• Anonym (Less)

Trött på de här livet

Ensamstående Mamma med barn o alldeles för mkt skulder. Små skulder..Ikea, ellos, klarna typ
    Jag jobbar heltid. Med bidrag får jag ut 30.000:- men klarar mig knappt. Jag har bett banken om lån för att lösa alla skulder men dom säger nej. 

Med hyran är räkningar på strax över 20.000kr
    Jag orkar inte mer alltså. Jag orkar inte kämpa mer. Vill helst bara dö. Har inga vänner heller, inget förhållande, ett ensamt jobb. 

Livet är ett evigt jävla kämpande för ingenting!!!!

• Svar på tråden Trött på de här livet
  • Anonym (Extrajobb?)
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 09:43:34 följande:
    Nej jag har nog med bil lånet iaf 300.000 i lån.
    jag får inget lån hos lendo eller ens min egen bank. 
    Hänger inte med riktigt. Har du ett billån på 250.000 på en bil värd 60.000?
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 10:06:29 följande:
    Bilen är inte ens dyr. Säljer jag den får jag 60.000
  • Kvittning
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 09:15:43 följande:
    Alltså det är nog minst 5000kr i onödiga smålån som jag betalar till olika varje månad. Kanske mer. Jag har så. Ångest ang pengar så jag orkar aldrig sätta mig in i de.
    Finns inte utrymme att betala mer på en av dom heller för det har jag inte rpd Med. Förstår Inte att. En bank inte förstår att jag kan ju lätt betala igen ett lån om de ser att jag betalar ju mkt mer i månaden nu ju
    Jätteviktigt att du sätter dig in i lånen. 

Det du måste göra är att födela betalningarna på rätt sätt så att du betalar bort lånen med högst ränta. 

Säg att du har ett lån på 5000 kronor med 15% ränta och ett annat på 1000 kr med 10% ränta pch ett tredje på 7000 med 5% ränta så be om att få amorteringsfritt på de med lägst ränta för att kunna fokusera all amprtering på lånet med högst ränta. När det lånet sedanr avbetalat så fokuserar du på det kvarvarande lånet med högst ränta.

På det sättet minskar dina skulder på snabbast möjliga sätt utan att du betalar mer. 

Finns risk att du sitter med lån där du bara betalar ränta där räntan är riktigt hög och det måste du undvika.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Extrajobb?) skrev 2023-07-30 10:12:31 följande:
    Hänger inte med riktigt. Har du ett billån på 250.000 på en bil värd 60.000?
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 10:06:29 följande:
    Bilen är inte ens dyr. Säljer jag den får jag 60.000
    Nej jag har aldrig skrivit att jag har ett billån på 250.000
  • Anonym (Less)
    Kvittning skrev 2023-07-30 10:31:15 följande:
    Jätteviktigt att du sätter dig in i lånen. 

Det du måste göra är att födela betalningarna på rätt sätt så att du betalar bort lånen med högst ränta. 

Säg att du har ett lån på 5000 kronor med 15% ränta och ett annat på 1000 kr med 10% ränta pch ett tredje på 7000 med 5% ränta så be om att få amorteringsfritt på de med lägst ränta för att kunna fokusera all amprtering på lånet med högst ränta. När det lånet sedanr avbetalat så fokuserar du på det kvarvarande lånet med högst ränta.

På det sättet minskar dina skulder på snabbast möjliga sätt utan att du betalar mer. 

Finns risk att du sitter med lån där du bara betalar ränta där räntan är riktigt hög och det måste du undvika.
    Jo jag förstår men räntan är väl de den är? Alltså om jag vill ha lägre ränta så går väl inte de? Jag har ju sas skrivit på
  • Anonym (Trasan)

Har du haft kontakt med budget-/skuldrådgivare? Det är lite svårt att förstå din ekonomi och dina skulder och låter som att du skulle behöva sätta dig med någon kunnig och reda ut alltihop. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 10:45:40 följande:
    Jo jag förstår men räntan är väl de den är? Alltså om jag vill ha lägre ränta så går väl inte de? Jag har ju sas skrivit på
    Räntan läggs på allteftersom tiden går. Ju snabbare du betalar tillbaka ett lån desto mindre ränta behöver du betala. På lån där räntan är hög kan det göra stor skillnad.

Jag håller med Trasan ovan om att du förmodligen har mycket att vinna på att sätta dig ner med någon kunnig för att få hjälp att gå igenom allt och göra upp en plan. 
  • Wolfdog
    Anonym (Less) skrev 2023-07-30 09:12:46 följande:
    Så klart jag har shoppat. Mycket till barnen. De har krav och de är julklappar o man vill inte va sämsta mamman.
    men ja jag vet de är fel 
    Lägg av med sånt snack. Du har bara inte lärt dig än hur det är meningen att man skall bolla pengar. Det är ingenting som samhället lär en om, och då hamnar man i en massa skuldfällor. Men det är en skill precis som allting annat, så länge man försöker åtminstone och får rätt hjälp, så går det till slut att lära sig massa sånt.

Läs trasans inlägg nu och kolla med kommunen om de har det där.. 
  • Anonym (Japp)

Sätt dig ner och titta på alla lånen, gör en lista på vilka som har högst ränta och hur amorteringarna (avbetalningen) ser ut. sen försök ändra så amorteringen är lägre på de med lägre ränta så du kan öka amorteringen på de med högst ränta för och bli av med ett lån i taget. Detta behöver inte öka dina kostnader i månaden men göra att du snabbare blir av med några av de mindre lånen och då får mer utrymme att jobba ner de andra.

om det är svårt så öppna dig om problemet till en vän som kan hjälpa dig och komma med förslag.

Och, gör dig själv en tjänst och lova dig själv att inte ta lån fler gånger för att lösa problemen kortsiktigt. Nu får planen vara att bli av med detta så du kommer i kapp och sen har normalt svängrum i din ekonomi för fördelsedagspresenter mm.

ett annat alternativ är att faktiskt downsiza och sälja av lite saker för att kunna bli av med några lån. Sälj gamla barnkläder på loppis eller tradera och lägg in alla pengar du tjänar i ett av lånen.

• Wolfdog
    Anonym (Cissi) skrev 2023-07-30 14:41:42 följande:
    Räntan läggs på allteftersom tiden går. Ju snabbare du betalar tillbaka ett lån desto mindre ränta behöver du betala. På lån där räntan är hög kan det göra stor skillnad.
    Exakt. Detta!

Ska man ta ett lån är det bra att ha en plan på hur man ska kunna betala tillbaka allting snabbt också. Går det inte fort så är det något som man i slutändan kommer förlora väldigt många tusenlappar på.. 

Detta är ju inte något som lärs ut till folk öht så.. 
Svar på tråden Trött på de här livet