Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Feldiagnostiserad

Du beskriver rätt bra en person med autism. Har du läst kriterierna själv? Så som de står i ICD, alltså, tydligt uppdelade, inte någon mer eller mindre svamlig blog?

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 14:03:17 följande:
    Har läst på 1177. Men har inte fått någon mer info än så. Mina föräldrar tyckte det var skämmigt när jag fick diagnosen så de tog inte emot den hjälpen jag blev erbjuden. 
    1177 har en väldigt övergripande och "grund" text om autism vad jag kan se. Läs kriterierna istället. Googla på ICD-11 autism kriterier så hittar du. 

Tråkigt att du inte fick den hjälp du kanske behövde, och dina föräldrars inställning är tråkig och har tyvärr varit ganska vanlig. Du kanske ska ta kontakt med habiliteringen? De kan hjälpa dig både praktiskt och psykiskt. 
  • Aniiee
    Anonym (J) skrev 2023-07-31 21:00:31 följande:
    Jag håller med dig om att TS bör läsa diagnoskriterierna, men bloggar är inte fel de heller. De ger ofta ett inifrånperspektiv och har ett språk som är tillgängligt även för den som har svårt att tolka psykologiska facktermer.

Att läsa om någons livshistoria och känna igen sin egen kan vara väldigt betydelsefullt.
    Det beror ju på vad det är för bloggar. Jag stöter på en hel del som läser bloggar skrivna ur ett utifrån och ofta anti perspektiv, läser på autism speaks osv. Läsa bra bloggar är bra, läsa dåliga bloggar är dåligt. 
Svar på tråden Feldiagnostiserad