Anonym (Humanist) skrev 2023-08-05 10:45:54 följande:
Då läste du slarvigt. Det som är förlegat är synsättet. Dvs, att arbetsgivare bara känner till belastningsregistret om den arbetssökande själv inkommer med ett intyg. Då alla domar, Strafförelägganden m.m. är offentligt känner de flesta arbetsgivare till allt ändå. 99% av alla arbetsgivare lär ju själva kolla upp vilka de anställer. Fullständigt naivt att tro något annat.
Skulle du själv vilja anställa en missbrukare?
Eller bedömer du att det finns utökad risk för att det kommer påverka negativt på arbetsprestation, sköta tider, ordning och reda osv? När du samtidigt kan välja någon av de 20 andra som också sökt jobbet, som inte har en historik av missbruk och domar på sig...
Nej, jag läste inte slarvigt. Det är du som i så fall uttrycker dig slarvigt. Inget ÄR (förlegat) i sammanhanget utan du TYCKER. Och 99% är hittepåstatistik.
Jag skulle inte kalla TS missbrukare, men jag skulle behöva träffa henne för att ha en chans att kunna avgöra i vilken riktning hon är på väg åt och hon har kanske 3/4 av sitt liv kvar att bygga det åt rätt håll.