• Anonym (Sllu)

Pengar framtid

Är dålig på ekonomi o har dålig lön. Är 40 men har under åren sparat o gentat för att få ihop en trygghet. 
    Jag har så dålig koll på va en medelsvensk i samma ålder som mig ska ha sparat vad som är normalt. Jag har nu ca 2milj i fonder o fasträntekonto. Ett hus värt ca 3.7 med 1,5 milj i lån samt en stuga värd ca 2.5 utan lån. Nu är barnen större o jag har svårt att spara men känner mig nöjd o ganska trygg med det jag har även om lönen inte är den bästa.

Har jag mer eller mindre än en medelsvensk? Inga elaka kommentarer om min dåliga koll på vad man ska jag är inte så insatt

• Svar på tråden Pengar framtid
  • Anonym (44)

Tror nog du mycket väl du vet att det du har är rätt bra! 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Sllu) skrev 2023-07-29 09:58:35 följande:
    Pengar framtid

Är dålig på ekonomi o har dålig lön. Är 40 men har under åren sparat o gentat för att få ihop en trygghet. 
    Jag har så dålig koll på va en medelsvensk i samma ålder som mig ska ha sparat vad som är normalt. Jag har nu ca 2milj i fonder o fasträntekonto. Ett hus värt ca 3.7 med 1,5 milj i lån samt en stuga värd ca 2.5 utan lån. Nu är barnen större o jag har svårt att spara men känner mig nöjd o ganska trygg med det jag har även om lönen inte är den bästa.

Har jag mer eller mindre än en medelsvensk? Inga elaka kommentarer om min dåliga koll på vad man ska jag är inte så insatt

Ja, säkert. Skryttråd. 
  • Aniiee

Med tanke på att snitt-40-åringen har typ 80 papp på kontot så kan du säkert räkna ut resten med lillfingret.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Sllu)

Definitivt ingen skryttråd. Jag har en rikigt dålig jämfört med många andra och känt en stress över det. Dock unnat mig nada genom åren för att känna trygghet om jag skulle bli ensamt . Då kan jag kanske leva normalt även om jag har en dålig lön.

• Goneril

Skryttråd alternativt fredagstråd, finns ingen anledning att fästa avseende vid den. 
    Avanza tog fram lite statistik för något år sedan och enligt den ligger en 40 årig mans sparande på ett medelvärde av 559.000.-, medianvärde 187.000..- Kvinnor hade betydligt lägre värden  387.000 resp. 88.000.-.                                             Nu tycker jag personligen att vår tidigare minister Ann Wibbles devis, en årslön på banken, är klokt. ?et ger en trygghet; en möjlighet att lämna ett destruktivt förhållande eller en dålig chef.                 Det som är oroande är att kvinnor inte sparar mer, vilket säkert i viss mån beror på ojämlik fördelning av hemarbetet. Sen får jag nog den uppfattningen att många kvinnor, inte alla, har sämre orientering när det gäller ekonomi, till exempel att lära sig hur aktier och placeringar fungerar. En prenumeration på Dagens Industri kan ofta löna sig. Mitt personliga tips är investmentbolag om man inte är väldigt påläst, samt att passa sig för "dagssländor". 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Sllu) skrev 2023-07-29 14:58:15 följande:

Definitivt ingen skryttråd. Jag har en rikigt dålig jämfört med många andra och känt en stress över det. Dock unnat mig nada genom åren för att känna trygghet om jag skulle bli ensamt . Då kan jag kanske leva normalt även om jag har en dålig lön.

Så du är 40 år, har hus och två barn, en dålig lön men ändå lyckats spara ihop 2 miljoner, samt 1,5 som du lagt in i huset. Ja, där ser man. 
  • Anonym (Sllu)
    Anonym (Oj) skrev 2023-07-29 16:39:44 följande:
    Så du är 40 år, har hus och två barn, en dålig lön men ändå lyckats spara ihop 2 miljoner, samt 1,5 som du lagt in i huset. Ja, där ser man. 
    Japp jobbat sedan jag var 18 inte rest utomlands eller unnat mig massa. Blev uppsagd från jobb med 1års lön men fick nytt under tiden. Jag har verkligen kämpat sedan jag var 18 o sparat allt jag kunnat. Huset har vi betalt av 700000 på o det har gått upp 1milj ca. Jag menar inte alls att skryta ingen vet ju ändå vem jag är. Jag har alltid haft en oro över att inte klara mig ekonomiskt . Hade det skralt som barn. Känner att om jag fått ihop tillräcklig så jag klarar mig så vill jag börja unna mig mer inte va snål mot mig själv .
Svar på tråden Pengar framtid