram till att det måste finnas en gud så skulle jag väldigt gärna vilja ta del av den forskning som har lett fram till det.

• Sune63
    Trent skrev 2023-12-20 12:25:41 följande:
    Jag tänkte först inte svara eftersom du intar en så galet bekväm inställning till det hela. Är det lättare att stoppa huvudet i sanden än att tänka på riktigt?

Är det samma gud i GT o NT?

Ja, det är samma gud. Kristendomen är ju en "förnyelse" av judendomen. Jesus var ju jude och mycket av det som man beskriver om honom går ut på att han kritiserar judendomen, att de har kommit för långt ifrån ursprunget.

Så det är som Tvillingmammavästgöte skriver. Gamla testamentet är med i bibeln för att man ska kunna koppla profetiorna i den till det som beskrivs i nya testamentet. Och i gamla testamentet gör ju gud upp med världen som han ser som att det gått åt helvete med och dränker alla utom Noa och hans familj i syndafloden. Sen upprättar han ett nytt förbund och tecknet på det är regnbågen.

Så Jesus och nya testamentet är, kan man säga, guds tredje försök att få människor att leva efter hans bud. Man kan också tänka att mycket av det som beskrivs i gamla testamentet är sånt som inte var bra så gud har tagit avstånd från det genom att göra två omstarter.

• Sune63
    Tow2Mater skrev 2023-12-20 13:51:44 följande:
    Jesus kom för att uppfylla GT, inte för att ersätta det. Du kan t ex läsa om konstanta slaktoffer mot synd i GT, i NT kom Jesus som det slutliga slaktoffret och tog var synd en gång för alla. Hela GT pekar mot Jesus och beskriver hans kommande.
    Jojo, jag vet att det är så det är tänkt, men jag ser det mest som att det är två misslyckanden som ska repareras.
  • Sune63

OK, fortfarande inget som får mig att bli troende på nån som helst slags religion. Och jag förstår fortfarande inte heller varför man blir troende.

Case closed.

Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?