Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?
Om även rektorn nekar anpassningar för barnet så gå till skolinspektionen.
Ang att flytta upp en klass, det fungerar bara bra om barnet även socialt är mer moget än sina jämnåriga och även ligger före i ALLA ämnen.
Är inte lärare, men har arbetat med särbegåvade barn i mindre grupp som elevassistent. I en del klasser har läraren gett mig uppgifter, i andra har jag fått leta rätt på dem själv.
Jag har även arbetat enskilt med elever som är särbegåvade eller som är tvärtom, ligger efter av olika orsaker.
I ett av fallen blev läraren oerhört förvånad över att vi gjort klart tre månaders arbete på tre v. Detta för att hon inte alls hade uppmärksammat att eleven läste en sida i taget och mindes allt hen läste. Ibland läste jag för eleven och kunde ställa frågor sen, då kunde eleven svara att ja, på sidan 23 står det om detta och sen talade eleven om det rätta svaret.
Eleven hade fått enskild undervisning för att hen ansågs som både störande och även farlig. Störande var för att eleven efter max tio minuters lektion började bli rastlös och gå runt i klassrummet, farlig för att hen gett sig på en annan elev fysiskt på en rast. Ingen hade dock tagit reda på varför.
Det gjorde jag och helt ärligt så förtjänade den andra eleven det stryk denne fick. men så får man ju inte säga.
Iaf, orsaken är oftare att det är för många elever som behöver anpassning i dagens skola än att lärarna är outbildade och lärarna hinner inte med, oavsett utbildning eller inte. Givetvis underlättar det om läraren är utbildad lärare eftersom denne då har mer kunskap om vad som finns.
I skolan jag arbetar på nu är det så att de elever som är särbegåvade inom ett eller flera ämnen, får sina uppgifter av lärarna i den klass som elevens kunskaper matchar. Det underlättar eftersom lågstadielärare ofta kan just bara lågstadiematte tex.
Så, vi har en elev som har samma material som de i femman har, någon har fyran, andra har sexans material osv. Och en blandning av allt möjligt, det kan vara svenska på en nivå, matte på en annan.
Det samarbetas helt enkelt över 'gränserna'. Det gäller åt båda håll, vi har även en elev som tillhör den anpassade grundskolan som är integrerad i grundskolan men läser efter tvåans material trots att hen går i sexan.