Inlägg från: Anonym (Humanist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Humanist)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

nihka skrev 2023-08-01 11:16:30 följande:
    Nu följer de lagen vilket du väl tyckte var viktigt. Fast på eget bevåg är det inte riktigt då man åläggs att lämna in utdraget för att komma i fråga för anställning.

Själv tycker jag det är en förlegad syn att straffa ut människor på livstid som halkat snett tidigt i livet. Finns det vilja till förändring finns det alltid möjligheter att räta upp kursen.
    Man har väl ändå sökt jobbet på eget bevåg och då vet man ju vad som gäller?

Om synen är förlegad att straffa ut människor från arbetsmarknaden vet jag inte. Konstaterar bara att det är så det fungerar. De flesta tycker nog att folk ska få en andra chans, men "inte här". 

Finns man i registren kan det vara jävligt svårt av de anledningar jag nämnt.
    Tycker verkligen man kan diskutera om de här uppgifterna ska vara offentliga för envar att ta del av. Vad tycker du? 
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-01 20:18:25 följande:
    Det är inte alls säkert man känner till. Du gjorde det ju inte.

Nej alla tänker inte så och det gäller att hitta de som inte gör det.

Det tycker jag. När man vet kan man ta ställning.
    Vad är det jag inte känner till menar du? Tycker själv att jag är tämligen välinformerad om vad som går att få fram ur offentliga register och vilka tjänster som finns tillgängliga. Däremot visste jag inte att mrkoll.se ändrat så att man måste betala för att se om någon förekommer i registren. Tidigare var det gratis och betala behövde man först göra om man ville läsa dom. 

För en potentiell arbetsgivare är det peanuts och kontroll mot registren görs på rutin. En felrekrytering är oftast oerhört kostsam. Någon hundralapp är det lätt värt för att se om någon är belastad eller inte. En dom gällande narkotika ses inte som någon fjäder i hatten hos någon arbetsgivare. Det ses bara som risk. En risk man helst inte vill ta. 
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-03 15:08:59 följande:
    Att det finns verksamheter som enligt lag är skyldiga att begära utdrag ur belastningsregistret.
    Det har jag känt till länge. Varför har du fått för dig att jag inte känt till det? 

Sedan ska du veta att bara för att vissa är skyldiga att göra bakgrundskontroll, betyder det inte att övriga låter bli. Finns nämligen ingen lag som anger att kontroll inte får göras mot offentliga register.
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-05 09:32:13 följande:
    För att du har fått för dig att det är förlegat när det är högst aktuellt med lagkrav.

Sedan ska du veta att även om TS kommer att ha svårare att landa de jobb inom de områden hon är intresserad av betyder det inte att det kommer bli omöjligt. Finns nämligen ingen lag som anger att man inte får anställa TS.
    Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-05 19:25:54 följande:
    Nej, jag läste inte slarvigt. Det är du som i så fall uttrycker dig slarvigt. Inget ÄR (förlegat) i sammanhanget utan du TYCKER. Och 99% är hittepåstatistik. 

Jag skulle inte kalla TS missbrukare, men jag skulle behöva träffa henne för att ha en chans att kunna avgöra i vilken riktning hon är på väg åt och hon har kanske 3/4 av sitt liv kvar att bygga det åt rätt håll.
    Antingen läste du slarvigt, eller så lider du av taskig läsförståelse och nu kan du inte ens erkänna att du gjort fel. 

Jag har aldrig påstått att det för vissa tjänster inte skulle vara ett lagkrav med registerutdrag från belastningsrdgistret. Det är något som du ljugit ihop.

Däremot är det så att alla domar, förelägganden etc är offentligt för envar att ta del av. Därmed är det så att de allra flesta arbetsgivare gör en sådan bakgrundscheck. Om det sedan är 95%, 99% eller 99,8% som gör denna koll vet vara sig du eller jag, men förändrar inte fakta det minsta. Förekommer man i registren pga narkotikabrott blir det betydligt svårare att få jobb. Det är fakta vare sig du vill eller inte.

Vad du kallar TS är det ingen som bryr sig särskilt mycket om.
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-06 13:39:10 följande:
    Hahaha! Vilket försvarstal bara för att du blir påkommen med att ha
    fel.

Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om dina felaktiga påståenden och aggressiva inlägg heller.
    Ha ha, så jävla ägd du blev din lilla skit! Ha en bra dag! 
  • Anonym (Humanist)
    Agda90 skrev 2023-08-07 08:52:47 följande:
    På frågan om man skulle anställa en missbrukare kan jag som egenföretagare svara: NEJ!

Jag och min man har de senaste 20 åren alltid haft eget, antingen som en bisyssla, eller som huvudförsörjning. 
    Jag har drivit åkeri och min man har drivit olika företag inom it och jobbat med olika typer av installationer. 

Jag hade aldrig under några omständigheter satt en person dömd för något som har med narkotika att göra bakom ratten på en lastbil. ALDRIG! Eftersom jag var den som ägde företaget och hade alla tillstånd för att få lov att ha ett åkeri så hade JAG åkt dit med dunder och brak om en av mina chaufförer hade kört påverkad. Det spelar ingen roll för mig om man har gjort något när man var "ung och dum" eller vid något enstaka tillfälle eller när man var 30+. Jag hade aldrig anställt en sådan person. Risken att man tar "något" är på tok för hög och konsekvenserna är ödesdigra. Jag har haft en chaufför som råkade ut för en olycka och totalkvaddade lastbilen. Att han kom ur den olyckan utan en skråma är ett under. Olyckan var inte hans fel han fick rädda sig när han fick möte på fel sida vägen - en alkoholpåverkad snubbe som tyckte att det var klokt att sätta sig bakom ratten!
    Dessutom hade jag aldrig velat chansa och riskera andra människors liv genom att sätta en person bakom ratten som kanske kan tänka sig ta droger. 

Min man hade inte anställt av den anledningen att han har extremt höga krav på hur arbetet ska utföras. Det ska vara så perfekt det kan vara för kunden punkt! Vissa jobb gjordes på skolor. Inte att han skickar en person dömd för ringa narkotikabrott till en skola!! 
    Man vill inte heller ta risken att stå där en måndag med en kalender full av uppdrag så dyker anställda inte upp för att man har knarkat hela helgen. 

Sen för att summera det hela har både jag och maken noll tolerans när det kommer till narkotika. Alkohol har vi nolltolerans på under arbetstid samt att man kommer inte bakis till jobb. 

För oss har det varit extremt viktigt att göra ett bra jobb och att personalen inte utsätter sig själv eller andra för risker. 
    Som arbetsgivare har man dessutom ganska stora skyldigheter att rehaba personal med missbruk. Som småföretagare är man inte sugen på att ge sig in i det .
    Så vet vi att någon är dömd med något relaterat till droger blir det ett stort fett nej direkt. 
    Tror de flesta resonerar ungefär likadant. Det gör det också mycket svårt att få jobb om man blivit dömd för något.
  • Anonym (Humanist)
    nihka skrev 2023-08-08 00:51:24 följande:
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
    Det är ingen som är intresserad av dina löjliga anekdoter rörande dina pundarkompisar. Fakta talar för sig självt. Dömda brottslingar har betydligt svårare att få jobb än ostraffade. 
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Nån annans fel) skrev 2023-08-08 14:58:04 följande:
    Min erfarenhet är att referenser är MYCKET viktigare än utbildning, betyg, etc. Också att det är ett mycket viktigt komplement till intervjuer.

Efter att ha rekryterat i 30 år så är jag för min egen del helt övertygad att personliga egenskaper är mycket viktigare än all utbildning, och viktigare än allt annat.
    Det bästa (enda?) sättet att få en bild av en sökandes personliga egenskaper är genom referenser. Inget annat har visat sig vara bättre och viktigare än referenser.
    Självfallet måste man granska de referenser som den sökande själv tillhandahåller och i många fall måste man skaffa andra referenser.

Jag skrev ju också att:
    Självfallet måste jag se till att jag får in referenser som är kvalitativt bra och pålitliga.
    Hittills har jag alltid fått reda på om det finns något osunt, t ex något beroende oavsett vad, genom att vara noga med att ta och bedöma referenser.

Vad menar du skulle kunna vara bättre för dig än referenser när det gäller att få reda på t ex något osunt, något beroende, eller något annat personligt problem som kommer att påverka individens yrkesutövning?

Om du vill få reda på att någon brukar alkohol på sådant sätt att den inte brukar kunna köra dagen efter, hur ska du få reda på det på ett bättre sätt än genom referenser?

Min erfarenhet är att jag alltid brukar få reda på sådant genom pålitliga referenser. 
    Om kulturen är sådan, vilket gör att jag inte kan lita på den sökandes referens, så ser jag självfallet till att skaffa mig andra referenser än de som den sökande tillhandahåller. Det är ju en självklarhet.
    Jag vet i vart fall inget bättre sätt att få reda på det. Vet du ett bättre sätt?
    Referenser går ju inte att lita på. Helt värdelöst skulle jag säga. Söker du jobb använder du ju av "snälla" referenser. Är också relativt vanligt att arbetsgivare talar gott om personer de vill bli av med. Folk är ju inte direkt korkade.
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Nån annans fel) skrev 2023-08-08 15:50:37 följande:
    Du och jag ser helt olika på själva grunden.
    När jag rekryterar någon så har jag alltid och främst kundnytta för ögonen.

Min erfarenhet är att personliga egenskaper är helt avgörande för om en sökande på sikt kommer att kunna göra god kundnytta eller inte.

Att sökanden har formella papper på att den har genomgått någon typ av utbildning, oavsett vilken, har visat sig ha väldigt lite att göra med om den individen kommer att kunna leverera nytta för kunden.
    I min värld är det alltid kunden som betalar de anställdas löner, liksom verksamhetens alla övriga kostnader, liksom även vinsten i de fall som det är ett vinstdrivande företag.
    Det är aldrig arbetsgivaren som betalar lönen utan det är alltid kunden som betalar.
    Även i de fall där skattebetalarna är kunden.

Kunden är aldrig beredd att betala för någon särskild utbildning utan kunden betalar enbart för leveransen.
    I vissa fall behövs en utbildning för att kunna utföra leveransen, men det är ändå leveransen som kunden betalar för.
    Om du går till dig själv så är du inte beredd att betala mer för en vara eller en tjänst för att den som levererar har extra lång utbildning, du är bara beredd betala för den leverans som du får.

Enligt min erfarenhet är det mycket bättre att anställa en relativt lågt utbildad med rätt personliga egenskaper även i de fall det innebär att man måste investera i betydande internutbildning,
    än att anställa någon högutbildad men som inte förstår begreppet kundnytta, som ofta inte förstår att det är kunderna som betalar lönen.

Som kund skulle jag önska att det i princip alltid skulle vara prestationslön. Att fast timlön och månadslön inte skulle existera. Den anställde som levererar mer nytta till mig som kund borde få mer betalt än den som levererar mindre nytta till mig som kund (oavsett utbildning eller antal tjänsteår).
    Om någon inte skulle göra någon nytta alls för mig som kund så vill jag inte betala mina pengar till dennes lön.

Sedan har vi ett välfärdssystem i Sverige som fungerar (det fungerade förr i tiden...) för att ta hand om den mycket lilla del av individer som av en eller annan orsak inte klarar av att göra kundnytta. Men det är ju en helt annan sak.
    Låter som total idioti i mina öron. Vilken jävla "kundnytta"? 

Låter inte som du jobbar med att rekrytera vare sig hjärnkirurger, ingenjörer, ekonomer eller jurister i vart fall. Snarare folk till kassalinjen på Mc Donalds. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Humanist)
    Anonym (Nån annans fel) skrev 2023-08-09 21:01:47 följande:
    Alla kunder, alla skattebetalare, alla konsumenter är endast beredda betala för kundnytta.
    En hjärnkirurg ska självfallet inte ha jobbet om han inte klarar av att leverera kundnytta, inte klarar av att vara nyttig för patienten/kunden, inte klarar av att göra nytta genom att utföra lyckade operationer.
    Samma gäller självfallet i ännu högre grad för ingenjörer, ekonomer eller jurister. Om de inte levererar nytta för den betalande kunden så har de inget jobb, eller ska åtminstone inte ha något jobb.

Det gäller nog även i kassalinjen och i s k enklare jobb, även om det i många sådana fall finns automatiserade system som gör att nyttan för den betalande kunden blir ungefär densamma, alldeles oavsett.
    Men jag hoppas du klarar att förstå att utan nöjda kunder, utan betalande kunder, utan att leverera kundnytta, så upphör Mc Donalds, liksom alla andra företag, att ens existera eftersom kunder/konsumenter slutar att lägga sina pengar där.

Har du ens gått ut grundskolan? Om du inte klarar av att förstå ens något av innebörden i ett så grundläggande begrepp som kundnytta så Googla gärna, t ex "vad är kundnytta?" innan du skriver ditt nästa inlägg.
    Skulle gissa på att jag har väldigt många fler högskolepoäng än vad du har. Antagligen har jag dessutom fler yrkesår än vad du har levnadsår. 

I mitt yrke skulle ingen utan mångårig utbildning klara av jobbet. Vi har heller inga "kunder" i någon bemärkelse, men folk skulle märka om vi försvann. Det kan jag lova dig. 

Det låter som du jobbar inom dagligvaruhandel eller inom något enklare serviceyrke. 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär