Inlägg från: Anonym (smart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smart)

Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?

Anonym (A) skrev 2023-08-04 11:15:45 följande:
    Om man har så låg inkomst som TS har så känns det dumt att låsa in pengarna i en bostad,

Om TS vill flytta då tycker jag att hyreslägenhet är bättre, samt att hon lägger in hälften av pengarna k en aktiefond då de kan växa.

Är inte heller säkert att sonen stannar i studentstaden efter avslutade studier. Med en miljon i fritt kapital har TS mer frihet. Hon kan även hjälpa sonen. 
    Nej, inte det minsta dumt utan tvärtom. TS "inkomst" ökar drastiskt om hon köper en bostadsrätt då hon då blir berättigad till bostadstillägg som täcker nästan hela avgiften. Hon kan fortfarande behålla ett par hundra tusen som buffert då de inte påverkar bostadstillägget mer än marginellt.
  • Anonym (smart)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 11:42:17 följande:

Det är säkert en nyhet för många att reglerna för att få bostadstillägg gynnar dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder. Att bli sjuk drabbar människor i alla klasser. Det kan vara därför reglerna innebär att  alla inte måste leva på försörjningsstöd om de ägde boendet när sjukersättningen beviljades. I TS fall är situationen mycket ovanlig då hon sparade pengar då hon arbetade men bodde i hyresrätt och har dessa på ett vanligt bankkonto. Pengarna räcker dock till en liten bostadsrätt och hon kan då nyttja bostadstillägget. Men det finns en övre gräns på vilken förmögenhet hon får ha utöver detta. 

Nja, någon övre gräns för förmögenhet finns inte. Däremot så räknas 15% av förmögenheten över 100.000 kr till årsinkomsten vid beräkning av bostadstillägget. Det gäller oavsett hyres- eller bostadsrätt.
  • Anonym (smart)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 18:40:14 följande:
    Menar du att reglerna för att få bostadstillägg gäller dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder OCH även dem som redan har sjukersättning och som koper en bostadsrätt?

Du kan väl vara snäll och fortydliga om du vet?
    Ja, det gäller i bägge fallen. 
  • Anonym (smart)
    Anonym (Panik) skrev 2023-08-07 17:46:34 följande:
    Jag har gjort uträkningen på sidan, men jag får inget som det är nu.
    Konstigt att det skulle ändras om jag köper en bostadsrätt, pengarna finns ju egentligen kvar men i annan form.
    Ja, det kan man tycka, men så är det.
Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?