• Anonym (...)

Feldiagnostiserad

Det är vanligt att vissa saker funkar bättre när man blivit vuxen, men jag skulle nog säga att du har autism nu med. Det är superbra om vissa saker funkar bättre för dig men det beror oftast på att dels har hjärnan mognat och dels har man lärt sig hur man ska göra vissa saker. 

Jag har en vuxen son runt 25-års åldern och när han var 14 och fick sin diagnos var det en hel del saker som står i texten från BUP som inte stämmer idag. Det är ju väldigt kul och bra för honom, men det är mycket som kvarstår så jag är helt säker på att skulle han göra om utredningen idag skulle de ändå tycka att han har autism. Han har varit inne på samma tankar som du, om han kanske inte har diagnosen. 

Du får fortsätta att jobba på saker, som tex det där med ögonkontakten. Det visar att det går att förbättra hur man gör runt vissa saker. 

• Anonym (...)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 11:31:29 följande:

Folk har sagt till mig att jag inte kan vara autistisk för att jag förstår skämt och inte har några stereotypa beteenden. 

Jag vet flera med autism som förstår skämt. Min son som jag skrev om förut är en hyperrolig typ, mycket intelligent humor och han fattar blixtsnabbt om andra skämtar. 

Stereotypa beteenden är det en del barn som har, sånt kan växa bort. Min son hade en grej med händerna, som han inte gjort sen puberteten, så det har helt försvunnit. Han hade också någon form av tonfall i slutet på meningar, som psykologen noterade en del kring men det försvann någonstans under gymnasieåldern. 
    Du kanske gjort något som liten som du inte minns, men även om du inte gjorde det så har inte alla med autism sådana tydliga beteenden. 
Svar på tråden Feldiagnostiserad