Är det social kompetens att kunna umgås med alla människor?
Jag läste precis i en tråd här att socialt kompetenta personer klarar av att umgås med alla människor.
Jag blir då nyfiken på hur detta faktiskt skulle vara i praktiken. Vad menas med att klara av och innebär detta även att man ska smälta in eller att man som person inte ska bli illa omtyckt?
Om vi ska dra det till någon form av spets då. Skulle en välutbildad svensk familj från centrala Stockholm som bott i en sådär 30 miljoners lägenhet kunna flytta in i ett miljonprogramsområde i en hyresrätt där majoriteten av grannarna inte arbetar och så skulle dessa individer kunna umgås helt friktionsfritt med varandra. Att när familjen från 30 miljoners villans åker på semester på sommaren så är de borta i skärgården och alla möjliga exklusiva platser, det ska gå på vinprovningar på finare vingårdar m.m. Grannarna har knappt råd med mat eller hela kläder till sina barn.
Kommer grannarna ta emot detta helt friktionsfritt? Eller att det är barnflickan som hämtar på förskolan för att mamma har egentid med shopping med sina väninnor och pappa träffar grabbarna för att spela tennis?
Skulle en person från en bruksort som har har föräldrar som aldrig arbetat, föräldrarna har mest stått under en köksfläkt och rökt hade den personen kunnat vinna på lotto och börjat på Lundsberg och med enbart social Kompetens smält in i omgivningen där?
Med tanke på att jag drar med stora penseldrag nu och drar saker till sin spets och att dessa individer sällan möts, då blir frågan om det handlar om social inkompetens om dessa människor får svårt att förstå sig på varandra? Och nu pratar jag om på ett större plan. Inte att enstaka individer skulle kunna mötas och klicka utan skulle det funka för absolut alla människor att man umgås med precis alla människor.
Att vem som helst skulle bara kunna kila ner till en parkbänk där det sitter människor med grava alkoholproblem och denna personen är propert klädd, har ett bra boende, stabil ekonomi och en högre utbildning, skulle den enbart kunna bli en i gänget om den också skulle komma och sätta sig med de andra på parkbänken och bara smälta in utan problem? Är det sannolikt att dessa skulle bli bra kompisar om det finns en hög social kompetens?