Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 11:42:17 följande:

Det är säkert en nyhet för många att reglerna för att få bostadstillägg gynnar dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder. Att bli sjuk drabbar människor i alla klasser. Det kan vara därför reglerna innebär att  alla inte måste leva på försörjningsstöd om de ägde boendet när sjukersättningen beviljades. I TS fall är situationen mycket ovanlig då hon sparade pengar då hon arbetade men bodde i hyresrätt och har dessa på ett vanligt bankkonto. Pengarna räcker dock till en liten bostadsrätt och hon kan då nyttja bostadstillägget. Men det finns en övre gräns på vilken förmögenhet hon får ha utöver detta. 

Gäller reglerna även om man redan har sjukersättning och köper bostad? Det låter lite absurt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 14:37:37 följande:
    Jag vet inte vad du tycker är absurt, men vem som helst får köpa en bostadsrätt. Däremot finns det föreningar som försöker att inte godkänna personer som ägare, men det är svårt att neka  sjuka att välja boende eftersom det är en mänsklig rättighet. 
    Jag menar att om man har pengar och väljer att binda upp dem i en tillgång som bostadsrätt och sedan ansöker och får bidrag är absurt.
  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2023-08-04 17:59:35 följande:
    Fast frågan är väl om de ska ha rätt till bostadstillägg. 
    Precis. Och det är ju bara det jag anser absurt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:15:44 följande:
    Driv frågan. Men kanske inte här, där TS osannolika situation är i fokus, och det bästa är att köpa en liten billig bostadsrätt med hög avgift kontant samt placera resten av pengarna på något annat än sparkonto. 
    Och då frågar jag igen vilket direkt skulle påverka TS; gäller reglerna om bostadstillägg även om man redan har sjukersättning och sedan köper bostaden? (inte att man bor i bostadsrätt och sedan blir sjuk och soker tillägget).
  • Tow2Mater
    Anonym (Bostadsrätt) skrev 2023-08-04 18:35:52 följande:

Ja, det där med skattepengar och vem som ska ha rätt att tillskansa sig dem är ju vad som splittrar ett av världens rikaste länder. Svaret på frågorna finns i inläggen ovan. Bara att läsa och rasa på DN Debatt. 

Menar du att reglerna för att få bostadstillägg gäller dem som bor i bostadsrätt vid tillfället då sjukersättning inträder OCH även dem som redan har sjukersättning och som koper en bostadsrätt?

Du kan väl vara snäll och fortydliga om du vet?
  • Tow2Mater
    Anonym (smart) skrev 2023-08-04 20:15:48 följande:
    Ja, det gäller i bägge fallen. 
    ok. Tack.
Svar på tråden Min ekonomiska sits...vad hade ni gjort?