• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (J)
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:05:16 följande:

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

Nej, det är du själv som har förstört din karriär genom att du testade droger pga "nyfikenhet" som du själv påstår. 

Du måste faktiskt inse att du har ett missbruksproblem och ta itu med det. 
  • Anonym (Hin håle)

Ytterligare en missbrukare eller samma? 

• Anonym (Zxc)

Tror det är fler som går på droger, nu börjar jag se dubbelt.

• Anonym (Bernine)

Hade du haft ett genuint intresse för att bli jurist hade du inte satt dig i den här situationen. 

Andra gången du provade en stark drog säger du. Betyder det att du har provat mindre starka droger ännu fler gånger? Tyvärr tror jag inte att du har den nivån av seriositet som krävs för den typen av yrken du har funderat på. 

Lycka till i framtiden. 

• Anonym (Humanist)

Att pricka och döma folk för livet är egentligen inte bra. Det är så man odlar utanförskap. 

Att en person gör något dumt som ung ska inte betyda att man utestängs från arbetsmarknaden. Alltfler arbetsgivare vill ha utdrag från belastningsregistret. Inget krav visserligen, men vägrar man ses det som misstänkt och jobbet går till någon annan. Inte undrar på att många fastnar i kriminalitet. Ibland verkar det nästan som att samhället vill att folk ska fastna i droger och kriminalitet. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-27 12:55:11 följande:

Att pricka och döma folk för livet är egentligen inte bra. Det är så man odlar utanförskap. 

Att en person gör något dumt som ung ska inte betyda att man utestängs från arbetsmarknaden. Alltfler arbetsgivare vill ha utdrag från belastningsregistret. Inget krav visserligen, men vägrar man ses det som misstänkt och jobbet går till någon annan. Inte undrar på att många fastnar i kriminalitet. Ibland verkar det nästan som att samhället vill att folk ska fastna i droger och kriminalitet. 

Ja fy för straff för den som bryter mot lagen. 
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-07-27 13:23:58 följande:
    Ja fy för straff för den som bryter mot lagen. 
    Straff är något annat. Det kan vara böter eller fängelse. Att inte kunna få ett jobb är ju per definition inget straff, även om det indirekt blir det. I vissa fall säkert värre än lite dagsböter för en lindrig förseelse. 
  • Anonym (morallagstiftning)

Själva användandet av narkotika borde inte vara straffbart, bara innehav och försäljning, samt narkotikapåverkad bilkörning. Att användande av narkotika är straffbart är en svensk specialitet som inte finns i andra länder, det är tom. olagligt för en svensk att använda narkotikaklassade preparat utomlands.

Vi är verkligen kompromisslösa på den punkten, svensk morallagstiftning när den är som värst. Och låt oss då glömma att vi samtidigt har den högsta narkotika relaterade dödligheten per capita i Europa.

• nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:05:16 följande:

Hej!

Domen är synlig i brottsregistret i 5 år. Använd den tiden att avhålla dig från droger och jobba mot dina mål.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär