Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?

    Har ni pratat med rektorn om att låta barnet gå upp en årskurs?

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-08-02 09:27:00 följande:
    Jodå, men rektorn vägrar. Inga barn i hennes skolor får hoppa över några klasser utan ska gå med sina årskullar. Tanken är ju fin, om man kunde möta upp kunskaper. Nu undviker vi helst att gå upp en årskurs, eftersom barnet är född sent på året. Även om hon leker mycket med klassen över (de har jättefin sammanhållning över hela lågstadiet på skolan), så är hon både yngre och fysiskt mindre.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-01 20:05:37 följande:

    Det låter negativt men enligt min uppfattning har svensk skola blivit mycket sämre, i alla fall den kommunala grundskolan i min stad. Gymnasiet däremot är i toppklass, bättre än för trettio år sen. 


     


    Är det inte lite väl kortsiktigt att hålla henne tillbaka på grund av längd och födelsetid på året när hon tydligen har behov av större utmaningar? Byt skola skulle jag säga. Det är sådana här barn som riskerar att bli hemmasittare längre fram eller åtminstone väldigt omotiverade i skolan om de redan tidigt känner att skolan inte är något för dem. Gör henne ingen björntjänst!
  • Anonym (Lärare)
    LFF skrev 2023-08-02 10:34:04 följande:
    Det kan lika gärna vara en björntjänst att faktiskt flytta upp ett barn en klass även om barnet är före i alla ämnen just för att man inte har den samma mognaden i övrigt. 

    Det bästa är om barnet har kvar sin hemmahörighet i sin klass och har många ämnen där men får läsa före/utmaningar i de ämnen där barnet faktiskt ligger före. Eller att man gör så som någon tidigare skrev, har åldersskeva grupper där man utgår från barnens faktiska kunskaper i de olika ämnena.
    Det kan märkas i de lägre åldrarna men särskilt flickor växer snabbt ifatt med den mentala mognaden. Hur många år ska ts dotter sitta och ha tråkigt i skolan? Man måste inte ligga före i precis alla ämnen för att gynnas av en årskursflytt.

    Jag har svårt att se att skolan skulle gå med på att ts dotter springer emellan för att gå vissa ämnen med en klass och vissa med en annan. Då har vi inte ens tagit upp att schemat antagligen inte ser likadant ut för de två årskurserna så att hon riskerar att missa andra ämnen med sin egen klass om hon ska läsa t ex matematik med de äldre. Jag håller helt med om att nivågrupperingar är bättre, men det anses tyvärr som utpekande eller diskriminerande av väldigt många trots att det är mycket bättre att kunna ge en enhetlig undervisning istället för "individanpassad" undervisning med 30 olika nivåer i en klass på 30 elever. Och sedan undrar man varför lärare blir utbrända eller varför de med särskilda behov uppåt eller neråt inte får rätt slags utmaningar.
  • Anonym (Lärare)
    Jemp skrev 2023-08-02 11:25:27 följande:
    Nu var inte ditt inlägg riktat till mig, men jag passar på då jag funderat lite över det. 
    Blir understimulansen i skolan så stor så det leder till depression eller hemmasittande är det ju en sak, men långt innan dess känns det inte så glasklart att en uppflytt alltid är det bästa. Dels för det sociala, som kan vara minst lika viktigt för välmåendet. Men också för att jag funderar kring vad det faktiskt löser? Ett barn som inte bara råkat lära sig läsa lite tidigare än kompisarna, utan som förstår och lär sig nytt betydligt fortare lär snabbt hamna före även den nya årskursen. 
    Nej, det är inte glasklart men det finns många som skulle må bra av att flyttas i tid. Redan när barnet klagar på att det är tråkigt i skolan eller att man som förälder får signaler från skolan att barnet är stökigt så behöver man prata med barnet för att se om det är understimulans eller något annat. Sedan bör skolan så klart anpassa undervisningen i första hand men det finns barn som behöver mer än så, och läraren borde kunna se att hen inte kan tillgodose de behoven på ett bra sätt. Märker man då att det inte bara rör sig om ett eller två ämnen så går barnet antagligen i fel klass. Det är extremt få barn som är så tidigt utvecklade eller intelligenta inom en större del av undervisningen att de skulle behöva mer än ett års flytt uppåt så det kan vi faktiskt bortse ifrån. Då pratar vi om små genier i princip, sådana som verkligen sticker ut från mängden, och i det läget borde det inte vara några problem att få flytta hen åtminstone en klass uppåt.

    När det gäller det sociala är det oftast inte det flyttade barnet som har problem utan de andra i klassen, då måste man jobba med kulturen på skolan som helhet om det finns en sådan uteslutning av individer.

    Vill också passa på att flika in, även om du själv inte tar upp det, det som jag skrev tidigare, att man inte måste ligga före i alla ämnen för att flyttas. Naturligtvis är det så oavsett årskurs att inte alla elever ligger på den förväntade nivån i alla ämnen. Tittar man på resultaten hos vilket barn som helst så kommer man nästan alltid se att det skiljer sig mellan olika ämnen hur högt man når, så den delen är inte heller något argument mot uppflytt.
Svar på tråden Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?