• nihka

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Anonym (Humanist) skrev 2023-08-02 21:57:49 följande:
    Vad är det jag inte känner till menar du? 
    Att det finns verksamheter som enligt lag är skyldiga att begära utdrag ur belastningsregistret.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-04 21:58:33 följande:
    Det har jag känt till länge. Varför har du fått för dig att jag inte känt till det? 

Sedan ska du veta att bara för att vissa är skyldiga att göra bakgrundskontroll, betyder det inte att övriga låter bli. Finns nämligen ingen lag som anger att kontroll inte får göras mot offentliga register.
    För att du har fått för dig att det är förlegat när det är högst aktuellt med lagkrav.

Sedan ska du veta att även om TS kommer att ha svårare att landa de jobb inom de områden hon är intresserad av betyder det inte att det kommer bli omöjligt. Finns nämligen ingen lag som anger att man inte får anställa TS.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
    Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat. 

Skulle du själv vilja anställa en missbrukare? 
    Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
    Nej, jag läste inte slarvigt. Det är du som i så fall uttrycker dig slarvigt. Inget ÄR (förlegat) i sammanhanget utan du TYCKER. Och 99% är hittepåstatistik. 

Jag skulle inte kalla TS missbrukare, men jag skulle behöva träffa henne för att ha en chans att kunna avgöra i vilken riktning hon är på väg åt och hon har kanske 3/4 av sitt liv kvar att bygga det åt rätt håll.
  • nihka
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-05 09:41:37 följande:
    Tyvärr är det ju så, man kan dock hoppas att de har subt förnuft och väljer bort narkomaner och missbrukare. 
    Nej, det finns verkligen ingen lag som förhindrar TS från att jobba.
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:37:55 följande:
    Jag är 19 och i min årskull, framförallt i det området jag kommer från, är det väldigt vanligt att man provar droger oavsett hur ens liv ser ut i övrigt. Faktiskt vanligare än alkohol. Droger är mer normaliserat i den yngre generationen. Det är olyckligt, men det är så det är. 
    Jo, det är tyvärr så det ser ut, men se till att bli en del av den tillfälliga statistiken och få med dig några av dina kompisar som ännu inte åkt dit innan det är för sent för dem.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-06 12:47:52 följande:
    Antingen läste du slarvigt, eller så lider du av taskig läsförståelse och nu kan du inte ens erkänna att du gjort fel. 

Jag har aldrig påstått att det för vissa tjänster inte skulle vara ett lagkrav med registerutdrag från belastningsrdgistret. Det är något som du ljugit ihop.

Däremot är det så att alla domar, förelägganden etc är offentligt för envar att ta del av. Därmed är det så att de allra flesta arbetsgivare gör en sådan bakgrundscheck. Om det sedan är 95%, 99% eller 99,8% som gör denna koll vet vara sig du eller jag, men förändrar inte fakta det minsta. Förekommer man i registren pga narkotikabrott blir det betydligt svårare att få jobb. Det är fakta vare sig du vill eller inte.

Vad du kallar TS är det ingen som bryr sig särskilt mycket om.
    Hahaha! Vilket försvarstal bara för att du blir påkommen med att ha
    fel.

Det är ingen som bryr sig särskilt mycket om dina felaktiga påståenden och aggressiva inlägg heller.
  • nihka
    Anonym (Hej) skrev 2023-07-30 06:30:37 följande:
    Är det rimligt att man ska vara kriminell resten av livet för några misstag under ungdomstiden?
    Nej, verkligen inte.

Du är 19 år och har gott om tid att vända på utvecklingen. Om du tar den här chansen som du faktiskt har fått genom att du åkte dit och fick hjälp med att vakna upp till vad du håller på med kan du nå dina mål - även om det tar lite längre tid.

Men då måste du förstås ta fullt ansvar för vad du har gjort och för all framtid avstå från att ta droger. Är du beredd att göra det?
  • nihka
    nihka skrev 2023-08-06 13:54:48 följande:
    Nej, verkligen inte.

Du är 19 år och har gott om tid att vända på utvecklingen. Om du tar den här chansen som du faktiskt har fått genom att du åkte dit och fick hjälp med att vakna upp till vad du håller på med kan du nå dina mål - även om det tar lite längre tid.

Men då måste du förstås ta fullt ansvar för vad du har gjort och för all framtid avstå från att ta droger. Är du beredd att göra det?
    Förutom dödlig utgång glömde jag att nämna de negativa konsekvenser i form av avtrubbing och inte minst aggressioner som droganvändning kan få för psyket.

Se dig omkring och välj hur du vill utvecklas och vilka negativa och aggressiva krafter du inte ska lyssna på.

Lycka till!
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-07 23:27:38 följande:
    Tror de flesta resonerar ungefär likadant. Det gör det också mycket svårt att få jobb om man blivit dömd för något.
    Vad du tror är inte intressant.

Det är svårare men inte alls omöjligt. Säkerhetsklassade jobb och bemanningsföretag går bort, men jag känner till personer som har dömts för just ringa narkotikabrott som fått anställning inom exempelvis IT och restaurang. Alla människor är inte så kategoriska.
  • nihka
    Anonym (Humanist) skrev 2023-08-08 03:41:32 följande:
    Det är ingen som är intresserad av dina löjliga anekdoter rörande dina pundarkompisar. Fakta talar för sig självt. Dömda brottslingar har betydligt svårare att få jobb än ostraffade. 
    Och det är inte heller någon som tror att personer med aggressionsproblem och gedigen erfarenhet av rättsväsendet rekryterar någon.

Nu var det inte mina vänner utan personer jag hade kännedom om i en professionell kapacitet om du har någon erfarenhet av det. TS är utifrån vad hon har berättat inte missbrukare/pundare även om det verkar ge dig stort nöje att inbilla dig det.
  • nihka
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-08 09:45:02 följande:
    Klart det är intressant vad folk på forumet tror och tycker. 
    Är du på riktigt så ignorant att det du anser att bara du får tycka och tro? 

Jag hör stöveltramp, du är obehaglig med din bruna retorik. 
    Nej, det är inte intressant vad folk tror och presenterar som fakta. Åsikter kan man ha med de är inte fakta och de är inte statistik.
  • nihka
    Agda90 skrev 2023-08-08 08:39:51 följande:
    Jo, jag vet en missbrukare som fick jobb inom it företag. Min vän bannade sig länge för att han gett missbrukaren en chans. Han kom inte till jobb när han skulle, sjukade sig stup i kvarten för att knarka. Och det hamnade på arbetsgivaren att bekosta rehab för han kunde inte sägas upp pga sitt missbruk. Min vän kommer aldrig mer att anställa någon med missbruksproblematik. 

Så även om det går att få jobb är det inte så lätt och många arbetsgivare drar sig för det för det innebär en enorm kostnad. 
    Ja, det finns naturligtvis de som går åt det hållet också. Tretton till sexton procent av alla gymnasieungdomar år 2 har testat droger någon gång och alla de blir inte narkomaner.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning/narkotikabruket-och-utvecklingen/narkotikabruk-bland-unga/
  • nihka
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-08 22:38:53 följande:
    Du skrev tror. 
    Du vrider och vänder på allt så att det ska passa din egen agenda. 
    Skärpning. 
    Precis. Varken "de flesta", "99%" eller någon annan hittepåstatiskt man tror är fakta är intressant.

Om något fortfarande är oklart kan jag förklara igen.
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär