• Anonym (TS)

Är det social kompetens att kunna umgås med alla människor?

Jag läste precis i en tråd här att socialt kompetenta personer klarar av att umgås med alla människor. 

Jag blir då nyfiken på hur detta faktiskt skulle vara i praktiken. Vad menas med att klara av och innebär detta även att man ska smälta in eller att man som person inte ska bli illa omtyckt? 

Om vi ska dra det till någon form av spets då. Skulle en välutbildad svensk familj från centrala Stockholm som bott i en sådär 30 miljoners lägenhet kunna flytta in i ett miljonprogramsområde i en hyresrätt där majoriteten av grannarna inte arbetar och så skulle dessa individer kunna umgås helt friktionsfritt med varandra. Att när familjen från 30 miljoners villans åker på semester på sommaren så är de borta i skärgården och alla möjliga exklusiva platser, det ska gå på vinprovningar på finare vingårdar m.m. Grannarna har knappt råd med mat eller hela kläder till sina barn. 

Kommer grannarna ta emot detta helt friktionsfritt? Eller att det är barnflickan som hämtar på förskolan för att mamma har egentid med shopping med sina väninnor och pappa träffar grabbarna för att spela tennis? 

Skulle en person från en bruksort som har har föräldrar som aldrig arbetat, föräldrarna har mest stått under en köksfläkt och rökt hade den personen kunnat vinna på lotto och börjat på Lundsberg och med enbart social Kompetens smält in i omgivningen där? 

Med tanke på att jag drar med stora penseldrag nu och drar saker till sin spets och att dessa individer sällan möts, då blir frågan om det handlar om social inkompetens om dessa människor får svårt att förstå sig på varandra? Och nu pratar jag om på ett större plan. Inte att enstaka individer skulle kunna mötas och klicka utan skulle det funka för absolut alla människor att man umgås med precis alla människor.

Att vem som helst skulle bara kunna kila ner till en parkbänk där det sitter människor med grava alkoholproblem och denna personen är propert klädd, har ett bra boende, stabil ekonomi och en högre utbildning, skulle den enbart kunna bli en i gänget om den också skulle komma och sätta sig med de andra på parkbänken och bara smälta in utan problem? Är det sannolikt att dessa skulle bli bra kompisar om det finns en hög social kompetens? 

• Svar på tråden Är det social kompetens att kunna umgås med alla människor?
  • Anonym (M)

Ointressant att diskutera när du tar två extremer på vardera håll. För mig är social kompetens att kunna prata med olika sorters människor på t ex en arbetsplats, på ett föräldramöte eller med grannar eller på en fest t ex. Inte att bli bästa vän med folk man har väldigt lite gemensamt med. Kan man inte det spelar det ingen roll hur många akademiska utbildningar man har. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2023-08-02 07:28:54 följande:

Ointressant att diskutera när du tar två extremer på vardera håll. För mig är social kompetens att kunna prata med olika sorters människor på t ex en arbetsplats, på ett föräldramöte eller med grannar eller på en fest t ex. Inte att bli bästa vän med folk man har väldigt lite gemensamt med. Kan man inte det spelar det ingen roll hur många akademiska utbildningar man har. 

Vad lägger du i definitionen prata då? Detta handlar inte om akademisk utbildning utan om en övre medelklass person bara bestämmer sig för att vår familj ska flytta till orten kommer det funka smidigt med grannarna då om det båda har hög social kompetens? Att det ska kunna sitta helt friktionsfritt på en middag med grannarna ute på gården? 

• Anonym (+++)

Kort svar: ja, det är social kompetens.
    Hur skulle det kunna vara något annat när man hamnar i en ny situation/ny grupp människor? 
    Det räcker väl med att man får ny arbetsplats, så kan kulturen vara väldigt olik det man var van vid på förra arbetet. Då får man ta fram sina social skills. 

Det du sen tar upp, att det är väldigt olika grupper i ditt exempel, bidrar givetvis till att det blir väldigt mycket svårare att smälta in, att förstå varann. Man kan då inte säga till någon att den inte har social kompetens, tycker jag, men jag anser att man bör försöka så gott man kan, om man vill bli accepterad. 

Om du själv tex flyttar till ett land med diametralt motsatta förhållanden än i Sverige så är det klart att det skulle ta ett tag innan man hade förstått alla sociala koder och skulle säkert bli sedd som en riktigt konstig typ (så som många svenskar ser på invandrare).
    Om jag som svensk kvinna, tex skulle flytta till ett land där kvinnor måste gå i burka, skulle jag ses som väldigt konstig om jag vägrade att göra det. Kanske skulle jag bli straffad. Då räcker det inte med att vara en socialt kompetent person, utan då har vi att göra med lagar, kultur, religion, och i alla samhällen finns det som bekant ramar för hur man får bete sig. 

• Anonym (S-G)

Jag tror inte man menar umgås som i bli vän med och träffa mer, utan att man klarar av ett möte där alla känner sig sedda och inte utanför. Ganska stor skillnad.

• Anonym (Hmm)

Social kompetens är att kunna möta olika slags människor och kommunicera med dem på ett positivt sätt. Med det menas att försöka möta dem på deras nivå, oavsett om det är "högt eller lågt" (vad som räknas där får man själv bestämma) och personen ska kunna känna att man ser dem som vilken annan människa som helst, dvs att man inte ser ner på dem, har fördomar om dem osv.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-08-02 07:53:52 följande:

Social kompetens är att kunna möta olika slags människor och kommunicera med dem på ett positivt sätt. Med det menas att försöka möta dem på deras nivå, oavsett om det är "högt eller lågt" (vad som räknas där får man själv bestämma) och personen ska kunna känna att man ser dem som vilken annan människa som helst, dvs att man inte ser ner på dem, har fördomar om dem osv.

Skulle det inte vara väldigt få som har social kompetens då? Alla människor har väl fördomar och det är nog få som skulle trivas bra på samhall om det klarat av ett vanligt arbete. Det handlar ju inte om att se ner på någon 
  • Pixie99
    Anonym (Inkompetent) skrev 2023-08-02 07:37:30 följande:

Social kompetens är att kunna manövrera till sin egen och andras fördel. En socialt kompetent person vet hur den ska styra upp en situation på ett vis så att denne och andra kan känna sig trygga. Det kan vara svårt, och därför umgås de flesta med likasinnade. Då behöver man inte göra så mycket annat än att följa de koder som man redan lärt sig sedan barnsben. 

Social kompetens har en ljus och en mörk sida av myntet, kan man säga. Den ljusa syftar till att få andra att må bra och trivas i gruppen och med sig själva, och den mörka syftar till att härska genom att söndra. Ett vanligt sätt är till exempel genom att utse en hackkyckling att ge sig på. Många som har varit barn äger erfarenheter av detta. 
    Det är svårt att lära någon annan social kompetens. Man får den genom att iaktta andra socialt kompetenta, ofta sker det som sagt tidigt. Redan som små barn får vi tankar om andras perspektiv. Om man inte är ett socialt kompetent barn från en socialt kompetent familj blir man lätt utstött. Det skulle kunna hända för ett barn som flyttar från ett bostadsområde med vissa koder till ett annat med andra koder. Men om barnet är som de flesta barn snappar det upp vad som gäller, och börjar kodväxla i beteendet mellan skolan och hemmet. 
    Väldigt bra beskrivet, tycker jag.

Men det du beskriver är social kompetens på masterclass-nivå. Det finns också en vardagsnivå där man friktionsfritt kan kommunicera med människor man varken tycker om eller delar åsikter med, men eftersom man måste, till exempel på en arbetsplats. Det är en förmåga att få sin röst hörd och bli lyssnad på, men också att kompromissa, inse sina svagheter och lyfta fram andra för det gemensammas bästa. 

Social kompetens när den finns, syns inte och märks inte. Det är som olja i ett maskineri. Det är därför betydligt lättare att ge exempel på situationer där den saknas: människor som undviker konflikter, pratar illa om andra, sårar eller kör över folk, sticker ut, är allmänt oartiga, eller saknar filter mellan tanke och ord.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-02 07:37:15 följande:

Vad lägger du i definitionen prata då? Detta handlar inte om akademisk utbildning utan om en övre medelklass person bara bestämmer sig för att vår familj ska flytta till orten kommer det funka smidigt med grannarna då om det båda har hög social kompetens? Att det ska kunna sitta helt friktionsfritt på en middag med grannarna ute på gården? 

Varför skulle de flytta dit om de inte trodde de skulle trivas där? Du verkar utgå ifrån att de aldrig träffat någon som bor där. 

Sedan är social kompetens inte samma sak som att alltid smälta in och känn sig bekväm. Det handlar mer om att kunna möta människor på deras nivå, att respektera andra trots olikheter. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (TS) skrev 2023-08-02 07:59:19 följande:
    Skulle det inte vara väldigt få som har social kompetens då? Alla människor har väl fördomar och det är nog få som skulle trivas bra på samhall om det klarat av ett vanligt arbete. Det handlar ju inte om att se ner på någon 
    Nej inte alls. Social kompetens innebär också att även om man har vissa negativa föreställningar kring andra människors omständigheter så är poängen att dessa absolut inte ska märkas i möten med andra.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Inkompetent) skrev 2023-08-02 08:02:02 följande:
    Absolut, men det här är ett ovanifrånperspektiv. Du förutsätter att det finns något man skulle se ner på. 

Apropå andra trådar så finns en tråd om en person som plockar pant och tror att panten är orsaken till att en väninna tagit avstånd. Social kompetens i den tråden är t ex att ställa frågor, tror du verkligen att det beror på panten, och bekräfta personen genom att säga att det inte är en "bra människa" som tar avstånd från någon som plockar pant, "många andra gör det" , alltså normalisera något som faktiskt är känsligt att göra, plocka pant. Den sociala kompetensen kan också användas från The dark side, typ inte låtsas om att det är känsligt att plocka pant, och försöka få en person att börja plocka andras pant i situationer där den verkligen skulle göra bort sig, typ om kompisgänget sitter tillsammans och dricker läsk, och få en person att tro att det är helt normalt att avsluta träffen med att samla ihop allas pant för att ta med hem. 
    Nej, det måste inte alls innebära att man ser ner på någon eller har negativa föreställningar. Läs hela inlägget istället för att haka fast dig på en parentes.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Inkompetent) skrev 2023-08-02 08:26:23 följande:
    Det hade varit mer socialt kompetent att lyfta fram det andra som du skrev istället för att referera till det med "Absolut". Hade vi suttit mittemot varandra hade jag nog gjort så, och hummat med. Ditt svar upplever jag lite aggressivt, så kanske var det en öm tå. 
    Det var du som själv valde att lyfta det lilla tillägget istället för att referera till huvudpoängen av det jag skrev. Nu sitter du och anklagar mig för aggressioner också. Fundera på din egen sociala kompetens en stund istället för att bråka.
  • Anonym (Lova)

Att ha social kompetens innebär också att vara en bra lyssnare. Att inte till varje pris behöva prata på om sig själv och vad man själv tycker utan att kunna lyssna och ta in vad den andra säger och sedan svara på det. Det sociala samspelet är att kunna ge och ta, inte bara ta.

De som nästan bara pratar om sig själva utan att kunna ställa några frågor är inte socialt kompetent.  

• Lönnsirap

Social kompetens är inget man kan ha till 100% i alla sammanhang, utan att faktiskt klara sig okej i de som man befinner sig i. 

Som 40åring kommer man inte vara uppskattad och ha "hög" status bland sina egna tonåringar och som fullständigt ny så kan man inte omedelbart komma in i en grupp där man faktiskt ännu inte känner till de oskrivna reglerna.

I min värld är att ha hög social kompetens att ha mängder av olika tankar och beteenden som fungerar tillräckligt bra i de sammanhang man befinner sig i och en förmåga att läsa av ledtrådar. 

Jag tänker att social kompetens handlar om att faktiskt inte hamna i missförstånd där man trampar folk på tårna, där folk upplever en respektlös eller där man blir lurad. Det kan naturligtvis också handla om att smälta in, men faktiskt mer om att snappa upp vad som gäller och att inse att det finns spelregler och om vilka spelregler man känner till och vilka man faktiskt ställer sig bakom. Att helt enkelt inte uppfattas som ett as, eller som en idiot.

• Anonym (Helt ok)

Att vara trevlig, öppen och lyssna räcker långt i det vi kallar social kompetens.
    Vi har varit ute med båten och då har jag snackat med allt från Wilmer 4 år som ville visa sina krabbor till vad som troligen är överklass eftersom deras båt kostar mer än mitt hus. 

Svar på tråden Är det social kompetens att kunna umgås med alla människor?