Jemp skrev 2023-08-02 11:25:27 följande:
Nu var inte ditt inlägg riktat till mig, men jag passar på då jag funderat lite över det.
Blir understimulansen i skolan så stor så det leder till depression eller hemmasittande är det ju en sak, men långt innan dess känns det inte så glasklart att en uppflytt alltid är det bästa. Dels för det sociala, som kan vara minst lika viktigt för välmåendet. Men också för att jag funderar kring vad det faktiskt löser? Ett barn som inte bara råkat lära sig läsa lite tidigare än kompisarna, utan som förstår och lär sig nytt betydligt fortare lär snabbt hamna före även den nya årskursen.
Nej, det är inte glasklart men det finns många som skulle må bra av att flyttas i tid. Redan när barnet klagar på att det är tråkigt i skolan eller att man som förälder får signaler från skolan att barnet är stökigt så behöver man prata med barnet för att se om det är understimulans eller något annat. Sedan bör skolan så klart anpassa undervisningen i första hand men det finns barn som behöver mer än så, och läraren borde kunna se att hen inte kan tillgodose de behoven på ett bra sätt. Märker man då att det inte bara rör sig om ett eller två ämnen så går barnet antagligen i fel klass. Det är extremt få barn som är så tidigt utvecklade eller intelligenta inom en större del av undervisningen att de skulle behöva mer än ett års flytt uppåt så det kan vi faktiskt bortse ifrån. Då pratar vi om små genier i princip, sådana som verkligen sticker ut från mängden, och i det läget borde det inte vara några problem att få flytta hen åtminstone en klass uppåt.
När det gäller det sociala är det oftast inte det flyttade barnet som har problem utan de andra i klassen, då måste man jobba med kulturen på skolan som helhet om det finns en sådan uteslutning av individer.
Vill också passa på att flika in, även om du själv inte tar upp det, det som jag skrev tidigare, att man inte måste ligga före i alla ämnen för att flyttas. Naturligtvis är det så oavsett årskurs att inte alla elever ligger på den förväntade nivån i alla ämnen. Tittar man på resultaten hos vilket barn som helst så kommer man nästan alltid se att det skiljer sig mellan olika ämnen hur högt man når, så den delen är inte heller något argument mot uppflytt.