• nihka

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:05:16 följande:
    En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

Domen är synlig i brottsregistret i 5 år. Använd den tiden att avhålla dig från droger och jobba mot dina mål.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-28 13:08:09 följande:
    Vissa saker hänger med längre än fem år. 
    Hur länge är man kvar i belastningsregistret? För ringa narkotikabrott kan man dömas böter eller fängelse i högst 6 månader (2§ NSL). Fängelse försvinner ur registret efter 10 års tid (17§ 1p Lag (1998:620) om belastningsregister) och böter efter fem års tid (17§ 9p Lag (1998:620) om belastningsregister)
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-28 14:39:05 följande:
    Efter frigivning och det kan gå lång tid mellan åtal, straff och verkställighet. 
    Nu har TS redan fått sin dom/strafföreläggande och detta syns i belastningsregistret i 5 år.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-29 22:53:08 följande:
    Ja, men hade det varit fängelse hade det varit 10 år efter frigivning. Att vara utestängd från arbetsmarknaden i 5 eller 10 år gör det inte jätteenkelt att komma tillbaks. Den första frågan lär ju bli vad vederbörande sysslat med senaste åren och det blir ett jätteglapp i CVet. Många kommer aldrig tillbaks. En gång kriminell - alltid kriminell. Allt syns förresten numera i offentliga register som MrKoll och liknande. 
    Fast nu är det 5 år som gäller för TS. Under tiden kan hon studera eller jobba med annat än sådant som kräver fullt utdrag ur belastningsregistret. Det syns bara för de som är beredda att betala för det.

Nej, man kan välja en väg bort från kriminalitet.

Sedan har TS bara testat tyngre droger två gånger och hade turen att åka dit andra gången. Nu har hon chansen att vakna upp till vad hon håller på med och välja en annan väg. Annars hade det högst troligt blivit en tredje gång och en fjärde...

Se det som och ta tillvara på den här chansen TS!
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:57:36 följande:
    Jag är här. Undrade du något?

Jag startade tråden i hopp om att få stöd men de flesta verkar tycka jag är pesten själv. Jag har aldrig sagt att jag gjort rätt men ville uppmärksamma känslan av att vara stämplad, kanske även varna om det och bolla lite idéer för att få en mer positiv syn på framtiden igen. 
    Varför gör du inte det då? Alltså bollar lite idéer med de som inte tycker du är pesten själv.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-30 16:45:26 följande:
    Stämmer inte. Allt syns. Vill man läsa domar kostar det 100-200 spänn, men för att se om någon förekommer så är det helt gratis. Tror inte det finns en enda rekryterare som inte slår i de här registren. Att förekomma i belastningsregistret för narkotikabrott tror jag gör det rätt svårt att få en anställning. 
    Nej. Allt syns inte. Om du slår i Lexbase får du reda på om någon är förekommande eller inte utan att det kostar något. Om du går in på Mrkoll måste du betala för att se om någon är förekommande.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-31 09:56:41 följande:
    Alldeles oavsett lär 99% av alla arbetsgivare kolla upp en person i dessa register innan de anställer. 

Högst troligt får vederbörande aldrig veta något, utan det kommer heta att tjänsten gått till annan sökande. Blir i praktiken ett arbetsförbud. 
    Nej, arbetsgivare sitter oftast inte och slår i en massa register utan har som regel och rutin att man inför nyanställning får lämna utdrag ur belastningsregistret. Beroende på verksamhet kommer olika domar och strafförelägganden att synas i detta utdrag. Ts kan välja att söka jobb där hennes dom inte nödvändigtvis påverkar hennes utsikter till anställning. Hon kan också använda sitt kontaktnätverk när hon letar jobb eller starta eget. Vidare kan hon studera.

Visserligen har mängden alternativ krympt med domen, men det finns alltid möjligheter för den som vill lägga om kursen.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-07-31 20:20:28 följande:
    Jag känner en del HR folk och det är bland det första man gör efter genomgång av CVn. Det är så lättillgängligt, så det vore direkt tjänstefel att inte göra det. 

Det påverkar så gott som alla anställningar, oavsett yrke. Undantaget är väl möjligen om man väljer att starta eget. 

Det här med att "lämna utdrag" är lite förlegat. I praktiken lämnas alltid uttdrag, men den arbetssökande får aldrig veta. 
    Nej, det är inte alls "förlegat" utan vissa verksamheter omfattas av obligatoriskt registerkontroll enligt lag exempelvis:

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/registerkontroll

Och ringa narkotikabrott omfattas inte:

polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-01 10:15:21 följande:
    Jag menade att det är en förlegad syn, att man enbart syns om man på eget bevåg begär ett utdrag för att lämna in om man exempelvis söker ett jobb inom omsorg. 

Det tar en arbetsgivare bara några minuter att själva köra den här kontrollen. Allt är offentligt vad gäller domar och strafförelägganden.
    Nu följer de lagen vilket du väl tyckte var viktigt. Fast på eget bevåg är det inte riktigt då man åläggs att lämna in utdraget för att komma i fråga för anställning.

Själv tycker jag det är en förlegad syn att straffa ut människor på livstid som halkat snett tidigt i livet. Finns det vilja till förändring finns det alltid möjligheter att räta upp kursen.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-01 18:39:46 följande:
    Man har väl ändå sökt jobbet på eget bevåg och då vet man ju vad som gäller?

Om synen är förlegad att straffa ut människor från arbetsmarknaden vet jag inte. Konstaterar bara att det är så det fungerar. De flesta tycker nog att folk ska få en andra chans, men "inte här". 

Finns man i registren kan det vara jävligt svårt av de anledningar jag nämnt.
    Tycker verkligen man kan diskutera om de här uppgifterna ska vara offentliga för envar att ta del av. Vad tycker du? 
    Det är inte alls säkert man känner till. Du gjorde det ju inte.

Nej alla tänker inte så och det gäller att hitta de som inte gör det.

Det tycker jag. När man vet kan man ta ställning.
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär