• stjärnfallet

Planerat kejsarsnitt

Är det svårt att få igenom det?
    Jag har sen tidigare en son på 6 år som är född med urakut kejsarsnitt då. Jag hade svaga värkar och han hade fått navelsträngen runt magen.. därav svår förlossning som slutade i sista stund med urakut kejsarsnitt. Jag är nu rädd för att föda normalt.
    Min syster och jag är ganska lika i kroppen, och hon har haft två tuffa förlossningar.

Går det att få igenom kejsarsnitt för mig tror ni? Så rädd för att föda vaginalt efter detta 😔

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt
  • Anotherone

Det vet du inte förrän du tar upp frågan. Det sägs ju att ingen kan tvingas och om man kan förklara hur man känner så ska man kunna bli beviljad.
    Min första förlossning slutade i akut snitt och var otroligt jobbig. Jag fick inte igenom önskemål om planerat snitt inför andra barnets födelse. Men jag vet att det är sällan det blir så, idag känns det som att man är mer tillmötesgående, särskilt för kvinnor som redan har en tuff upplevelse bakom sig.

• Oussama

Hej fina Sjärnfallet. 

Grattis till att du är gravid.

Jag kan inte säga om det är möjligt, men jag tycker det låter rätt möjligt. Det finns grunder till det. 

Jag tycker du skall boka tid med förlossningsläkaren och fråga om de ser komplikationsfaktorer, och utefter det bestämma vilken väg ni väljer för förlossningen.

En naturlig förlossning vore bäst för din kropp, och även ditt barn (tex barnet får tid på sig att få i sig blodet från moderkakan, om man väljer senavnavling, typ max 5min).

Men som sagt, det beror på vad du syftar med tuff förlossning. Är det smärtor eller andra komplikationer?

En faktor att ta hänsyn till är att man kan enbart göra kejsarsnitt ett få antal gånger. Kroppen klara inte hur många som helst. Så om ni vill skaffa ännu fler barn, så kan det vara på sin plats att vara återhållsam med kejsarsnitt. 

Min kära fru har gjort två akuta kejsarsnitt, och de nämnde för oss att de normalt skulle rekommendera max ett kejsarsnitt till, men det såg så bra ut att hon kan göra två. Hon ska däremot INTE föda vaginalt (synd) framöver (jag vet dock inte varför. Det är vad läkaren har sagt). De här två graviditeterna har varit med två älskade söner som tyvärr avled kort efter förlossningen (INTE pga kejsarsnittet). Så nu är vi begränsade till enbart två nya försök.

Hoppas mina tankar hjälper. 

Kram

• stjärnfallet

Okej, tack för svar. 💫
    Jag hoppas jag får igenom det, när det var så tufft förra gången. Hoppas man inte behöver gå igenom samtalsstöd eller något bara för att höra om fördelar att föda vaginalt eller dylikt, för jag är väldigt säker på att jag vill ha kejsarsnitt.

• stjärnfallet

Tack för svar Oussama! Vi vill nog inte ha fler barn efter detta ser det ut som. Räcker med två. 🙂 Jag är lite rädd att det ska hända något med barnet om jag föder vaginalt, dels då min syster har haft mycket komplikationer, men även då jag själv fick föda urakut förra gången, barnet hade inte klarat sig om han hade kommit ut för sent då.

Mendå.. jag beklagar verkligen att era barn dog kort efter födseln.. 😔 

• Oussama
    stjärnfallet skrev 2023-07-27 11:46:23 följande:

Tack för svar Oussama! Vi vill nog inte ha fler barn efter detta ser det ut som. Räcker med två. 🙂 Jag är lite rädd att det ska hända något med barnet om jag föder vaginalt, dels då min syster har haft mycket komplikationer, men även då jag själv fick föda urakut förra gången, barnet hade inte klarat sig om han hade kommit ut för sent då.

Mendå.. jag beklagar verkligen att era barn dog kort efter födseln.. 😔 

Tack Sjärnfallet. Ja visst, det är sorgligt och tufft. 

Men för er del så låter det som att ett kejsarsnitt är ett bra alternativ, och bättre med ett planerat än akut. 

Så presentera era argument och lyft frågan om barnets bästa och ditt föregående graviditet. Jag hoppas de är lyhörda. 

Och var inte jätteorolig för barnet därinne mår inte bättre av det. 
    Lycka till.
    Kramar
  • stjärnfallet

Ja jag får göra det vid nästa bm-besök. Börjar den vägen.  Verkligen.. oroar mig en del men ska försöka tänka på annat tills besöket. Har du rätt i.

Tack 🙂

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt