Inlägg från: Anonym (nköiÖ,') |Visa alla inlägg
  • Anonym (nköiÖ,')

    Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?

    Om även rektorn nekar anpassningar för barnet så gå till skolinspektionen. 


    Ang att flytta upp en klass, det fungerar bara bra om barnet även socialt är mer moget än sina jämnåriga och även ligger före i ALLA ämnen. 


    Är inte lärare, men har arbetat med särbegåvade barn i mindre grupp som elevassistent. I en del klasser har läraren gett mig uppgifter, i andra har jag fått leta rätt på dem själv. 


    Jag har även arbetat enskilt med elever som är särbegåvade eller som är tvärtom, ligger efter av olika orsaker. 


    I ett av fallen blev läraren oerhört förvånad över att vi gjort klart tre månaders arbete på tre v. Detta för att hon inte alls hade uppmärksammat att eleven läste en sida i taget och mindes allt hen läste. Ibland läste jag för eleven och kunde ställa frågor sen, då kunde eleven svara att ja, på sidan 23 står det om detta och sen talade eleven om det rätta svaret. 
    Eleven hade fått enskild undervisning för att hen ansågs som både störande och även farlig. Störande var för att eleven efter max tio minuters lektion började bli rastlös och gå runt i klassrummet, farlig för att hen gett sig på en annan elev fysiskt på en rast. Ingen hade dock tagit reda på varför. 


    Det gjorde jag och helt ärligt så förtjänade den andra eleven det stryk denne fick. men så får man ju inte säga. 


    Iaf, orsaken är oftare att det är för många elever som behöver anpassning i dagens skola än att lärarna är outbildade och lärarna hinner inte med, oavsett utbildning eller inte. Givetvis underlättar det om läraren är utbildad lärare eftersom denne då har mer kunskap om vad som finns. 


    I skolan jag arbetar på nu är det så att de elever som är särbegåvade inom ett eller flera ämnen, får sina uppgifter av lärarna i den klass som elevens kunskaper matchar. Det underlättar eftersom lågstadielärare ofta kan just bara lågstadiematte tex. 


    Så, vi har en elev som har samma material som de i femman har, någon har fyran, andra har sexans material osv. Och en blandning av allt möjligt, det kan vara svenska på en nivå, matte på en annan. 
    Det samarbetas helt enkelt över 'gränserna'. Det gäller åt båda håll, vi har även en elev som tillhör den anpassade grundskolan som är integrerad i grundskolan men läser efter tvåans material trots att hen går i sexan.


     


     


     

  • Anonym (nköiÖ,')
    Anonym (Lärare) skrev 2023-08-02 10:41:51 följande:
    Det kan märkas i de lägre åldrarna men särskilt flickor växer snabbt ifatt med den mentala mognaden. Hur många år ska ts dotter sitta och ha tråkigt i skolan? Man måste inte ligga före i precis alla ämnen för att gynnas av en årskursflytt.

    Jag har svårt att se att skolan skulle gå med på att ts dotter springer emellan för att gå vissa ämnen med en klass och vissa med en annan. Då har vi inte ens tagit upp att schemat antagligen inte ser likadant ut för de två årskurserna så att hon riskerar att missa andra ämnen med sin egen klass om hon ska läsa t ex matematik med de äldre. Jag håller helt med om att nivågrupperingar är bättre, men det anses tyvärr som utpekande eller diskriminerande av väldigt många trots att det är mycket bättre att kunna ge en enhetlig undervisning istället för "individanpassad" undervisning med 30 olika nivåer i en klass på 30 elever. Och sedan undrar man varför lärare blir utbrända eller varför de med särskilda behov uppåt eller neråt inte får rätt slags utmaningar.

    Ang detta så löstes detta med en schemaanpassning så att klasserna hade samma ämnen samtidigt. Dock funkade ju det eftersom skolan är liten, med bara en klass i varje årskurs. 


    På andra håll har det lösts genom att eleven vid behov läst det ämnet som missats i sin ordinarie klass när den klassen haft matte. Det kan ju dock kräva att eleven är rätt självgående eller fler personal i klassen. Ibland funkar det ändå, om övriga klassen är välfungerande. 

  • Anonym (nköiÖ,')
    Anonym (Dragbadun) skrev 2023-08-04 19:31:24 följande:

    Sitter sen flera år i ett djupt dilemma med just ett av barnen. För att behålla anonymiteten kan jag inte gå in exakt hur extremt mycket för hen låg, men det har vart en extrem brottningsmatch där vi inte riktigt ens har orkat att sätta ned foten. Det ledde till att barnet fick ett försämrat mående. Vårt dilemma kan sammanfattas med att det dels är svårt för en lågstadielärare att anpassa uppåt hur långt som helst. Vid utvecklingssamtalen framgick det med önskvärd tydlighet att det var många saker som var långt utanför komfortzonen. Dessutom var lärare inte den bästa. Detta i kombination med att det fanns flera barn i klassen som var utåtagerande gjorde att det inte var så lätt att sätta ner foten om vårt barn. Inför terminsstart lurar vi på att skicka en anmälan till Skolinspektionen just för att säkerställa att anpassningarna når hela vägen, men har hittills avvaktat då vi inte vill sabba förtroendet.


    Skicka in anmälan. Kika också på skolor för särbegåvade barn, ibland kan det vara värt att flytta eller ha sitt barn på internat även om det tar emot. 
Svar på tråden Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?