Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?

NisseKT skrev 2023-08-03 09:14:40 följande:

Jag hade köpt en bostad eller flyttat till en med låg hyra - låta barnet sköta sig själv m a p bostad.

Om Ni vill dela bostad så finns mycket att välja på beroende på var studierna ska ske.. Det finns bostäder attt köpa inom pendlingsavstånd till studieorter. Oavsett det kan Du ju köpa en bostad själv och bo där om Du inte är bundewn med släkt och umgänge.

Denna sökning (minst 70 kvadrart tre rum och högst 750') t ex som passar Linköping, Växjö, Kalmar, Halmstad, Borås/Trestad, Karlskrona/Ronneby (Dalarna känner jag inte till så väl, men borde funka där oxå).

www.hemnet.se/bostader%5B%5D=villa&item_types%5B%5D=radhus&item_types%5B%5D=bostadsratt&rooms_min=3&living_area_min=70&price_max=750000

Dalarna:

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-ludvika-kommun-orabergsvagen-34-20321835

Pendlingsavstånd till Lund

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-osby-kommun-akervagen-35-20126755

Borde funka för studier i Borås

www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-tranemo-kommun-angsgatan-14a-18528935

Denna funkar för studier i Kristianstad:
    www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-olofstrom-olofstroms-kommun-solgatan-9-20317255

TS kan inte köpa med så liten inkomst
  • Anonym (A)
    NisseKT skrev 2023-08-04 07:25:20 följande:
    Hon har enligt utsago ett kapital på 1.000.0000 - min sökning är på bostäder med ett pris på under 750.000
    Hon vill bo där sonen pluggar. 
  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2023-08-04 10:59:25 följande:
    Du kanske kan köpa en liten etta till dej? Det är många studieorter där en miljon räcker till en liten etta.

Du behöver ju inte bo direkt inpå ditt barn, så någonstans inom rimligt pendelavstånd borde funka!
    Om man har så låg inkomst som TS har så känns det dumt att låsa in pengarna i en bostad,

Om TS vill flytta då tycker jag att hyreslägenhet är bättre, samt att hon lägger in hälften av pengarna k en aktiefond då de kan växa.

Är inte heller säkert att sonen stannar i studentstaden efter avslutade studier. Med en miljon i fritt kapital har TS mer frihet. Hon kan även hjälpa sonen. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Abc) skrev 2023-08-04 14:02:52 följande:
    Om man har en tajt ekonomisk sits så ska man inte lägga pengarna på att hjälpa ett barn som kan söka studiemedel. 
    Var skrev jag att TS skulle göra det? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 16:37:12 följande:
    Du förstår inte skillnaden på sjukersättning och försörjningsstöd. Man kan vara sjuk och få försörjningsstöd, men då kan man inte bo i bostadsrätt. Om man har pengar så att man klarar sig tills man får sjukersättning kan man bo kvar i bostadsrätt. Någon med sjukersättning har samma rätt att köpa bostadsrätt som någon med lön. 
    Fast frågan är väl om de ska ha rätt till bostadstillägg. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:15:44 följande:
    Driv frågan. Men kanske inte här, där TS osannolika situation är i fokus, och det bästa är att köpa en liten billig bostadsrätt med hög avgift kontant samt placera resten av pengarna på något annat än sparkonto. 
    Ja, om man får det. Så den frågan passar utmärkt i denna tråd, även om fokus verkar vara att tillskansa sig så mkt skattepengar som möjligt. 
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 18:24:48 följande:
    Precis. Och det är ju bara det jag anser absurt.
    Ja, det liknar skatteplanering. 
Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?