Inlägg från: Anonym (Hin håle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hin håle)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Ytterligare en missbrukare eller samma? 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 12:55:11 följande:

Att pricka och döma folk för livet är egentligen inte bra. Det är så man odlar utanförskap. 

Att en person gör något dumt som ung ska inte betyda att man utestängs från arbetsmarknaden. Alltfler arbetsgivare vill ha utdrag från belastningsregistret. Inget krav visserligen, men vägrar man ses det som misstänkt och jobbet går till någon annan. Inte undrar på att många fastnar i kriminalitet. Ibland verkar det nästan som att samhället vill att folk ska fastna i droger och kriminalitet. 

Ja fy för straff för den som bryter mot lagen. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 16:05:30 följande:
    Straff är något annat. Det kan vara böter eller fängelse. Att inte kunna få ett jobb är ju per definition inget straff, även om det indirekt blir det. I vissa fall säkert värre än lite dagsböter för en lindrig förseelse. 
    En del av straffet är att det syns att du är straffad. 
    Jobb kan man få men som kriminell får man kanske acceptera att man inte passar in på alla arbetsplatser. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (J) skrev 2023-07-27 23:18:34 följande:

Anonym (Tess): Och det har du belägg för?

Poliser gör dessutom narkotika prover regelbundet. 

Jaså, hur regelbundet då? 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-30 16:45:26 följande:
    Stämmer inte. Allt syns. Vill man läsa domar kostar det 100-200 spänn, men för att se om någon förekommer så är det helt gratis. Tror inte det finns en enda rekryterare som inte slår i de här registren. Att förekomma i belastningsregistret för narkotikabrott tror jag gör det rätt svårt att få en anställning. 
    Det beror på vilket utdrag man gör. 
    För skola och barnomsorg tex syns bara vålds- och sexualbrott vill jag minnas. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:57:36 följande:
    Jag är här. Undrade du något?

Jag startade tråden i hopp om att få stöd men de flesta verkar tycka jag är pesten själv. Jag har aldrig sagt att jag gjort rätt men ville uppmärksamma känslan av att vara stämplad, kanske även varna om det och bolla lite idéer för att få en mer positiv syn på framtiden igen. 
    Du borde ju förstå att gemene Svensson inte är intresserade av stödja missbrukare. 
  • Anonym (Hin håle)
    nihka skrev 2023-08-05 09:32:13 följande:
    För att du har fått för dig att det är förlegat när det är högst aktuellt med lagkrav.

Sedan ska du veta att även om TS kommer att ha svårare att landa de jobb inom de områden hon är intresserad av betyder det inte att det kommer bli omöjligt. Finns nämligen ingen lag som anger att man inte får anställa TS.
    Tyvärr är det ju så, man kan dock hoppas att de har subt förnuft och väljer bort narkomaner och missbrukare. 
  • Anonym (Hin håle)
    nihka skrev 2023-08-05 19:31:58 följande:
    Nej, det finns verkligen ingen lag som förhindrar TS från att jobba.
    Hur menar du nu? 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hin håle)
    nihka skrev 2023-08-08 21:58:33 följande:
    Nej, det är inte intressant vad folk tror och presenterar som fakta. Åsikter kan man ha med de är inte fakta och de är inte statistik.
    Du skrev tror. 
    Du vrider och vänder på allt så att det ska passa din egen agenda. 
    Skärpning. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-09 23:31:09 följande:
    Skulle gissa på att jag har väldigt många fler högskolepoäng än vad du har. Antagligen har jag dessutom fler yrkesår än vad du har levnadsår. 

I mitt yrke skulle ingen utan mångårig utbildning klara av jobbet. Vi har heller inga "kunder" i någon bemärkelse, men folk skulle märka om vi försvann. Det kan jag lova dig. 

Det låter som du jobbar inom dagligvaruhandel eller inom något enklare serviceyrke. 
    Jag gissar på raka motsatsen, att du är missnöjd med din tillvaro och försöker framhäva dig som något och någon du inte är. 

Annars hade du tveklöst förstått vad ''nån annans fel'' försöker få sagt. Och även om du inte förstått så hade du varit förmögen att läsa dig till detta innan du postar dina konstigheter. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär