• Agda90

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:37:55 följande:
    Jag är 19 och i min årskull, framförallt i det området jag kommer från, är det väldigt vanligt att man provar droger oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. Faktiskt vanligare än alkohol. Droger är mer normaliserat i den yngre generationen. Det är olyckligt, men det är så det är. 
    Så bara för att alla andra gör det var du också tvungen att göra det?
    Man har ett ansvar. Vill man arbeta med något där det krävs att man är ostraffad får man se till att inte bruka droger. Sjukt enkel logik. 

Du fattade ett beslut att knarka, du åkte dit och nu får du stå för konsekvenserna. Handling och konsekvens.
  • Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 07:43:00 följande:

"Som vuxen ansvarar du för ditt liv".

Men du får inte bruka någon drog som inte staten tjänar pengar på eller som läkemedelsverket inte har accepterat för att de får allt mindre i sina redan överfyllda kassor då. 

Hur var det med att var o en är ansvariga för sitt egna liv nu igen? Klarar man bruka droger och sköta sitt arbete så ska man ju få göra det. Något annat är bara löjligt.

Dock tycker jag att det var bra att ts åkte dit. Tycker droglagarna i Sverige är helt uppåt väggarna fel. Men värre än så är att ha hycklare med makt som ju ts trodde att hon kunde bli. 

Så om en förskolelärare är hög för att hen har rökat på så är det ok så länge personen kan sköta sitt jobb?
    Eller om någon snortar en lina och sedan ska ta köra en tung grävmaskin är det ok så länge personen klarar av att göra det?
  • Agda90
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:57:36 följande:
    Jag är här. Undrade du något?

Jag startade tråden i hopp om att få stöd men de flesta verkar tycka jag är pesten själv. Jag har aldrig sagt att jag gjort rätt men ville uppmärksamma känslan av att vara stämplad, kanske även varna om det och bolla lite idéer för att få en mer positiv syn på framtiden igen. 
    Om du hade tagit ansvar och stått för det du har gjort då hade du kunnat få stöd från mig. Men du gråter över att du har åkt fast och fått ditt liv förstört. 
    Jag är enormt emot droger och eftersom du mest tycker synd om dig så kan jag inte känna sympati.

Skaffa dig lite ryggrad, stå för det du har gjort!
  • Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 10:24:57 följande:

Som sagt så länge dom klarar av att sköta sitt arbete.

Ex 2 du gav sker ju i princip redan fast det går under adhd "medicin" o att man sväljer det istället.

Skillnaden är att adhd medicin är inte till för att speeda upp en person utan hjälpa hen att fungera, så som vi menar är, normalt i samhället. 

Och nej, jag vill inte ha en knarkare i närheten. Så jag vill gärna ha kvar lagarna och gärna att de skärps!
  • Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-08-03 10:59:57 följande:

Du har knarkare överallt.

Slår vad om att du dricker kaffe dagligen, säkert flera koppar dessutom. 

Slår även vad om att du äter mat med socker i.

Slår även vad om att du har många i din omgivning som antingen röker cigg, dricker alkohol eller isvattenbadar.

Socker, alkohol samt isvattenbadning förändrar dem alla en personen sinnestillstånd. 

Du har en hycklare av rang. Var o en äger sin egna kropp. Fast det är inte sant. Kanske man skulle implentera lite fler lagar så att ingen likt dig kan sitta o hyckla, så att vi alla är oberättigade att få göra som vi vill med våra egna kroppar? Kanske låter bra tycker du?

Varför inte förbjuda kaffe, isvattenbad, bastu, glass o socker, träning? 

Allt kan du knarka på. Något så enkelt som glass förändrar sinnestillståndet. Kolla bara på alla barn. Oftast gnälliga o otåliga tills de får en glass... då rusar lycko endorfiner i huvudet på dom. Det kan räknas som knark det med då det förändrar ex ungen till en annan sinnesstämning / sinnestillstånd.

Den där dyra tavlan du säkert har hängandes målades säkert utav en fransk snubbe som dragit en lina innan han måla den. Du är bullshit, du vill kontrollera alla andra så du får som just DU vill. Sen att det i grunden handlar om korruption.. det skiter du i. Sålänge du får göra vad du vill med din kropp som du gillar o så länge du kan kontrollera att andra omkring dig inte heller gjort något som du inte hade gillat att göra själv.

Vet du, sådana som dig är bara fega små narcissister och inget annat.

Ärligt talat sådana människor likt dig är bara så jävla tragiska. Hade varit en sak om det faktiskt var skadligt för individen i sig. Men de droger som de flesta faktiskt vill åt är oftast klassade som MINDRE farliga än alkohol dessutom. Så hela skiten är både korrupt och löjligt. Fler dör av alkohol och trafikolyckor än ex cannabis. Men du ogillar cannabis brukare och smutskastar dom än hellre än mer och kallar dom säkerligen för missbrukare istället. Allt för att slicka din egna skrynkliga röv och lyfta dig själv o tro att du är något. Patetiskt.

Wow vad agressiv du är, vad är du hög på?

Socker har jag inte ätit på 10 år. Vet att det är mer beroende framkallande än heroin. Slutade dricka kaffe för flera år sen.

Jag är fullt medveten om att man kan bli hög på en hel del. Men jag vill inte ha människor i min närhet som är höga. Det är MITT val och har inget med korruption att göra. 

Föreslår att du kollar upp var narcissist är för något för jag är så jäkla långt ifrån det du kan komma.

Knarka du på om du vill, det är ditt val. Men om någon inte vill ha dig i sin närhet för att du är hög får du acceptera. 

Den patetiska här är inte jag, snarare du. Och sjukt otrevlig dessutom
  • Agda90
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
    Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
    På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!

Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning. 
    Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer. 

Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
    Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger. 

Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!! 
    Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen. 

Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb. 

För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker. 
    Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
    Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt. 
  • Agda90
    nihka skrev 2023-08-08 00:51:24 följande:
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
    Jo, jag vet en missbrukare som fick jobb inom it företag. Min vän bannade sig länge för att han gett missbrukaren en chans. Han kom inte till jobb när han skulle, sjukade sig stup i kvarten för att knarka. Och det hamnade på arbetsgivaren att bekosta rehab för han kunde inte sägas upp pga sitt missbruk. Min vän kommer aldrig mer att anställa någon med missbruksproblematik. 

Så även om det går att få jobb är det inte så lätt och många arbetsgivare drar sig för det för det innebär en enorm kostnad. 
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 08:46:52 följande:
    Förstår resonemanget, men samtidigt kan det ju ge att ni missar bra personal. Ni skulle välja bort en 35-åring nykterist som fällts för ringa narkotikabrott när hen var 18-19 och varit ren sen dess, som fick ett wake up call då och sen dess skapat ett tryggt liv och aldrig rör vare sig narkotika eller alkohol nu. Men anställa någon som helgdricker och gärna partar till det bara personen är nykter på måndagen.
    Har du en lastbil som kostar 1,5 milj så sätter du inte vem som helst bakom ratten. 
    Och nej, jag hade inte anställt någon som partajar hejvillt på helgerna heller. 

Om jag hade anställt en 35 åring som varit nykter sedan hen var 18-19, vet inte. Det beror på personen ifråga. Har man bytt ut alkoholmissbruket mot ett annat beroende så nej, då hade jag inte anställt. Har personen däremot arbetat med missbruksprolematiken så hade jag kunnat tänka mig det. Beroende behöver inte vara något man använder en olaglig substans för, det kan vara matmissbruk och det kan vara träning t.ex. 
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:20:42 följande:
    Saken är ju att personen som festar på helgerna inte lär berätta för dig om det vid en arbetsintervju. Vet om personer som festade så hårt varje AW att de somnade på kontoret, inte fick komma in på utestället de gick till sen pga berusningsnivå osv. Varje AW. Men det syntes ju inte när de sökte jobb.

Så du skulle inte anställa någon som varit nykter sen 18-19 om den tränar regelbundet? (Nu drar jag det här lite, men saker är sällan enkla i verkligheten).
    Du överdriver. Att träna regelbundet ca 4 gånger i veckan är en sak. Men att vara ute och säg springa varje morgon och varje kväll och på helgerna dra till gymmet och springa varje morgon och varje kväll låter osunt och låter mer som att man har bytt "drog". 
    Jag har sett just detta på nära håll hos en anhörig. Gick från matmissbruk till att skära sig själv, till att missbruka träning, till att bli alkoholist till att försöka begå självmord. Så jag var försiktig av flera anledningar. 

Jag är ingen expert på området och självklart säger inte en person på en anställning att de super skallen i bitar under helgerna. Någonstans får man lita på cv´t man får, referenserna man tar och magkänslan man får vid en intervju. Men skulle en chaufför somna bakom ratten så är det tusen gånger värre än att somna vid ett skrivbord. Konsekvenserna kan bli katastrofala för chauffören för omgivningen och för mig som drev företaget. 

Jag är väldigt glad att vi avvecklade åkeri verksamheten. 
  • Agda90
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-08-08 09:52:33 följande:
    Nej, jag överdriver inte men jag ställer dig genuina frågor som man kan behöva möta i en rekryteringsprocess.

Du har dina erfarenheter, och jag har sett annat. Ingetdera är fel utan verkligheten är komplex. Den som springer regelbundet kan vara den bästa personen du får tag i. Den lär för övrigt inte heller berätta för dig vid en intervju om sin träning mer än att träning är viktigt för personen - och det är det ju för oss alla. 

Det jag menar är att det finns ett enormt mörkertal av människor med osunda relationer till olika form av beroende men som inte kommer synas på ett CV eller intervju. Har mött så många i olika roller under min yrkesbana. Ibland tänker jag att det nästan är en norm, särskilt med alkohol, i Sverige. Och det syns inte vid en intervju. 
    Verkligheten är verkligen komplex. Det har du rätt i. Och anställningsintervjuer är inte lätta att göra. 

Vad folk berättar på en anställningsintervju är ju en sak. Det är min uppgift som intervjuare att ställa frågor och dra slutsatser utifrån svaren. 
    Mörkertal finns inom precis allt. 

Det du skriver med norm med alkohol är ett typiskt exempel. Jag förstår inte behovet av att bli full varje helg. Det är inte hälsosamt, det ger inget (mer än huvudvärk och illamående) och är dyrt. För att vara landet lagom så är det väldigt många som drar åt de extrema hållen. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär